Højtalere i Lupoen..

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Højtalere i Lupoen..

Indlæg af pilotfyren »

Jeg har overvejet min "lyd" situation i lupoen..

Det lyder ikke som det skal når jeg spiller "højt"

Mit spørgsmål går på, hvad i har af anlæg i jeres lupo.. Højtalere og spilledåse ?? kunne evt give lidt inspiration..

Jeg havde kun een original højtaler i min, så installerede jeg eartquake 6,5" som sidder uden på dørsiderne, og disse er vel på 180 W peak og 100 rms.. Dem kan min JVC spilledåse med 4x50W mossfet ikke spille op...
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Højtalere i Lupoen..

Indlæg af KMDTHY »

Jeg har standard højjtalere, og en Blaupunt radio. Det spiller ganske fortrineligt... Andre folk der er med tror også jeg har noget og er overrasket. Har selv haft mange liters bas refleks sub bag i bilen, og nej selvfølgelig ryster bilen ikke så man ikke kan de i spejlene nu, men det spiller godt/fint i mine øre nu. Ps. Jeg er 25 ;-)

Ønsker du ryk røv sub, så køn en 10" SPL enhed og få bygget en kasse der vil fulde hele bagagerummet :-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
pilotfyren
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 29. jul 2010 17:42

Re: Højtalere i Lupoen..

Indlæg af pilotfyren »

det er slet ikke min plan :) jeg vil bare have at jeg kan spille højt, uden det forvrænger... og jeg har helst ikke intensioner om forstærker og sub, pladsen er ikke den vilde jo, og den plads jeg har bag i udnytter jeg ofte :)!!! jeg er 23 for the record :)!

min kammerat her ligeledes en lupo med std højtalere i og en Dobbelt din radio, det lyder ret godt..
Lindberg
Indlæg: 90
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 17:54
Geografisk sted: Aalborg

Re: Højtalere i Lupoen..

Indlæg af Lindberg »

Jeg synes at meget musik skriger på mere dybde end man opnår med de originale højtalere :) eller i hvert fald dem der sidder i min 2002 model - ved ikke om der er forskel på højtalerne i Lupo'erne?

Det jeg har valgt er et kompromis mellem lyden og pladsen. Jeg har købt mig en lille 8" sub fra Rockford Fosgate som er lavet til at spille fint, selv i et helt lille kabinet. Kabinettet er købt sammen med og måler virkelig ikke ret meget :) et lille lukket kabinet giver en god og velstyret bas som ikke buldrer afsted på teenage-manér.
Forstærkeren jeg har købt valgte jeg fordi at den passede i specifikationer, og fordi at jeg kunne få plads til den nede under bagagerummet. Det har flere fordelen. Dels giver det jo mere plads, og dels gør det at det er let at tage subben ud af bilen så man har hele bagagerummet til tasker etc.

Højtaleren kan ses på billedet her: http://www.gratisupload.dk/download/48151/ - Billede

Den lille sub aflaster dørhøjtalerne idet de så kan slippe for at spille alt under 80-100 Hz. Resultatet er at der er bedre lyd ved al volumen, og at man kan spille højere for noget begynder at forvrænge.

Om der bør bruges en forstærker til dørhøjtalerne ved jeg ikke, for i min har jeg en kenwood 2din som har en forstærker der styrer dem fint.
Men jeg ved at I mange biler er det originale lydsystem skruet sådan sammen at forstærkeren er "under powered", så højtalerne først kommer til deres ret når der kommer en anden forstærker på.

Husk iøvrigt når du køber forstærker osv at tjekke om både effekten men også impedansen er passende til højtalerne :) Jeg taler af bitter erfaring. Da jeg købte subben havde jeg nemlig en forstærker liggende som jeg havde tænkt mig at bruge. Den skulle være kraftig nok, men jeg havde glemt at tage forhold for impedansen så den var stærkt "under powered", hvorfor jeg måtte købe mig en anden.

Lyden i min Lupo er jeg helt tilfreds med! Den er slet ikke så vild og voldsom som i min gamle (og første) bil, men til gengæld spiller den godt og klart, og uden forvrængning :) også når man skruer lidt op.

Men som det er nævnt tidligere - hvis det er lydtryk og rystende ruder du er ude efter gør en 10 eller 12 " det langt bedre :) men du kan nøjes med en sød lille 8" hvis det bare skal spille godt :)
Solgt: Lupo 3L 2002 model
Jazz blå
Besvar