Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Murat123
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. dec 2021 13:44
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Murat123 »

Hey

Nu læser jeg flere steder at folk kan få deres Lupo til at køre mellem 1200 - 1000 km på en fuld tank. Står så i den situation at jeg har købt en Lupo 3L fra 2003, som køre under 600km på en fuld tank. Bruger bilen til at pendle fra Herning til Aarhus på motorvejen hvor der bliver kørt mellem 110 - 130 km, hvor jeg primært har den på 120km på motorvejen. Nogen der kan forklar mig om det er normalt eller om det er noget med bilen at gøre…
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af 383CI »

Hvis du starter med at læse FAQèn igennem er der rigtigt mange løsningsforslag på det problem.

Det giver ingen mening om at snakke om hvor langt "man" køre på en tank, for hvor meget er en tank?
Regn km/l i stedet og gør det udfra det du tanker og en nulstilling af triptælleren.
Alene det at "man" kan snyde og fylde præcist 10L mere i end når standeren slår fra gør en meget stor forskel. Hvordan er også beskrevet til hudløshed her.

En defekt LMM er en af de hyppigste årsager til for stort forbrug, men det kræver jo man ved hvad en LMM er og hvordan den testes, så det er ikke bare lige til at sige hvorfor den bruger "for meget" Dæk, fartpilot osv. har også meget at sige, så brug en aften eller 2 på at læse FAQ her så er du meget klogere,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Marlene S
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 1. jan 2019 21:50
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Marlene S »

Fylder du tanken helt op ved endte at fjerne eller tryk på den plastik ventil i tank røret
Marlene s VW Lupo 3l
Christian s Mercedes w210 E300td
VCDS og delphi tester haves
Murat123
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. dec 2021 13:44
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Murat123 »

Fylder den helt op
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Ejner »

Kan du fylde 28 liter eller 38 liter på ved optankning?
For at få 38L på skal du holde den lille bevægelige tap nede med tankpistolen, der sidder i ca. kl. 3 position ud til højre. Herved får du al luft der er fanget i toppen af tanken ud, og rummet fyldes i stedet med diesel.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af HamSjelv »

Hvad mere interessant er:

hvilken værdi angives i kombiuret for øL/100km ?
Murat123
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. dec 2021 13:44
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Murat123 »

Den svinger mellem 4.4 til 5.1
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af 383CI »

Ejner skrev: ons 1. dec 2021 17:44 Kan du fylde 28 liter eller 38 liter på ved optankning?
Det giver INGEN mening at snakke om hvor meget der kan være i tanken, eller Øl måler for den sags skyld.

28 eller 38 liter passer heller ikke nogle steder! Jeg kan tanke 44 så igen. Der er ingen anden vej end regne det ud på en tank eller 2 og triptælleren, og læse op i FAQèn

Alt andet er skud i tågen, og det gider jeg ikke, men lader VW og andre orakler om.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Ejner »

Min vinkel på emnet er, at fyldes der kun 28L på tom tank ved noteret km, kan der udregnes fex 5 L/km når der næste gang tankes.
Ved et forbrug på 5L/100km kan der køres en strækning på ca. 560 km på 28L.
Ved optimal tankning 38L kan der køres en strækning på ca. 760 km.
Jeg er ikke ude i en løsnings mode på hvad der evt bevirker dårlig brændstof økonomi, men blot at give et fif til at få tanken fyldt helt op for at kunne køre længst mulig strækning.
Mit erfa tal er ca. 38-39L ved "tom tank", hvor tom tank lampe ikke er tændt endnu.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Skipper »

Glem nu alt det snak om hvor meget der er i tanken, og find ud af hvad den går pr. liter. Din øl måler siger 4,6-5,1. Altså i lejet 19-23km/l. Ikke uhørt hvis du giver den pedal og har smidt morfar kasketten væk. Og strækningen herning/århus, er jo som regel 130+ på 90% af strækningen. Du ligger måske en anelse højt i forbrug, men ikke noget alarmerende. Det er vinter!, Du kører nok ikke på hårdt pumpede stenhårde sommedæk! Det blæser og er lorteføre det meste af tiden! Du kører måske nok din fart efter GPS måling / panser app, og så står uret jo nok på omkring 140! Du har måske en del bykørsel i morgen og fyraftenstrafik! Du har måske bilen holdende i tomgang for at varme op en kvarters tid hver morgen! Du har måske alternativ dækstørrelser monteret! Måske du har en lille læk i brændstofsystemet, så den stille og roligt drypper når du kører? Den er måske chippet? Der er kort sagt en million variable......................

Hvis du skal op i lejet 30 pr. liter, så er det under ganske andre forhold og forudsætninger, og det er absolut ikke med en frisk speederfod, uanfægtet hvad nogen kan lide at fremføre af postulater. " min kan køre 32 km/L på motorvejen"!!! Jo tak, og alle andre bander af dig, mens du poller med 90 ned ad bakke og i medvind i ydersporet fordi det er mest fladt der............. :evil: . Ved jævn fart 130(ægte km/t) bør du ligge på ca. 4,4-4,8 liter/100km, jævn flad vej, 0 vind, alt efter årstid mm. Og så kommer alt det andet der kan gøre det værre.

For en lille sammenligning, kan min a2 fint presses op på 37-38 km/l, men det er mit liv simpelthent for kort til. 24-26 km/l er normalen, og det er sjældent den ser en motorvej. Jeg kører så også efter princippet, at al den tid der bruges på landevejen, kunne være brugt bedre andet steds. :mrgreen: Konens a2 pendler / børnekontainer ligger på 26-28, så hun kører jo nok lidt pænere end jeg gør, eller rettere, så kører hun som 90% af trafikanterne :lol:

Og i forrige uge var jeg netop i århus, via holstebro - herning. Stiv medvind ud, stiv modvind hjem, og der var jeg da heller ikke noget nævneværdigt over 20 på literen.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af sussi »

Som skipper skriver :-)
Ferietur i DK (morfarkørsel) 34-36km literen
Standartkørsel over lang tid 27-28 km. literen
Bøllekørsel 18-19 km. literen
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: Brændstof - min Lupo køre under 600 km på en fuldtank

Indlæg af Paul3L »

Brændstoføkonomi - afgøres af hvor tungt din fod hviler på speederen. ;)

Min Lupo har vinterdæk på året rundt, da jeg har en anden bil med sommerdæk året rundt, som jeg kun kører i om sommeren. Luksus? Jeg ved det, men sparer dækskiftene. Lupoen har altid skulle tankes senest omkring de 800 kørte kilometer, med mindre jeg kommer forbi en tank med superbillig diesel, og det hænder også her i Sverige. Så vidt jeg husker har jeg max. tanket omkring 32 liter, så jeg har aldrig kørt den helt i bund (eller tør for den sags skyld).

Den indbyggede økonomitæller viser et sted mellem 3,1 og 3,4 ved normal kørsel, og jeg kører så godt som aldrig i EKO-mode (kun i større byer og det er sjældent). Længere stræk på 2-300 kilometer kan få økonomien ned under 3, men som regel kun på landevej ved 90-100 km/t i jævnt snit - ingen overhalninger eller lyskryds.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Besvar