Vedr. motorolie

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Vedr. motorolie

Indlæg af Tjaller »

Hej Lupister :D

Jeg har netop skiftet motorolie, oliefilter og bundprop på min Lupo 3L.
Havde kort læst på verdensnavle, at der skulle:

3,8L Castrol Powerflow SLX Longlife III

på. Det har jeg netop fyldt på, og noterede mig efterfølgende at jeg kun havde kunnet tappe ca. 2,7 liter af den (tiltrods for at oliestanden inden skiftet var MIDT på pinden, altså indenfor det tilrådelige område).

Nu har jeg som sagt fyldt 3,8L på, og oliestanden går til den øverste "bue" på oliepinden efter en lille køretur. Har netop læst at man skal passe på at man ikke fylder for meget motorolie på.

Skal jeg ud og tappe olie af igen, eller er det helt ok med 3,8L??? Tør ikke køre mere i den før dette er be- eller afkræftet :(
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Vedr. motorolie

Indlæg af vanquish99 »

du kan vidst roligt stole på hvad der står på den side. 3.8 L skulle være efter bogen og som du også selv siger så går den til det øverste hak på pinden, så den er lige i øjet ;) men nej for meget olie skulle vidst æde katalysatoren.

er det til at gøre ude i garagen den slags eller har du lift/grav og det hele?
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Re: Vedr. motorolie

Indlæg af Tjaller »

Okay, så er jeg rolig igen :)

Jeg skiftede motorolie og gearkasseolie i indkørslen. Det er godt med en stor donkraft på forbroen, så er der god plads under bilen. Og en 10-liters dunk som jeg skar op til spildolien.

Vedr. gearkasseolieskiftet, så var det lettere end jeg havde regnet med. Brugte en almindelig 17mm hjulbolt og en fastnøgle til at løsne bundproppen. Herefter fyldte jeg gearolien på via en slange ned til hullet hvor speedometerkablet går ned i gearkassen. Det er meget enkelt og begge olieskift tog tilsammen 35 minutter.

Kunne "desværre" kun tappe præcist 2,5 liter gearolie på, men det er en god fornemmelse at køre i bilen nu og vide at den er i tip top (med 3,1L).
Og jeg kan bestemt mærke det på gearskiftede (specielt ved nedgearing).
Købte både motorolie og gearolie ved www.mapodo.de til en rigtig fornuftig pris.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Vedr. motorolie

Indlæg af sussi »

Tjaller skrev:Hej Lupister :D Jeg har netop skiftet motorolie, oliefilter og bundprop på min Lupo 3L.
Havde kort læst på verdensnavle, at der skulle: 3,8L Castrol Powerflow SLX Longlife III
Når du skifter, vil der altid være en lille sjat tilbage, derfor er der en smule for meget i nu, men flere mener at bare olien ikke står over buen, så er det OK.
Nogle fylder op til buen hvis de kører "Brian kørsel" Men så holder resten af bilen, bare ikke lige så længe som motorolien :mrgreen: :mrgreen:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Tjaller
Indlæg: 40
Tilmeldt: man 2. aug 2010 13:20
Geografisk sted: Djursland

Re: Vedr. motorolie

Indlæg af Tjaller »

Jeg gjorde hvad jeg kunne for at tømme alt motorolie af. Skruede endda bunden af under oliefilteret og tømte her også (ved ikke hvad det hedder), så det kan ikke være helt hen i vejret :)

Uh nej, ikke Brian kørsel i en Lupo, så har man købt den forkerte bil :D hehe
Det kan ikke blive til meget Brian-kørsel med 3.4L/100km :D
Besvar