manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

Jeg starter lige en ny tråd på mine performance - limp mode - problemer for at samle mine erfaringer et sted - det kunne være at andre også kunne få glæde af det - nu havde jeg lige afsat nogle timer her idag til at bytte N75 mellem mine 2 A2'er og så måle igen på dem - men - jeg havde jo denne måling:

Normal sund motor:

1407 rpm, off 979.2 mbar, on 1091 mbar - vandring af arm omkring 2 cm

og jeg havde en mistanke om at dette var udlæsningen ved en svag motor:

1407 rpm, off ca 1020 mbar, on 1040 mbar - vandring af arm omkring 1 cm

men idag startede jeg lige med at måle dem begge 2 for at have en baseline at sammenligne med - og her fik jeg først nogle mærkelige værdier ~ ca 980 mbar både ved on og off - nåja - vi skal selvfølgelig have en driftsvarm motor! Så jeg kører lige langt i dem begge - ind og vende i den nærliggende by så det giver ca 6km så de er begge lige varme
Og herefter er der stort set ingen forskel i udmålingerne så jeg er bange for at min forrige måling med 1020 - 1040 mbar har været med en ikke helt driftsvarm motor så det skal man naturligvis også huske - ens måle-forudsætninger

Så umiddelbart ikke nogen grund til at skifte N75 mellem de 2 biler
Herefter har jeg så lavet nogle samplinger af MAF'ens værdier jævnfør RossTech (VAGCOM -> engine -> measure block #003 -> samples til fil) - ok - hmmm - nu er dette jo en 3L maskine og RossTech har ikke rigtigt noget at sammenligne med der
Jeg har laven en sammenligning mellem mine 2 A2 med en stabil hastighed på 120km/t frem og tilbage for at komme så tæt på hans forslag om full trottle uden at miste kørekortet hvor mine udlæsninger jo er noget i denne retning - i min vagcom 311 har jeg 2 felter under målegrupper 3 der hedder mass air/rev - som ter sig vidt forskellige

min sunde a2:

STAMP /min mg/R mg/R %duty cycle

67.73 2205 380.0 328.3 19.9
68.13 2205 380.0 328.3 19.9
68.52 2205 375.0 333.2 19.9
68.92 2205 375.0 328.3 19.9
69.32 2205 380.0 328.3 19.9
69.71 2205 380.0 333.2 19.9
70.11 2205 380.0 333.2 19.9
70.51 2205 380.0 333.2 19.9
70.91 2205 385.0 333.2 19.9
71.31 2205 380.0 333.2 19.9
71.71 2205 380.0 333.2 19.9
72.11 2205 380.0 333.2 19.9
72.51 2205 390.0 328.3 19.9
72.91 2184 380.0 333.2 19.9

min limp mode a2:


143.97 2331 305.0 357.7 79.3
144.37 2331 310.0 323.4 79.3
144.77 2310 315.0 298.9 78.9
145.17 2310 320.0 284.2 74.5
145.57 2310 335.0 274.4 63.8
145.97 2310 360.0 333.2 55.0
146.37 2289 355.0 377.3 59.0
146.77 2289 375.0 382.2 59.4
147.17 2289 375.0 382.2 61.4
147.57 2289 380.0 377.3 61.8
147.97 2289 385.0 382.2 62.6
148.37 2289 385.0 382.2 63.0
148.77 2289 390.0 382.2 63.4
149.17 2268 390.0 382.2 63.0
149.57 2268 405.0 392.0 62.6

Se - det tal der adskiller sig er jo det sidste felt - %duty cycle - hvordan katten skal det tolkes?

mvh ti
Senest rettet af 2a2 søn 11. dec 2011 16:55, rettet i alt 1 gang.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: mangelende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

der er nok lidt info at hente her: http://uk-mkivs.net/forums/t/353504.aspx
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

Nå - for et par uger siden opgav jeg at ræsonnere mig frem til problemet og swappede så MAF sensoren mellem mine 2 A2'er - og som sådan har det ikke givet den store forskel - jeg kan altså ikke "mærke" forskel på dem. Men - nu har min kone et par gange fortalt at hun har oplevet bilen går i det som jeg vil mene er "limp" mode - ingen trækkraft. Men - der logges ingen fejl i dens controller ?? ehhh - er der nogen der kender disse kontrollere godt nok til at kunne vurdere om den rent faktisk kan udløse denne "limp mode" hvor turboladeren bliver nærmest sat ud af drift uden der logges nogen fejl?
Til gengæld er det lykkedes min datter at fremprovokere den oprindelige fejl i den anden indtil flere gange hvor
"Charge Pressure Control: Positive Deviation P1557 - 35-10 - - - Intermittent"
logges - og dette er så nok ikke MAF sensoren i dette tilfælde da denne nu er byttet med den anden.
Jeg prøver alligevel at swappe N75 mellem de 2 biler også og ser om det gør en forskel.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

hej igen
har nu kørt med det irriterende "trækkraft" problem i mere end et ½ år - nu har vi lige været i norge med her i uge 7 og bjerg-kørsel - med fuld skiboks - er lidt af en prøvelse - forbruget lå nok omkring 6l ...
Nå - men da vi kom hjem her byttede jeg lige N75 med min anden A2'er - men det gjorde ingen forskel. Så nu har jeg byttet MAF og N75 med den anden uden mærkbar forskel.
Pudsigt nok er mit problem med "Charge Pressure Control: Positive Deviation P1557 - 35-10 - - - Intermittent" log-entry udeblevet efter at jeg har skiftet diesel-filter + den her famøse bypass-ventil til diesel-køleren i toppen af den. Dvs den er ikke gået i "limp-mode" siden.

Men kræfterne er stadigvæk meget svage - har hældt en dobbelt mængde diesel-turbo-rens vidundermiddel i tanken før turen til norge men som sagt - ingen forskel.
Ideer ??

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,
2a2 skrev:Ideer ??

Ja,

Knækkede ledninger til MAP-sensor. Du har været over i det område og 'pille' da du skiftede dieselfilter (Såfremt en A2'er er opbygget på samme måde som en L3L).



/Claus
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

hej igen
nix - en A2'er har filteret til at sidde foran venstre baghjul - men derudover har jeg haft en knækket ledning på MAP'en - er loddet sammen igen - men dette giver også en log-entry

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

nå - nu lykkedes det min datter at få den til at gå i fejl igen - denne gang rent faktisk det modsatte - fra positiv afvigelse til negativ ;-)

VAG-COM Version: Release 311.2-N

Control Module Part Number: 045 906 019 D
Component and/or Version: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452
Software Coding: 00002
Work Shop Code: WSC 02138
Additional Info: WAUZZZ8Z52N013754 AUZ7Z0A1930501
1 Fault Found:
17964 - Charge Pressure Control: Negative Deviation
P1556 - 35-10 - - - Intermittent
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

købte en brugt maskine og brugte turboen derfra - armen til vtg'en gik helt anderledes og nu hvor jeg har fået afmonteret "min" turbo kan jeg ikke forstå hvorledes den overhovedet kunne bevæges af den lille dåse. Men dåsen fejlede forøvrigt ikke noget. Selve turboen føles også træg i forhold til den anden.
Nu har den kørt i et par uger uden at gå i fejl så det problem er nok forsvundet men den trækker godt nok stadigvæk ikke så godt som den anden så - hmmm - nå men den kører rimeligt nu så jeg fortsætter fejlsøgningen. Sådan helt banalt - hvor ofter skifter I luftfiltret - kunne det være noget så simpelt? Jeg kan ikke mindes at jeg har set et luftfilter på regningen fra mekanikeren i de år jeg har haft den..

mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af Vyffe »

Pil det ud og kør en tur? Føler du en forskel, så skift filteret..

Tager ikke skade af at køre et par km uden luftfilter..
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

hej igen

Nå lige en opdatering - tror så småt at de fleste problemer er væk dog er der stadigvæk mere "skud" i den anden A2'er. Men lige en opsummering:
skiftet turbo - fjernede fejlsituationen i controlleren
skiftet luftfilter og fået nye "sommerdæk" på -B381 145-80x14 - nu går den let 30km/l igen
rent faktisk ligger jeg væsentligt bedre med brændstofforbruget nu end for et ½ år siden. Jeg holder fint gennemsnittet på 31 - 32 km/l - og det kom først efter at luftfilteret blev skiftet
mvh ti
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af sussi »

2a2 skrev:Sådan helt banalt - hvor ofter skifter I luftfiltret - kunne det være noget så simpelt? Jeg kan ikke mindes at jeg har set et luftfilter på regningen fra mekanikeren i de år jeg har haft den..
Så er det fordi du bruger en FORKERT mekanikker :mrgreen:
Her er en af de RIGTIGE :P http://kortlink.dk/79rd
For hver 30/120/210/300.000 km.
Olie og filterskift. Skift af luft og pollenfilter.
For hver 60/150/240/330.000 km.
Olie og filterskift. Skift af luft, pollen og dieselfilter.
For hver 90/180/270/360.000
Olie og filterskift. Skift af luft, pollen og dieselfilter.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: manglende trækkraft A2 & MAF værdier - forsøg #2

Indlæg af 2a2 »

skidt - der står næsten 380.000 km på klokken og jeg skifter longlife olie hver 50.000km og tandrem & olie hver 100.000 km - gider ikke alt det brøkregning.
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar