Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieskift?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieskift?

Indlæg af Andreasf »

Hej :-)

For en del år siden, havde jeg en fin lyseblå-metallic 3L'er der fik eftermonteret AC og alt muligt.
Her for nylig faldt jeg så over en hvid en af slagsen - som jeg så endte med at købe.

Den har lige været en tur hos SMC i Odense for at få indhentet et noget groft efterslæb på service (bilen har kørt 325k km, tandrem skiftet ved 189k km).

Nu er det jo noget tid siden jeg sidst har futtet rundt i sådan en 3L'er - og min hukommelse er ikke helt frisk, men værkføreren fik mig til at studse lidt over det han sagde;

"Vi har hældt longlife-olie på, så skifteintervallet nu er 30.000 km. Serviceindikatoren skal nok sige til, men den er variabel, så det kan godt ske den siger til allerede ved f.eks. 26.000km."
Jeg mener bestemt at en 3L'er (fra 2002, som min) skal have skiftet olie for hver 15.000 km, eller husker jeg forkert - og kan de omstilles?

Derudover kan jeg ikke forestille mig den kan køre med variable intervaller overhovedet.
Og så glemte de at nulstille indikatoren.. Gah.

Prisen på service var til gengæld ganske fair og den har fået skiftet alt i filtre og remme, vandpumpen, olie, køler + bremsevæske, jeg har fået lavet en ekstra nøgle og så fik den en "dialogmodtagelse", hvor jeg basalt set fik at vide bilen er hvid og den er importeret fra Tyskland. Det vidste jeg ikke i forvejen. Eller.

Mvh,
Andreas
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af KMDTHY »

Lupo bruger LL3 olie, ja. Men det skal skiftes for hver 15.000km.

Du kan sagtens ændre service interval med vag-com
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af sussi »

Andreasf skrev:"Vi har hældt longlife-olie på, så skifteintervallet nu er 30.000 km. Serviceindikatoren skal nok sige til, men den er variabel, så det kan godt ske den siger til allerede ved f.eks. 26.000km."
Jeg mener bestemt at en 3L'er (fra 2002, som min) skal have skiftet olie for hver 15.000 km, eller husker jeg forkert - og kan de omstilles?
Det må være en meget speciel 3L du har der, alle andre viser hhv. OIL og Service for hver 15.000km. :D :D
Men det viser jo bare igen igen hvad de autoriserede værksteder ved om vores lille 3L.
Det kunne være sjovt at vide hvad du gav for den omgang.
Her kan du se hvad og hvornår det forskellige skal gøres:
http://kortlink.dk/79rd
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af Andreasf »

Den er præcis lige så speciel som alle andre 3L'ere, er jeg sikker på ;-)

Det har kostet mig 6500,- inkl. moms, inkl. nøgle og inkl. alt det jeg nævnte i første indlæg.
Grunden til mit valg af et autoriseret VW-værksted er primært at de har en "no-nonsense"-politik omkring det arbejde de laver.

Godt nok skal de af og til bruge et par forsøg på at nå i mål, men selverkendelse har de - og går noget galt, så bliver de ved. Det kan virkelig være god underholdning af og til ;-)
Andre kan måske få tingene til at virke i første hug, men fejler de, kan det af og til være en kamp uden lige at få ret og få dem til at rette op på deres fejl.

VW har sådan set klaret det ok denne gang - sidst jeg var derinde var da jeg kørte Touran (2005 - 2009), hvor de også gjorde det ok.
Gennem tiden har jeg dog høstet en del flasker (udmærket) rødvin på deres regning ;-)

Jeg kunne måske godt have tænkt mig at serviceindikatoren var nulstillet, hvilket jeg har klaret med min tester - hvor det også fremgår at intervallet for olieskift stadig er 15k km ;-)

Nu har jeg til gengæld en Lupo jeg kender status på for sliddelene hele vejen rundt - og det giver da lidt ro i sindet.

Hvad er det i grunden der afholder 3L'eren fra at køre 30k km på en spand olie?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4987
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 3 times

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af KMDTHY »

Andreasf skrev:
Hvad er det i grunden der afholder 3L'eren fra at køre 30k km på en spand olie?
Pas..... der må være nogen der vil spille på sikre heste..... måske pga af det start, stop.... ved det ikke :roll:
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
VAGtech.dk
Indlæg: 1430
Tilmeldt: man 20. sep 2010 19:51
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af VAGtech.dk »

Grundjusterede de den ved det såkaldte store service..

Jeg havde en kunde der havde for sjovt spurgt hvad de tog for en grundjustering, til Det svarede de at det havde de fået at vide fra tyskland, at de ikke burde gøre det, Da risikoen for den ikke kunne køre der fra var ret stor.

så kunne bilen køre, så skulle de bare lade det være..
VAGtech.dk

*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Salg af Reservedele, GSM Moduler & Andet godt
info@vagtech.dk
Tlf: 29706040
http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297
5200 Odense V

Alle indlæg af VAGtech.dk, er kun vejledende, at følge vores indlæg sker uden ansvar fra vor side. DVS. PÅ EGET ANSVAR
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af Andreasf »

Hej :-)

Har fået monteret viskerne, shit de gamle sad fast ;-)

Nej, de har ikke grundjusteret den.
Tror faktisk aldrig det er lykkedes mig at få VW til det, men det kan jeg heldigvis gøre selv en dag jeg gider...
Tror faktisk jeg kører den om i hallen og gør forsøget om lidt - det er nok "en del" km siden det sidst er overgået den..

:)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af ph. »

KMDTHY skrev:
Andreasf skrev:
Hvad er det i grunden der afholder 3L'eren fra at køre 30k km på en spand olie?
Pas..... der må være nogen der vil spille på sikre heste..... måske pga af det start, stop.... ved det ikke :roll:
Der er såmænd ikke noget der afholder en L3l fra at køre 25+.kkm på et olieskift
en Audi3l kan og den kører med samme motor som de første L3l'er (ANY)
MEN audi'en har en viskositetmåler det har L3l ikke Derfor "må" den ikke køre længere end 15K på et olieskift
om man så vælger at gøre det alligevel må være op til ens samvitighed
Hvis du kører 100+km pr. opstart, primært kører motorvej, har oliefyr OG benytter det så ser jeg ikke noget forgjort i at forlænge olieserviceinterval
bare pis besværligt at skulle på værksted uden for serviceinterval for at få skiftet olie så med mindre du selv skifter olie og filtre så drop det
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af Andreasf »

ph.; Så giver det lidt mere mening.. Tak for svaret :-)

Denne måler Audi'en har, ændrer den noget rent fysisk efterhånden som olien bliver tærsket gennem systemet, så motoren reagerer anderledes, eller bruges den udelukkende til at konstatere hvornår olien er blevet "tilpas dårlig" til at den skal skiftes?

Hvis sidstnævnte er tilfældet, vil jeg da overveje at sætte intervallet for min egen bil op.
Mine ture er netop ganske lange (kører samlet 80k km om året, 25 af dem i min Qashqai og resten skal gerne overtages af Lupoen) - og min gamle Touran løb omkring 26k km før den øffede omkring olieskift.. :)

Det er ikke pga. økonomien ved olieskift, men mere at den ellers skal til service "hele tiden" - og det mekaniske gør jeg mig ikke så meget i..
Desuden er servicebogen for min bil at sammenligne med et bombekrater, så det er ikke historikken der bliver ødelagt ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af ph. »

sender vist (ihvertfald sådan jeg har forstået det...) bare signal om at det er tid til olieskift...

Hvis du ikke selv skifter olie og filter så kan jeg ikke rigtigt se fidusen i at forlænge olieskiftinterval
15,30,45,60,75,90,105,120,135,150
25,30,50,60,75,90,100,120,125,150
...Hvis du overholder service (30K) så skal du til olieskift uden for service lige så mange gange som ellers

15,30,45,60,75,90,105,120,135,150
25,50,75,90(tandrem),100,125,150
...Hvis Service (30K) er en by i Rusland så giver det alligevel mening at øge service interval ...kan så også vælge at få udført service (30K) ...Nope ikke en opfordring! det er egentligt heller ikke min opfattelse at olien er specielt godt smørende efter den har rundet 20+K og om du skifter pr. 15K eller 20K kommer stort set ud på et... pr. 50K istedet men så er der stadig tandrem der falder uden for interval istedet for til et service
Senest rettet af ph. tors 18. aug 2011 10:10, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af Andreasf »

Okay..

Kan man se/opleve nogle fysiske tegn på at olien er slidt?

Kan se i servicehæfterne, at min 3L'er f.eks. har kørt fra 225kkm til 290kkm uden at få skiftet olie - hvilket jo er lidt langt..

(sidstnævnte er lavet hos Eurobiler/3l-værkstedet i 09 da den kom til DK, hvor de så valgte ikke at skifte tandremmen... lidt sjusket)..
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af ph. »

Andreasf skrev:Okay..

Kan man se/opleve nogle fysiske tegn på at olien er slidt?

Kan se i servicehæfterne, at min 3L'er f.eks. har kørt fra 225kkm til 290kkm uden at få skiftet olie - hvilket jo er lidt langt..

(sidstnævnte er lavet hos Eurobiler/3l-værkstedet i 09 da den kom til DK, hvor de så valgte ikke at skifte tandremmen... lidt sjusket)..
altså ud over at olien bliver tykkere, sort af sod, løber dårligere på oliepinden, istedet for at smøre mellem fingrene begynder at føles som en træg film,... Nope eller jo sende den til olieanalyse ;)

...Nope du kan se at der ikke er stemplet i servicebog men derfra til at der heller ikke er skiftet olie der er vel lidt langt...
65K pr. olieskift ...Hmm lyder godt nok ikke sundt :(
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Så fik jeg en Lupo 3L, igen - hvordan er det med olieski

Indlæg af Andreasf »

Det vil jeg holde lidt øje med.. Og du har fuldstændig ret i det med 30k intervallerne også - jeg tror bare den får tid til service når de begynder at øffe omkring det :-)

Bilen var til gengæld billig (35k) og den er fra '02, importeret i '09 med elruder, elspelje (justering, ingen varme), AC, c-lås (uden fjernb.), fartpilot og så havde den kørt 322k km da jeg købte den for et par uger siden. Den har fået skiftet gearkasse og kobling (lige efter den kom til DK) og for et halvt år siden også hydraulikpumpen.

Til gengæld har jeg fået en bule i venstre forskærm med gratis og noget maling der skaller af - det må jeg lige få fikset på et tidspunkt..

Indtil videre har jeg proppet komfortblink, "w8 lys", aerotwin-viskere, nye højttalere inkl. hjemmegjorte rammer bagtil og en ny headunit og lidt andre småting i.
Har også fået renoveret bagrudeviskerhalløjet, stoplyset i bagklappen og et par andre ting - og så lige nogle nye dæk (den stod på vinterfødder).

Ikke at jeg er helt klar over om jeg så sparer penge ift. at køre 10km/l i min qashqai, men en Lupo er nu en finurlig hobby, jeg skal bare lige øve mig på det mekaniske, det elektriske har jeg ok styr på ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Besvar