Døre smækker tungt

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Døre smækker tungt

Indlæg af Andreasf »

Hep,

Lupoen hænger lidt med flyveørerne, mine døre lukker i hvert fald noget tungt og det er et lille skrabemærke hvor der mangler lak i bunden af dørrammen.

Det er nok kommet med alderen og det ser da også ud til blot at være at løsne de skruer der holder hængslerne og rette dem en my eller to - men hvad pokker hedder sådan en "torx-amok" jeg skal bruge til at løsne dem med - og hvor købes den?

Det er jo rimelig svært at finde noget man ikke aner hvad hedder ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af KMDTHY »

12 kant Torx hedder INHEX
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af ph. »

hvis du åbner døren så meget at du kan få fat /at den slipper dørfals....
og tager fat bagerst i døren (den ende med udvendigt dørhåndtag) og hiver op i døren kan du så bevæge den op =der er slup i hængsler ??
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af Andreasf »

Inhex.. Det bliver interessant at gå hen til en ekspedient og bede om "en heks" ;-)

Niks, der er intet slup - ikke mærkbart i hvert fald.
Tænker det muligvis er en tyk mand der har haft bilen før mig - der har haft for vane at hænge i dørene ;)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af Andreasf »

KMDTHY, er du sikker på det hedder inhex?

Uanset hvor jeg har ledt, har jeg kun fundet det vi kender som helt almindelige unbrako-nøgler under det navn - og så skal der slibes lidt til ;-)

(det er så her en eller anden der har mod på at justere et par døre gerne må stemme ind, VW kiggede, konstaterede og opgav på forhånd da den var til service)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af sussi »

Andreasf skrev:KMDTHY, er du sikker på det hedder inhex?
Kært barn har mange navne :lol: :lol: :lol:
Det hedder en 12 kantet torx, også kaldet en stjerne torx. de fåes ved div. reservedelsforhandler.
Jeg har et sæt der er købt ved Merkonomen og der hedder det en stjernetorx set.
Nogen kalder dem INHEX. eller XZN eller spline på amerikansk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hex_key
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=16&t=10633
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=87&t=17747
http://engrospriser.dk/vk/dk/vaerktoej/ ... x-noegler/
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:KMDTHY, er du sikker på det hedder inhex?

Uanset hvor jeg har ledt, har jeg kun fundet det vi kender som helt almindelige unbrako-nøgler under det navn - og så skal der slibes lidt til ;-)

(det er så her en eller anden der har mod på at justere et par døre gerne må stemme ind, VW kiggede, konstaterede og opgav på forhånd da den var til service)
er det øverste eller nederste hængsel der er ude af justering??
er der forholdsvis meget luft mellem dør og forskærm i øverste halvdel eller er dør møjd tæt på forskærm i nederste halvdel??
...selv.f. når døren er så meget åben at den ikke hænger i låsegraf...
alternativt tag grafen (Den låsen går i indgreb men) af mens du kigger og justerer

Hvis det er det nederste der driller så skal det bare løsnes på A-stolpen ...mener at det sidder inde fra kabinen... døren løftes lidt og hængsel spændes igen...

Hvis det er øveste hængsel der er ude af justering
og du vil gøre det på den "Rigtige" måde så skal instrumentbord ud for at komme til at løsne boltene
...Skide genialt Vw :(
...ved Godt det er vold men
Hvis du har adgang til en værkstedsdonkraft så åben døren så meget at der lige nøjagtig er plads til at donkraften kan få fat, sæt den så den rammer døren ved bagkant, godt med klude, håndklæder... What ever... mellem donkraft og dør
og løft i døren med donkraft
...men lad nu vær med at løfte i blinde Hvis hængsler er vold fastspændt så er der risiko for at bukke døren :/
men oftest så rykker den sig i hængsler
Hvis den ikke giver sig så åben døren og tag et stykke træ og sæt mod øverste hængsel og tæsk det "med følelse" ...med en 2-5.Kg.hamer fremad og kontroler jævnligt om døren rykker sig og hvor meget det er lettere at slå mange gange med lidt bevægelse hvergang og kontrol for hvert slag
end at slå det for langt og skulle ha det tilbage igen ;)

Hvis du ikke er helt tryk ved at løfte i døren med en donkraft så kan du også gå direkte til tæsk ;) ...Den er sikker Hvergang :)
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Døre smækker tungt

Indlæg af Andreasf »

sussi, det må jeg lige læse lidt op på - tak ;-)

ph.;
Det ser ud til at døren lukker fuldstændig som den skal - der er heller ikke revner i lakken eller andet rundt om hængslerne, så det ligner mest en "hænge-skade" (ja, det lød så lidt forkert ;-))...

Jeg har ingen idé om hvad der skal gøres, måske bare hæve døren 1 mm ude i enden med håndtaget - og så gentage det i den anden side..

Har hørt om tricket med at vride den.
Vi prøvede uden onkel don hvilket også virkede i .. en halv time? ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Besvar