eco mode - stop / start er gået autonomt

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Ejner »

Min L3L er på seneste blevet lidt ustabil mht hvornår og hvordan den vælger at aktivere eco stop / start funktionen.
Ved standsning ved lyskryds med foden på bremsen kan den vælge at foretage et stop - og i et split sekund derefter en start. Det gør den typisk 2-3 gange inden den "falder til ro" og forbliver stoppet.
Når det går los igen ved grønt lys, er der ingen problemer med at gå an og komme ud af krydset.
Der har været VCDS på under kørsel for at få set hvad de 3 driftsbetingede parametre udviser
Kølevands temperatur (G62) ~ 85°C
Luftindtags temperatur (G72) ~ 10°C
Generator last ~ 45%
Der er jo i alt 8 forudsætninger der skal være opfyldt for at gå i eco mode, se vedhæftede:
SSP_221_Lupo3L_ElectronicManuelGearbox_EconomyMode.pdf
Mistanken samler sig om at bremse trykindikator F270 måske spiller en puds, og måske kan være en plausibel typisk forklaring på fænomenet.
Jeg fandt ikke ud af med VCDS på, om en eventuel malfunktionen af F270 kan afsløres med VCDS.
Dog skal det siges at der var et total udfald af stop / start funktionen tilbage i november 2019, som skyldes at ledning nr. 4 var knækket ved stikket på G72. Der blev monteret et nyt kabelsæt 000979038E og stikhus 1J0973704. De eksisterende ledninger blev loddet og muffet med de nye. Derefter var stop / start funktionen tilbage i sin vante gænge igen.

For mulig opklaring af den repeterende eco stop / start funktion afsted går denne henvendelse til de altid årvågne uforlignelige kapaciteter der sidder klar ved tasterne i forummet.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af doktorfrank »

Overfor entusiaster/nørder med så dybtgående kendskab og erfaring kan det være svært at komme med gode ideer. Derfor blot dette: Jeg har været ude for repetetive aktiveringer af start/stop automatikken, når der optræder en mindre lækage i vakuumsystemet, fordi det konstante tryk på bremsepedalen ikke fastholdes som et konstant tryk på trykføleren. Når motoren starter genvindes det nødvendige vakuum ... kortvarigt. Så standser motoren. Loop’en kan evt. standses ved at træde hårdere på pedalen. Giver det mening??
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Ejner »

Tak for input fra Dr Frank, jeg kan sagtens følge din tankegang.
En bevisførelse vil så kunne indhentes ved at placere et vacuummeter af en passende kvalitet efter pumpe. Evt. pendlinger i vacuum niveau kunne indikere at dette kan være kilden til problemet.

Jeg tænkte dog også på om mon F270 er en komponent der går hen og bliver ustabil med forbindelser i sine kontaktpunkter. Så den lige skal have et par ekstra aktiveringer inden den fanger.
Er det tilfældet er der jo ikke andet at gøre end "byt til nyt". Men er der nogle på forrummet der kan sige noget om, at F270 er en pålidelig komponent or not?
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Ejner »

Her vedlagt oversigt over krav for eco mode:
Vedhæftede filer
SSP_221_Lupo3L_ElectronicManuelGearbox_EconomyMode.pdf
(20.95 KiB) Downloadet 179 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af doktorfrank »

Jamn alså, når motoren bliver standset, er de nødvendige betingelser jo opfyldt, OG kontakten virker ... ikk?? Når den starter efter et øjeblik, må det hydrauliske tryk i bremsekredsen være reduceret. Sys jeg.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 343
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Ejner »

Ja da, nogen gange er indsivnings tiden jo ikke lige lang hos alle - din antagelse godtgør at F270 udvirker det den skal og kobler korrekt i forhold til bremsetrykket. Vacuum system må have et tjek....
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Campinglarsen
Indlæg: 27
Tilmeldt: tirs 14. jan 2020 14:13
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Herning

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Campinglarsen »

Tror faktisk jeg har observeret det. Kan ikke være sikker, men opdagede på et tidspunk, at vacuumslangen til bremseforstærkeren var flækket. Fik det ordnet og mener ikke den har gjort det siden.
mvh peter larsen
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af doktorfrank »

Klassisk ... til lykke 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Supercharger »

Måske ikke relevant i denne tråd. ;)

Men er det muligt at ændre delay tiden for Start/Stop funktionen?
Finder det ret irriterende, at delay tiden er ret kort. :(
Kan den forlænges med 2-3 sek?
Måske i advanceret mode i VCDS?
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: eco mode - stop / start er gået autonomt

Indlæg af Supercharger »

Hej Alle.
Hvilken fejl (Slidt relæ måske) kan det være hvis start/stop forsøger at starte motroren efter slip af bremsepedal.
Dvs den tørner motoren men i alt for kort tid til at starte motoren. :(
Det er sket for mig nu 3. gang.
Kan let starte motoren på almindelig vis med tændingsnøglen. Men ret upraktisk i et lyskryds.
Startmotoren er ret nyt. (skiftet sidste år) det gælder også batteri.
Min starter er helt uden den specielle modul på starteren, som kan ses på de yngre årgange.
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Besvar