Hjælp hjælp lupo 3l

Alt vedrørende teknikken på 3L
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Goddag folkens

Jeg er den heldige ejer af en lupo 3l fra 2003 med stop til venstre

Jeg er begyndt og få 2 fejlkoder
00263 og 00297 periodisk fejl.

Jeg har grundjusteret gearkasse og ser går det smertefrit uden fejl.

Men bilen prøver at skifte gear til 5. Men så kan jeg ikke give den gas. Har søgt og søgt og tjekket det der skal tjekkes. Potentiometer er inden for værdier. Stang er der ingen slør i. Hydraulik holder fin tryk og der er væske nok på.

Gearkasse har ingen støj så tænker det er en el fejl eller kan det være selve gangsteller?

Nogen der har været ude for det samme som evt kan hjælpe?

God påske 😁
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af KMDTHY »

Ryk lige dit endedækssel af gearkassen og kontroller 5. Gear. Det lyder til dit 5. Gear er ved at dø. Desværre kendt hvis den har kørt med lav oliestand.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Hm øv det lyder da ik godt. Men vil den stadigvæk finde 5. Gear og stoppe hvor man ikke kan rykke med bilen?
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Nu har jeg heller ikke adgang til lift så er der evt nogle herinde der kan være behjælpelige? Imod betaling selvf. :)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af KMDTHY »

Du behøver ikke lift til det. Af med venstre forhjul og inderskærm. Så er der frit adgang til enden af gearkassen.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Når okay, men jeg skal vel kunne fylde op i den igen da det vil rende?

og hvad skal jeg præcis kigge efter når jeg har dæksel af? og skal der skilles mere af derinde?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af doktorfrank »

Søg ... og du skal finde (også resten af året) - hvad der gemmer sig bag dækslet, er antagelig det mest velbeskrevne emne på disse sider. Det samme gælder påfyldning af gearolie.
Hint nr. 1: Hvis der er metalslør eller spåner i olie og dæksel, behøver man ikke at lede efter slør ved akslerne - det er der.
Hint nr. 2: Hvis olien er fin, kan 5te gearhjulet afmonteres ved hjælp af en seegerringstang og en tregrenet aftrækker. Så afslører tilstanden på rulleleje, syncroring osv. hvad der skal skiftes.
:geek:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Okay super

Har fundet et værksted som hedder løvel auto som laver disse gearkasser og til 1500 kr hvor nåle leje og olie er med er det vel en fair pris jeg tør desværre ikke selv gå igang :(,
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af KMDTHY »

Det lyder absurd billig. Så hvis det passer, så bare i gang.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Han skriver nu dette efter det jeg skrev til ham.

Hej Benny

Har prøvet manuel og i auto når jeg kører lyset den i 5. Gear i speedometer men går i frigear og kan ikke give gas eller noget.

Når jeg sætter den i stop. Så aktivere den 5. Gear og bilen kan ikke rykkes.

Jeg vil gerne bestille tid hos dig men hvornpr kan vi få det ordnet har fri kl 16 fra Sønderjylland og har en time hjem til Vejle


Han skriver

Hej –har været i byen- efter det som du skriver så er det ikke gearkassen det er galt med---det er noget elektrisk der er galt og der må jeg melde pas—Mercari biler i Randers det kan de klare tlf.86686606

Hvad mener i?

Somsagt kan få den i 5.gear med tænding på men ikke når jeg køre så skifter den ikke op og går i nødprogram.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af KMDTHY »

Få nu kigget til det 5. Gear. Af med endedækslet.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af 383CI »

Gokciim skrev: lør 20. apr 2019 13:02

Hej –har været i byen- efter det som du skriver så er det ikke gearkassen det er galt med---det er noget elektrisk der er galt og der må jeg melde pas—Mercari biler i Randers det kan de klare tlf.86686606

Hvad mener i?

Somsagt kan få den i 5.gear med tænding på men ikke når jeg køre så skifter den ikke op og går i nødprogram.
Som andre skriver, tjek nu det 5 gear under dækslet. Hvis du alligevel ikke kan/vil pille ved det mindste er der vel ingen grund til at spørge hvad vi mener du bør gøre?

Jeg mener ikke problemet er elektrisk.

Om Mercari mener jeg at de nok skal få bilen til at køre, det bliver nødvendigt for I skal hen til en bank hvor du vil få udleveret en elefandthue.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Vyffe »

Er enig med koret. Af med endedækslet.

Hvor gammel er trykkuglen? Det er før set, at problemer med 5. gear kan relateres til en slidt trykkugle.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Kim B Olesen »

Gokciim skrev: lør 20. apr 2019 13:02 Når jeg sætter den i stop. Så aktivere den 5. Gear og bilen kan ikke rykkes.
Det er ikke 5 gear den går i når den står i stop !
Det skal læses som et S for stop - det er enten 1 eller bakgear den går i 😎👍
Så det er stadig dit 5 gear den er gal med 👍
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af sussi »

Kontakt Steffen i Odense, så er bilen i gode (expert) hænder.

VAGtech.dk (Steffen) kan være lidt svær at kontakte, men lidt tålmodighed hjælper :-)
VAGtech.dk
*Værksted med speciale i Lupo 3L med beliggenhed på Fyn.
*Leverandør af originale reservedele til Vag Biler. VW, Audi, Seat og Skoda, selvfølgelig med PRISGARANTI, finder du det billigere andre steder i Danmark matcher vi!!
*Grundjustering, Hydraulik service og Knowhow.
*Eftermontering af diverse ekstraudstyr. (Central lås, komfortblink, oliefyr osv.)
*Salg af VW Reservedele, GSM Moduler, Bell Add servicerens og additiver
*Udlæsning af startspærre login kode med clip fra immobox: 6X0953257
*Udlæsning af fejlkoder på Webasto oliefyr.
Kontakt: info@vagtech.dk / Tlf Steffen: 29 70 60 40 / http://www.vagtech.dk
Middelfartvej 297 5200 Odense V
Værksted med en masse positiv omtale, billige reservedele og stort lager af disse.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af sussi »

C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Kommer der olie ud når jeg piller endedæksel

Har pillet den såkaldte g38 sensor af og ingen spåner.! Men ser ud til ude i spidsen at den har fået små revner samt at den buler en smule ud i midten.? Det er vel ikke normalt. Og har ohmet den som skriver 0,8 kilo ohm
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Kan det stadig være trykkugle når den holder fint tryk? Pumpe går i gang når jeg åbner døren og kan med tænding skifte op til 4. Gear før pumpe går igang igen

Ved desværre ikke hvor gammel kugle er da det er en bil jeg købte for 2 dage siden :)
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Bandit »

Der er stemplet produktionsuge og år i trykkuglen
Ulven kommer, ulven kommer
Gokciim
Indlæg: 29
Tilmeldt: man 20. sep 2010 16:45
Geografisk sted: vejle

Re: Hjælp hjælp lupo 3l

Indlæg af Gokciim »

Det prøver jeg og se efter den ser ikke gammel ud men det kan jo snyde :)
Besvar