Radio genstarter ved motorstart
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg sidder med rundt regnet samme problem i min Lupo..
Har du/nogen benforbindelserne til boostkonverteren, den er jo umiddelbart lidt mere kompliceret end stel/plus ind og tilsvarende ud
Har du/nogen benforbindelserne til boostkonverteren, den er jo umiddelbart lidt mere kompliceret end stel/plus ind og tilsvarende ud
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Utålmodig som jeg er, hermed en lidt nørdet self-update;
Boksen har et 12-benet stik, hvor 10 af benene er i brug.
Lirk sidebeklædningen ved venstre side af bagsædet af.
Fjern "opbevaringsboksen" ved siden af sædet.
Jeg hev lidt i den - det virkede, men der er nok en kønnere måde, selvom den fint overlevede.
Løsn de to T20 skruer mens du holder fast i boksen (ellers lander den lidt hårdt).
Tag et voltmeter - helst et der opdaterer fornuftigt hurtigt (nogle gange i sekundet, at foretrække) og mål stel på et eller andet godt stelpunkt (f.eks. bolten der holder bagsædeselen) og mål på en af de to rød/hvide ledninger i boksen.
Hvis du har lidt lange arme og er nogenlunde fleksibel, så start lige motoren mens du gør ovenstående.
Jeg har ikke tre arme, men jeg fik sat tingene lidt i klemme så de blev på
Min boostede til 12,8V på begge de rød/hvide ledninger (fandt tegningen på erWin) - hvilket må betyde at noget virker, men at noget andet ikke gør, da jeg kan se spændingsfald på min headunit ned til ca. 9V...
Håbede lidt på en nem løsning - nu må jeg grave videre..
Boksen har et 12-benet stik, hvor 10 af benene er i brug.
Lirk sidebeklædningen ved venstre side af bagsædet af.
Fjern "opbevaringsboksen" ved siden af sædet.
Jeg hev lidt i den - det virkede, men der er nok en kønnere måde, selvom den fint overlevede.
Løsn de to T20 skruer mens du holder fast i boksen (ellers lander den lidt hårdt).
Tag et voltmeter - helst et der opdaterer fornuftigt hurtigt (nogle gange i sekundet, at foretrække) og mål stel på et eller andet godt stelpunkt (f.eks. bolten der holder bagsædeselen) og mål på en af de to rød/hvide ledninger i boksen.
Hvis du har lidt lange arme og er nogenlunde fleksibel, så start lige motoren mens du gør ovenstående.
Jeg har ikke tre arme, men jeg fik sat tingene lidt i klemme så de blev på
Min boostede til 12,8V på begge de rød/hvide ledninger (fandt tegningen på erWin) - hvilket må betyde at noget virker, men at noget andet ikke gør, da jeg kan se spændingsfald på min headunit ned til ca. 9V...
Håbede lidt på en nem løsning - nu må jeg grave videre..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Aftenens konklusion er;
På sikring 11 er der stabil strøm (sikring for bla. instrumenteringen og styrestrøm til radio mv).
På sikring 42 (som er radioens primære 15A sikring) er der ikke stabil strøm.
Er der mon en flink sjæl herinde, der vil prøve at måle på sin sikring 42 mens bilen startes, om spændingen holder eller falder?
Så kan jeg se på hvilken side jeg skal fejlsøge
G'nat
På sikring 11 er der stabil strøm (sikring for bla. instrumenteringen og styrestrøm til radio mv).
På sikring 42 (som er radioens primære 15A sikring) er der ikke stabil strøm.
Er der mon en flink sjæl herinde, der vil prøve at måle på sin sikring 42 mens bilen startes, om spændingen holder eller falder?
Så kan jeg se på hvilken side jeg skal fejlsøge
G'nat
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg kan godt lige prøve at måle på min i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde, men jeg er ret sikker på at det hele dykker på min, så jeg ved ikke hvor meget nogen får ud af det
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg sidder pt. i vores hal og hiver de sidste hår af hovedet..
Min Lupo er af modelår 2002 - og der er noget forskel fra ANY til AYZ så vidt jeg kan se i Erwin.
Kigger man på diagrammet for en ANY, så er sikring 42 (den der driver radioen) stabiliseret, kigger man på en AYZ, så er den ikke stabiliseret, men trækker sin strøm direkte fra "relay plate" der ligger ude til venstre omme bag sikringsboksen.
Det synes jeg personligt er RET træls, men jeg kan ikke lige gennemskue at det skulle være anderledes.
Er der nogen der kan af/bekræfte, evt. kommentere på det?
Jeg lavede til gengæld et lille stunt jeg IKKE vil anbefale andre at gøre efter - men man kan trække en ledning fra toppen af sikring 11 til bunden af sikring 42 - og vupti, så får radioen stabiliseret strøm og genstarter ikke sammen med motoren.
Til gengæld er der INGEN sikring!
Det er om ikke andet en nem måde at teste om boostfætteren virker - man slipper i hvert fald for at splitte bilen ad.
Så er det jo bare at finde en ledning der ser tilpas stor ud med stabiliseret strøm og så trække den til radioen / sikringsboksen og få radioen koblet over på den.
Det er nok nemmere sagt end gjort...
Min Lupo er af modelår 2002 - og der er noget forskel fra ANY til AYZ så vidt jeg kan se i Erwin.
Kigger man på diagrammet for en ANY, så er sikring 42 (den der driver radioen) stabiliseret, kigger man på en AYZ, så er den ikke stabiliseret, men trækker sin strøm direkte fra "relay plate" der ligger ude til venstre omme bag sikringsboksen.
Det synes jeg personligt er RET træls, men jeg kan ikke lige gennemskue at det skulle være anderledes.
Er der nogen der kan af/bekræfte, evt. kommentere på det?
Jeg lavede til gengæld et lille stunt jeg IKKE vil anbefale andre at gøre efter - men man kan trække en ledning fra toppen af sikring 11 til bunden af sikring 42 - og vupti, så får radioen stabiliseret strøm og genstarter ikke sammen med motoren.
Til gengæld er der INGEN sikring!
Det er om ikke andet en nem måde at teste om boostfætteren virker - man slipper i hvert fald for at splitte bilen ad.
Så er det jo bare at finde en ledning der ser tilpas stor ud med stabiliseret strøm og så trække den til radioen / sikringsboksen og få radioen koblet over på den.
Det er nok nemmere sagt end gjort...
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Nu hvor jeg er i gang med at snakke med mig selv, så har jeg leget lidt mere og løsningen er nu (for mit vedkommende) fundet;
Jeg har simpelthen valgt at "hacke" sikringsboksen i bilen ved at mase en 1,5mm2 ledning ind i bunden af sikring 11 (altså, sammen med det nederste ben af sikringen når denne skydes i) og til bunden af sikring 42 (her tog jeg den 15A sikring der sad og klippede det ene ben af og tapede til det (just in case)) og brugte det andet ben til at klemme ledningen fast i bunden af nr. 42).
Diagrammerne jeg kiggede på i Erwin sagde at jeg på intet tidspunkt kommer under 1mm2 ledning på strækningen ned til spændingsregulatoren, så jeg har valgt denne løsning - og det virker som det skal
Sikring 11 er normalt en 5A, jeg har sat 10A i.
I går monterede jeg en 2 farad kondensator for at se om det gjorde tricket (for at undgå hacket ovenfor) - og det virkede sådan set fint - hverken værre eller bedre end at køre gennem stabilisatoren - men hvor helvede gør man lige af en kondensator der er lidt større end en halv liter sodavand, når bilen er en Lupo?
Jeg monterede en diode for at ensrette strømmen og skød kondensatoren ind oppe ved radioen - dioden for at undgå bilen skulle finde på at bruge kondensatoren til at starte motoren på.
Mit problem er løst - så kan man jo gøre som man lyster hvis man har et lignende problem (og jeg har et "kit" med kondensator, ensretter mv. til overs hvis det er
Mvh,
Andreas
Jeg har simpelthen valgt at "hacke" sikringsboksen i bilen ved at mase en 1,5mm2 ledning ind i bunden af sikring 11 (altså, sammen med det nederste ben af sikringen når denne skydes i) og til bunden af sikring 42 (her tog jeg den 15A sikring der sad og klippede det ene ben af og tapede til det (just in case)) og brugte det andet ben til at klemme ledningen fast i bunden af nr. 42).
Diagrammerne jeg kiggede på i Erwin sagde at jeg på intet tidspunkt kommer under 1mm2 ledning på strækningen ned til spændingsregulatoren, så jeg har valgt denne løsning - og det virker som det skal
Sikring 11 er normalt en 5A, jeg har sat 10A i.
I går monterede jeg en 2 farad kondensator for at se om det gjorde tricket (for at undgå hacket ovenfor) - og det virkede sådan set fint - hverken værre eller bedre end at køre gennem stabilisatoren - men hvor helvede gør man lige af en kondensator der er lidt større end en halv liter sodavand, når bilen er en Lupo?
Jeg monterede en diode for at ensrette strømmen og skød kondensatoren ind oppe ved radioen - dioden for at undgå bilen skulle finde på at bruge kondensatoren til at starte motoren på.
Mit problem er løst - så kan man jo gøre som man lyster hvis man har et lignende problem (og jeg har et "kit" med kondensator, ensretter mv. til overs hvis det er
Mvh,
Andreas
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
- KMDTHY
- Indlæg: 4987
- Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
- Geografisk region: Vestjylland
- Geografisk sted: Aarhus/Thisted
- Has thanked: 1 time
Re: Radio genstarter ved motorstart
Hæhæ fin storm P løsning
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg har givet op. Hvis der er en som kan fixe det på min lupo så giver jeg en kasse øl! Jeg bor i Herning og kan sagtens trille en lille søndags tur engang efter aftale !
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Søndag d. 18/9 skal jeg producere fodbold fra Herning - så der kan man sige jeg er i byen, ellers er det faktisk super nemt at udføre
At finde de rigtige sikringer er blot at tælle i sikringsboksen startende øverst til venstre - husk at tælle de tomme huller med
Du skal bruge 15cm ledning hvor du afisolerer 1cm i hver ende, en lille 10A sikring, en stump tape og en skævbider.
Træk sikring nr. 11 ud (uret, omdrejningstæller, speedometer, odo-meter mv. slukker når du har fundet den rigtige ) og træk nr. 42 ud (sæt evt. tænding på og se at din radio ikke tænder, så har du fundet den rigtige her).
- Tag 15A-sikringen og klip et af benene af. Tape det afklippede ben til, så vi er sikre på det ikke leder strøm.
- Tag din stump ledning og stik den ene afisolerede inde ind hvor det nederste ben af 15A sikringen skal være.
- Stik derefter 15A sikringen ind, så det ben den har endnu, holder ledningsstumpen på plads.
- Stik den anden ende af ledningen ind i bunden af sikring 11.
- Sæt 10A sikringen i - det kan trække en mindre gnist - og vupti, så kører det.
Så er det bare lige at stille bilens ur
Hvis din radio trækker "ganske meget strøm" og 10A sikringen går, så skal du ud i en kondensator, ellers skal det nok gå
Hvis sikringen går kan du fint køre videre, du aner bare ikke hvor hurtigt du kører..
At finde de rigtige sikringer er blot at tælle i sikringsboksen startende øverst til venstre - husk at tælle de tomme huller med
Du skal bruge 15cm ledning hvor du afisolerer 1cm i hver ende, en lille 10A sikring, en stump tape og en skævbider.
Træk sikring nr. 11 ud (uret, omdrejningstæller, speedometer, odo-meter mv. slukker når du har fundet den rigtige ) og træk nr. 42 ud (sæt evt. tænding på og se at din radio ikke tænder, så har du fundet den rigtige her).
- Tag 15A-sikringen og klip et af benene af. Tape det afklippede ben til, så vi er sikre på det ikke leder strøm.
- Tag din stump ledning og stik den ene afisolerede inde ind hvor det nederste ben af 15A sikringen skal være.
- Stik derefter 15A sikringen ind, så det ben den har endnu, holder ledningsstumpen på plads.
- Stik den anden ende af ledningen ind i bunden af sikring 11.
- Sæt 10A sikringen i - det kan trække en mindre gnist - og vupti, så kører det.
Så er det bare lige at stille bilens ur
Hvis din radio trækker "ganske meget strøm" og 10A sikringen går, så skal du ud i en kondensator, ellers skal det nok gå
Hvis sikringen går kan du fint køre videre, du aner bare ikke hvor hurtigt du kører..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg har taget og trukket en + & en - direkte fra batteriet og hen til min radio ( 2-Din skærm )
min "genstartede" sig selv og efter og have trukket en direkte + & - så har jeg ikke op levet det, og den tapper ikke fra batteriet overhovedet...
Det virker bar
min "genstartede" sig selv og efter og have trukket en direkte + & - så har jeg ikke op levet det, og den tapper ikke fra batteriet overhovedet...
Det virker bar
- sussi
- Indlæg: 6146
- Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- Geografisk sted: Holeby
Re: Radio genstarter ved motorstart
Håber du har husket et sætte en sikring imellem.Sirmikkel skrev:Jeg har taget og trukket en + & en - direkte fra batteriet og hen til min radio ( 2-Din skærm ) min "genstartede" sig selv og efter og have trukket en direkte + & - så har jeg ikke op levet det, og den tapper ikke fra batteriet overhovedet...
Det virker bar
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Radio genstarter ved motorstart
Det er prøvet - det virkede ikke måske er den sony jeg har i mere følsom end andre - jeg har ikke rodet mere med det siden - men lige pludselig springer jeg nok på den igenSirmikkel skrev:Jeg har taget og trukket en + & en - direkte fra batteriet og hen til min radio ( 2-Din skærm )
min "genstartede" sig selv og efter og have trukket en direkte + & - så har jeg ikke op levet det, og den tapper ikke fra batteriet overhovedet...
Det virker bar
Re: Radio genstarter ved motorstart
Self har jeg det sussi, jeg er jo ikke retarderet hehe
Mikkel...
Mikkel...
Re: Radio genstarter ved motorstart
Jeg har præcis samme problem. Efter at have udskiftet den originale Blaupunkt-radio med kassettebåndsafspiller med en Alpine CDE-103BT har jeg også problemer med, at den genstarter ved motorstart. Jeg har også byttet om på gul og rød ledning - den husker indstillinger men genstarter fortsat.
Har søgt i vildskab for en løsning og kan se, at der findes en løsning her - dog virker det for mig at se ikke som den mest professionelle løsning.
Har ingen andre et bedre forslag?
Jeg har samtidig et andet problem. Antennesignalet var perfekt på Blaupunkt-radioen og jeg kunne høre P3 overalt. Nu kan jeg næsten ikke høre P3 nogle steder. Stikkene er samlet som de skal. Jeg tænker om den originale Blaupunkt havde en indbygget antenneforstærker der er kraftigere end det der sidder i en Alpine?
Har søgt i vildskab for en løsning og kan se, at der findes en løsning her - dog virker det for mig at se ikke som den mest professionelle løsning.
Har ingen andre et bedre forslag?
Jeg har samtidig et andet problem. Antennesignalet var perfekt på Blaupunkt-radioen og jeg kunne høre P3 overalt. Nu kan jeg næsten ikke høre P3 nogle steder. Stikkene er samlet som de skal. Jeg tænker om den originale Blaupunkt havde en indbygget antenneforstærker der er kraftigere end det der sidder i en Alpine?
-
- Indlæg: 4803
- Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
- Geografisk region: Nordjylland
- Geografisk sted: Fjerritslev
Re: Radio genstarter ved motorstart
Der sidder en lille alu boks på ledningen til antennesignalet - det er (strømforsyningen) til antenneforstærkeren, der er somme tider dårlig forbindelse deri, men den kan lirkes fra hinanden og loddes efter - selve forstærkeren er indbygget i antennen Jeg har ikke rodet med det med genstart siden, men det kommer nok
- Andreasf
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
- Geografisk region: Fyn
- Geografisk sted: Nyborg
- Kontakt:
Re: Radio genstarter ved motorstart
Lige en update..
Det virker som om, at spændingsregulatoren er klart mest effektiv jo varmere det er.
Jeg "hackede" jo min sikringsboks for nogle måneder siden - og det har fungeret fint, bare ikke når det er koldt.
Det kan også tænkes det er batteriets spænding/effekt der falder så meget i kulden at spændingsregulatoren ikke kan kompensere.
Uanset, så begyndte min radio at genstarte igen - mest når bilen er kold - og det' jo træls.
Det løste jeg så med en "go large" og smed en digital Alpine forstærker ned ved siden af batteriet sammen med en 2 farad kondensator og så trak jeg et 10-ledet multikabel op til radioen hvor de otte ledere går til halløjtalerne og de sidste to til radioen - så fik den strøm samme sted som forstærkeren og kondensatoren kan holde det hele kørende (formentlig ikke hvis jeg spiller tæske-højt, men det gør jeg alligevel aldrig i byerne).
Det virker som om, at spændingsregulatoren er klart mest effektiv jo varmere det er.
Jeg "hackede" jo min sikringsboks for nogle måneder siden - og det har fungeret fint, bare ikke når det er koldt.
Det kan også tænkes det er batteriets spænding/effekt der falder så meget i kulden at spændingsregulatoren ikke kan kompensere.
Uanset, så begyndte min radio at genstarte igen - mest når bilen er kold - og det' jo træls.
Det løste jeg så med en "go large" og smed en digital Alpine forstærker ned ved siden af batteriet sammen med en 2 farad kondensator og så trak jeg et 10-ledet multikabel op til radioen hvor de otte ledere går til halløjtalerne og de sidste to til radioen - så fik den strøm samme sted som forstærkeren og kondensatoren kan holde det hele kørende (formentlig ikke hvis jeg spiller tæske-højt, men det gør jeg alligevel aldrig i byerne).
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Re: Radio genstarter ved motorstart
Hej!
Jag har haft samma problem och testade mig igenom bygling av säkringsdosan till jag smällde säkringar till de elektriska backspeglarna.
Jag löste det genom att sätta en Mundorf SC68 kondensator och ett relä. Kondingen är på 68 000 uF
Jag satte styrningen av relät genom tändingssladden till radion. All spänningsmatning till radion kommer genom kondensaton.
Provmontering:
Fungerar nu perfekt. Kondensatorn kan gömmas under instrumentpanelen utan problem
Med vänlig hälsning
Malkus
Jag har haft samma problem och testade mig igenom bygling av säkringsdosan till jag smällde säkringar till de elektriska backspeglarna.
Jag löste det genom att sätta en Mundorf SC68 kondensator och ett relä. Kondingen är på 68 000 uF
Jag satte styrningen av relät genom tändingssladden till radion. All spänningsmatning till radion kommer genom kondensaton.
Provmontering:
Fungerar nu perfekt. Kondensatorn kan gömmas under instrumentpanelen utan problem
Med vänlig hälsning
Malkus