Tandrem.

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Tandrem.

Indlæg af Robert »

Jeg er lige stødt på en mærkelig ting, da min kone kiggede i hendes servicebog. Den skriver at lupoen fra 10/2001 skal have skiftet tandrem for hver 60000 km hvor min lupo som er fra 07/2001 står der at den skal have skiftet for hver 90000km :?
Jeg troede kun det var de første modeller der skulle have skiftet for hver 60000 mon det er en gammel model servicebog eller hvad :?:
Hvis den skulle have været skiftet ved de 60000 har den kørt 11000 km for meget :oops:
Er der en fornuftig forklaring på det :?:
Mvh Robert.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tandrem.

Indlæg af sussi »

Det er ikke årgangen men motortypen der afgør det.
De første Lupoer med ANY motor foreskriver tandremsskift med et interval på 60.000km.
Nyere Lupoer er udstyret med AYZ-motorer, hvor skifteintervallet er 90.000 km.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Tandrem.

Indlæg af Robert »

Sådan noget pis :?
Hvordan finder jeg ud af om det er en any eller ayz motor.
Mvh Robert.
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Tandrem.

Indlæg af VAGtech.dk »

Det står på tandrems dækslet der ved stregkoden...
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem.

Indlæg af Kim B Olesen »

Var der ikke noget med at det var en dårligere rem - og at det nu er den samme der bliver brugt - jeg synes der har været noget skrivende om det herinde :) måske er der nogen der husker hvor :)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tandrem.

Indlæg af Kim B Olesen »

Så fandt jeg det - Citat fra hamsjelv

Hejsa,

Contitech (tandrems-OEM'er) producerede dengang Lupoen kom på markedet et tandremssæt der kun var kvalificeret til 60.000km. Uden at være sikker mener jeg denne rem kun var 25mm bred.

Da +2001 modellen kom på markedet (AYZ-motor) blev denne udstyret med en 30mm bred rem fra samme OEM'er. Herefter udgik det første <2001 (ANY-motor) tandremssæt.

Der findes kun een rem til Lupo 3L motorerne idag, og denne rem er fra producentens side kvalificeret til 90.000km.


Det gamle og udgåede Contitech tandremssæt benævnes CT1022, mens det nye og eneste bestilles som CT1090.

/Claus
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Tandrem.

Indlæg af Robert »

Der står både ayz på mærkeskiltet på bilen i venstre side og ved stregkoden på dækslet ved tandremmen :?
Det er da mærkeligt at der i servicebogen står 60000 og den har af den tidligere ejer fået skiftet hos vw for hver 60000 km.
Mvh Robert.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Tandrem.

Indlæg af Bandit »

Det er ikke altid VW er enige med...VW. ;)
Min er en '01'er med ANY motor.
Den blev, inden jeg købte den, serviceret ved VW, som har skiftet tandrem med 90.000 km interval.
Ulven kommer, ulven kommer
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Tandrem.

Indlæg af galva »

Jeg mener at der er blevet diskuteret flere gange herinde om tandrems-skift på AYZ vs. ANY. Og jeg mener at der er nået frem til at 90.000 km. interval er ok for begge modeler.

Iøvrigt har jeg hørt om en lupo 3L der kørte 210.000 km med samme tandrem. uden at knække... Ikke sagt for at udfordre nogen ulv's skæbne ved at forsøge det samme..
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Tandrem.

Indlæg af Robert »

Nå det hjalp ikke at den skulle have skiftet ved 90000 km da der også er en aldersgrænse på 4 år som den har overskredet med ca 3 måneder :evil:
Hvornår lærer de bilfabrikanter at montere en knastkæde :twisted:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Tandrem.

Indlæg af ph. »

Robert skrev:Nå det hjalp ikke at den skulle have skiftet ved 90000 km da der også er en aldersgrænse på 4 år som den har overskredet med ca 3 måneder :evil:
Hvornår lærer de bilfabrikanter at montere en knastkæde :twisted:
Knastkæder, kædestrammere osv... bliver også slidt!
og er ofte langt dyrere at få skiftet...
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Tandrem.

Indlæg af Robert »

ph. skrev:
Robert skrev:Nå det hjalp ikke at den skulle have skiftet ved 90000 km da der også er en aldersgrænse på 4 år som den har overskredet med ca 3 måneder :evil:
Hvornår lærer de bilfabrikanter at montere en knastkæde :twisted:
Knastkæder, kædestrammere osv... bliver også slidt!
og er ofte langt dyrere at få skiftet...

Min vito havde rundet 400000 km da jeg solgte den og der havde ingen problemer været og der var ingen støj fra den.

Motorcykler er en helt anden snak.
galva
Indlæg: 164
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:28
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Sindal

Re: Tandrem.

Indlæg af galva »

Robert skrev:
ph. skrev:
Robert skrev:Nå det hjalp ikke at den skulle have skiftet ved 90000 km da der også er en aldersgrænse på 4 år som den har overskredet med ca 3 måneder :evil:
Hvornår lærer de bilfabrikanter at montere en knastkæde :twisted:
Knastkæder, kædestrammere osv... bliver også slidt!
og er ofte langt dyrere at få skiftet...

Min vito havde rundet 400000 km da jeg solgte den og der havde ingen problemer været og der var ingen støj fra den.

Motorcykler er en helt anden snak.

selvfølgelig bliver en kæde slidt, det gør alting, meeen kan ikke sammelignes med en tandrem!
golf ii 1,6 d 1989 - enklere bliver det ikke vel..
Besvar