"Kun" 28 km på literen

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
JohannesBE
Indlæg: 13
Tilmeldt: tors 16. feb 2023 21:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Mors

"Kun" 28 km på literen

Indlæg af JohannesBE »

Hejsa

Jeg er en glad ejer af en A2 1,2 TDI.

Den kører 28km/L. Jeg fylder den op m. diesel og nulstiller km tæller. Regner ud næste gang jeg fylder op.

Kører mest landevejsture på 35 km. Og kører pænt.

Har kun haft Audien i et par måneder nu.

Havde egentlig regnet med at den ville ligge omkring de 30-32 km/L.

Bilen er økochippet af tidligere ejer. Så overvejer nu at skifte tilbage til fabrik indstillinger. Flere heste giver større forbrug, er min tanke, og nu når 65 heste er nok til at holde bilen stabilt kørende på 80km/t, så vil jeg heller skifte nogle hestekræfter ud for bedre økonomi. HVIS det er tilfældet, kunne derfor godt tænke mig at høre andres erfaringer.
Brugeravatar
Paul3L
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 6. nov 2020 23:57
Geografisk region: Sverige - (syd)
Geografisk sted: Blekinge

Re: "Kun" 28 km på literen

Indlæg af Paul3L »

28 km/l er lige godt 3,57 l/100 km, hvilket for årstiden er ganske normalt.
Når du ikke kører længere end 35 km på kolde dage, så er det ikke let at få forbruget længere ned.
Mit snit ligger i øjeblikket på 3,3 l/100 km og det er med blandet lande- og motorvej med en tilbagelagt strækning på ca. 90 km ialt. Og så er der dage hvor jeg kun kører ca. 20 km - posthuset tur/retur.

Der er nogle småting du kan optimere på uden det koster kassen:
Tjekke dæktrykket ofte og holde det anbefalede dæktryk.
Have de rigtige dæk monteret for årstiden.
Ingen overhalinger og ellers et let tryk på speederen.
VW Lupo 3L, årgang 2002 (07/2001), jazzblå perleffekt. 303T+ km. Skrabet dansk udgave med kopholdere, ellers intet ekstraudstyr. Har haft den fra ny og satser på den bliver veteran (30+ år). Har også en Volvo V40 D2, årgang 2017 (12/2016), hvid. 77T+ km. Med jydekrog og anhænger.
Besvar