Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af AndersWJ »

I dag kørte damen til arbejde og hjem igen. 1 gang på vej til arbejde, og 1 gang på vej hjem, hoppede den pludselig bare ud af gearet..

Eneste mulighed for at komme videre, var at holde ind til siden. Slukke bilen, tænde bilen igen, og køre videre..

Jeg kan se at flg. fejl er opstået alle på samme tid.:

Address 02: Auto Trans
Controller: 6N0 927 735 H
Component: DS085 Getriebe 1390
Coding: 00000
Shop #: WSC 00000
4 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01612 - Valve for Clutch Actuator (N255)
36-10 - Open Circuit - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent
00511 - Selector Lever (E313)
49-10 - No Communications - Intermittent


Er der nogen der kan svare på hvad vi er ude i her?

Den har hen over et laaaangt stykke tid haft et andet problem, som er at den ikke vil gå i bakgear med mindre man skiffter direkte fra Drive position, og op i Reverse. MEN, dette har dog på magisk vis forbedret sig selv??? Jeg troede så i et stykke tid, at der nok ikke var mere galt.. Men nu er jeg snart nået til den overbevisning at gearkassen nok trænger til en renovering.

Bilen har kørt omkring 290.000km, og det er 2002 modellen.
Jeg tror ikke at den tidligere har været renoveret.

Hvad siger i kloge hoveder herinde ?

P.s: Stort set ALT hvad der hedder hydraulik er skiftet ud (koblingscylinder, trykkugle). Det samme gælder gangsteller armen til gearvalg, diverse o-ringe osv. Desuden er føringsrør + udrykkerlejet skitet.. Alt dette pga. slid. G38 sensoren er også sprit ny..
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af 2a2 »

hej igen
tja - min ene A2 har haft et lignende problem som du beskriver det - og loggen fortæller. Nu skriver du hopper ud af gear - mon du ikke mener at den går i panik-mode og trækker koblingen? - der er jo himmelvid til forskel om den rent faktisk falder ud af gearet eller om det er en sensor der kikser og den trækker koblingen bare for en sikkerheds skyld?
Mit problem opstod ved gearskifte - typisk 3. op i 4. eller 4. op i 5. hvor den meldte den samme fejl - men her var årsagen nok skæv skiftegaffel så den ikke fik den i gear indenfor det tilladte tidsrum - hvilket nok udløste fejlen ved G38'eren - men hvis du får den når du kører uden gearskifte så er det nok "bare" en ustabil sensor eller knækket ledning hvis der eller ikke kommer mislyde - men bare et gæt.
Jeg løste problemet ved at sætte en anden gearkasse i - så har jeg en på hylden som jeg kan få renoverete når den anden kommer med et seriøst problem.
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af AndersWJ »

Ja jeg har desværre ikke selv kørt bilen hvor fejlen opstod. Det er sket tidligere i bilen, men her var årsagen en defekt G38 sensor. Denne er derfor helt ny og har ikke kørt ret længe. Selve sensoren måler fint, efter hvad jeg kan se via VAGCOM.

Men ja, jeg ved ikke om den blot har trukket koblingen. Men under alle omstændigheder bør den ikke have problemer med gearskiftet jo ?...

I øvrigt, har jeg meget længe haft bakgears problemer.. Den giver et klonk fra gearkassen når man skifter til dette. Og i 1 ud af 10 tilfælde vil den ikke skifte i bak fra f.eks neutral position.

Jeg har ikke nogen mislyde fra gearkassen, efter hvad jeg kan høre under kørsel. Men det er selvfølgelig også svært hvis det f.eks er en skiftegaffel der er skæv som du nævner.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af 383CI »

Slidt udrykker horn/leje er en kvalificeret bud, men skal gearkassen af er det værd at overveje at give den nye lejer også.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af AndersWJ »

Horn samt leje er skiftet inden for ganske kort tid.. (få måneder siden)
Så den bør ikke være defekt allerede..

Men jeg tror desværre også at lejerne må være det næste..:(
Deathclaw
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 9. jan 2016 14:39
Geografisk sted: Aarhus

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af Deathclaw »

Har du løst problemet?
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af CJohansen »

sidste post 2011.....................
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
AndersWJ
Indlæg: 189
Tilmeldt: søn 27. feb 2011 18:27
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Gearkasse problemer.. Hopper ud af gear og melder fejl.

Indlæg af AndersWJ »

Mit bud er at koblingen burde have været skiftet dengang. Alt andet var prøvet og det endte med at den havde løst problemet af sig selv. Så jeg tror koblingen blev "slidt til".
Besvar