Går ujævn ved opstart, nogen gange

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af JohannesBE »

Hej alle

Min A2 1,2tdi, årg. 2002, er nogen gange, begyndt at gå ujævnt. Det er lige efter at man starter motoren. Så går den måske op på 2000 omdrejninger, og falder ned igen. Ind i mellem dør motor igen. Så går den ca 1200 omdrejninger de første minutter, indtil den begynder at gå normalt. Det er som om den for for meget brændstof. Som sagt det er kun nogen gange, ca en ude af hver 5 gang. Synes ikke den har gjort det om morgenen når den har stået længe. Men jeg har ikke kloget så meget i det. Synes bare det virker som om den får for meget brændstof.

Kan da tilføje, at når den gør det, så lyser den længere end den plejer i gløderørs lampen.

Skriver her fordi det kunne jo være at det var en kendt fejl og der var nogen der vidste noget.

Ellers er næste skridt at sætte en tester på og se om nogen af værdierne ser unormale ud.
sn76
Indlæg: 138
Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af sn76 »

Kan være at O-ringene ved dyserne er blevet utætte , diesel forsyning frem til dyserne og retur løber i kanaler i topstykket....
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 439000
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af Kim B Olesen »

Det der med den går op i omdrejninger plejer at være den temperaturføler der sidder lige bag tandempumpen, men om det hele kan skyldes den ved jeg sgu ikke 🤔
Jeg ville i hvert fald starte med den og sørg for det er anerkendt mærke 😎👍🏻
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af JohannesBE »

Hej igen
Ja bilen bliver ved med at gå op i omdrejninger ved opstart. Dog aldrig når motoren er helt kold om morgenen. Kan det ikke skyldes at det ekstra brændstof der kommer ind, passer fint på en kold motor.

Som før sagt, så lyser den også meget længe i gløderør lampen, ind i mellem, og der plejer den efterfølgende at gå op i omdrejninger til at starte med. Kan dog ikke sige med sikkerhed om gløderør hænger sammen med problemet.

Kim B Olesen, skriver om en temperatur føler ved tandempumpen. Mener du tandrem pumpen? Altså vandpumpen? Jeg har prøvet at søge på google samt i guides herinde, men er ikke kommet videre. Nogen forslag til hvad jeg kunne søge på?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej i den anden ende af topstykket, der sidder en kombineret diesel og vacuum pumpe, kaldet tandempumpen 😎
Under den ovre bagved sidder den temperaturføler jeg mener - jeg ville starte med den 👍🏻
Ikke en ridex eller andet pangel - anerkendt mærke tak 😎👍🏻
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af JohannesBE »

Tak for svar. Jeg har søgt på en temperaturføler og fundet en del der måler på kølevæsken. Men ingen der måler på brændstof (er det ikke brændstofs temperaturen den måler?) Ud fra din beskrivelse, Kim B. Olesen, så har jeg taget det her billede, og jeg går ud fra det er den der sidder i mellem do to kølerslanger, ca. midt på billedet?
Nogen forslag til hvad jeg kan søge efter som reservedels-navn?
Eller skal man til VW Audi og købe delen?
Vedhæftede filer
IMG_20230413_193219.jpg
IMG_20230413_193219.jpg (580.49 KiB) Vist 1065 gange
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af Kim B Olesen »

Jep det er den, nej ikke brændstof - kølervæsketemperatur 👍🏻
Du kan købe ved VW/Audi eller FTZ fx - men lad være at købe en Ling Long fra thansen, så kan du lige så godt lade være med at skifte 😎👍🏻
Den ser sådan her ud, men lad være med at købe denne 😬
https://www.autodele24.com/2134115-swag
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

Re: Går ujævn ved opstart, nogen gange

Indlæg af JohannesBE »

Fik den skiftet for en uge siden. Købte fra ftz. Femhundrede og nogen kroner kostede den. Bilen har kørt upåklageligt siden.
Besvar