eco mode - stop / start er gået autonomt
: tirs 24. mar 2020 18:46
Min L3L er på seneste blevet lidt ustabil mht hvornår og hvordan den vælger at aktivere eco stop / start funktionen.
Ved standsning ved lyskryds med foden på bremsen kan den vælge at foretage et stop - og i et split sekund derefter en start. Det gør den typisk 2-3 gange inden den "falder til ro" og forbliver stoppet.
Når det går los igen ved grønt lys, er der ingen problemer med at gå an og komme ud af krydset.
Der har været VCDS på under kørsel for at få set hvad de 3 driftsbetingede parametre udviser
Kølevands temperatur (G62) ~ 85°C
Luftindtags temperatur (G72) ~ 10°C
Generator last ~ 45%
Der er jo i alt 8 forudsætninger der skal være opfyldt for at gå i eco mode, se vedhæftede: Mistanken samler sig om at bremse trykindikator F270 måske spiller en puds, og måske kan være en plausibel typisk forklaring på fænomenet.
Jeg fandt ikke ud af med VCDS på, om en eventuel malfunktionen af F270 kan afsløres med VCDS.
Dog skal det siges at der var et total udfald af stop / start funktionen tilbage i november 2019, som skyldes at ledning nr. 4 var knækket ved stikket på G72. Der blev monteret et nyt kabelsæt 000979038E og stikhus 1J0973704. De eksisterende ledninger blev loddet og muffet med de nye. Derefter var stop / start funktionen tilbage i sin vante gænge igen.
For mulig opklaring af den repeterende eco stop / start funktion afsted går denne henvendelse til de altid årvågne uforlignelige kapaciteter der sidder klar ved tasterne i forummet.
Ved standsning ved lyskryds med foden på bremsen kan den vælge at foretage et stop - og i et split sekund derefter en start. Det gør den typisk 2-3 gange inden den "falder til ro" og forbliver stoppet.
Når det går los igen ved grønt lys, er der ingen problemer med at gå an og komme ud af krydset.
Der har været VCDS på under kørsel for at få set hvad de 3 driftsbetingede parametre udviser
Kølevands temperatur (G62) ~ 85°C
Luftindtags temperatur (G72) ~ 10°C
Generator last ~ 45%
Der er jo i alt 8 forudsætninger der skal være opfyldt for at gå i eco mode, se vedhæftede: Mistanken samler sig om at bremse trykindikator F270 måske spiller en puds, og måske kan være en plausibel typisk forklaring på fænomenet.
Jeg fandt ikke ud af med VCDS på, om en eventuel malfunktionen af F270 kan afsløres med VCDS.
Dog skal det siges at der var et total udfald af stop / start funktionen tilbage i november 2019, som skyldes at ledning nr. 4 var knækket ved stikket på G72. Der blev monteret et nyt kabelsæt 000979038E og stikhus 1J0973704. De eksisterende ledninger blev loddet og muffet med de nye. Derefter var stop / start funktionen tilbage i sin vante gænge igen.
For mulig opklaring af den repeterende eco stop / start funktion afsted går denne henvendelse til de altid årvågne uforlignelige kapaciteter der sidder klar ved tasterne i forummet.