Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Adventurer1316
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af Adventurer1316 »

Jeg har problemer med at få kontakt med bus og contromodulerne.

I mandags ville min A2'er ikke starte i "P". Jeg fik den startet i "N" (ifølge Dr. Frank typisk potmetrene i koblingscylinderen).

Dagen efter kunne den ikke starte i "N". Den drænede 2 batterier uden at tørne motoren bare lidt. Strøm fra en Nissan Quasqai gjorde absolut ingen forskel.

Jeg udlæste følgende fejl på min VCDS:

Address 01: Engine Labels: 045-906-019-ANY.clb
Part No: 045 906 019 D
Component: 1,2l R3 EDC 0001DS 1452
Coding: 00002
Shop #: WSC 02138
VCID: 9629E318F2D75191243-4B00
WAUZZZ8Z72N021046 AUZ7Z0A1965254

2 Faults Found:
18062 - Please check DTC Memory of Instrument Cluster
P1654 - 35-00 -
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-00 -
Readiness: 0 0 X X X


Address 17: Instruments Labels: 8Z0-920-xxx-17.lbl
Part No: 8Z0 920 930 QX
Component: KOMBI+WEGFAHRS. VDO D06
Coding: 00535
Shop #: WSC 10091
VCID: 221EE03CBDDAB2CBDD6-5160
WAUZZZ8Z72N021046 AUZ7Z0A1965254

5 Faults Found:
01314 - Engine Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
01315 - Transmission Control Module
49-10 - No Communications - Intermittent
01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)
49-10 - No Communications - Intermittent
01334 - Door Control Module; Rear Right (J389)
49-10 - No Communications - Intermittent
01336 - Company Data Bus for Comfort System
80-10 - Single-Wire Operation - Intermittent


Address 46: Central Conv. Labels:. 8Z0-959-433.lbl
Part No: 8Z0 959 433 S
Component: Komfortgerát T04 0615
Coding: 02048
Shop #: WSC 02138
VCID: 56F68CECA1121E6BE1E-4B1E

Subsystem 1 - Part No: 8Z1959801
Component: Tõrsteuer.FS BRM 0001

Subsystem 2 - Part No: 8Z1959802
Component: Tõrsteuer.BF BRM 0001

14 Faults Found:
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent
01336 - Company Data Bus for Comfort System
80-10 - Single-Wire Operation - Intermittent

Fejlene blev forsøgt slettet med min VCDS uden held. Forsøg på at starte motoren, gav heller ikke noget resultat.

Igen efter råd fra Dr. Frank prøvede jeg at bytte om på de to grå 373 relæer i brønden, uden at det gjorde nogen forskel.

Jeg lånte derfor Dr. Frank´s VCDS (da det før har vist sig, at min egen ikke er stabil), udlæste de samme fejl, og som med min egen VCDS, lykkedes det ikke at slette dem.

Da jeg så satte tænding på, startede motoren med det samme. Jeg prøvede det nogen gange, med samme resultatet. Bilen kunne også både køre frem og tilbage.

Mit problem er, at jeg ikke har fundet årsagen til:
- At den ikke ville starte
- At den drænede batterierne

Samtidigt har jeg problemet med, at jeg tilsyneladende ikke kan komme i kontakt med Bussen og control enhederne.

Er det tænkbart, at strømforbruget og det faktum, at den vil starte nogen gange og andre ikke, har noget med bundstykket i tændigslåsen at gøre?

Jeg står derfor nu som Moses ved det røde hav - og aner ikke hvad jeg kan/bør forsøge eller kontrollere - ud over måske at sikre at alle sikringerne er intakte.

Håber der er en eller flere, der har været i en lignende situation, eller som kan hjælpe mig.

En stor tak til Dr. Frank for hans store tålmodighed og forståelse for mine problemer med min dejlige A2.

Mvh
Kaare
Audi A2 2002 450.000 km
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af Ejner »

Har haft et bundstykke der både drænede batteriet og gjorde at den ikke kunne starte.
Sæt en ampere måler på batteriet, og tjek forbrug på parkeret bil. Skal kun være nogle få mA. Lad være med at starte med måler tilkoblet, så står ampere måler af, den kan typisk kun tåle op til 10A
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af HamSjelv »

Det er oplevet nogle gange at en logget overspænding blokerer for meget diagnostik.

Jeg synes at huske noget om at spændingen skal fjernes _helt_ til den styreenhed der har registreret overspændingen i et stykke tid. Herefter sletning af fejlkoder på den specifikke node.
Adventurer1316
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af Adventurer1316 »

Hej Ejnar

Jeg har netop hentet et bundstykke, for at skifte det. Håber det gør en forskel.
Audi A2 2002 450.000 km
Adventurer1316
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af Adventurer1316 »

Hej Hamsjelv

Jeg prøver at tage strømmen af alt, i 5 min, slette fejlene, og se om det hjælper.
Audi A2 2002 450.000 km
Adventurer1316
Indlæg: 112
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Startproblemer og manglende kontakt med bus og control moduler

Indlæg af Adventurer1316 »

Jeg har nu haft batteriet afkoblet ca. 1 time, hvor jeg har skiftet tændingsbudstykket.

Motoren starter nu med det samme, og bilen kører.

Meeeen: Jeg har slettet alle fejlene, og kørt en autoscan. Fejlkoder med manglende bus-forbindelse og manglende kontakt til de forskellige moduler er der stadig.

Jeg mangler at kontrollere samtlige sikringer, og at kontrollere de enkelte moduler hver for sig. Dr. Frank mener, at det måske kan gøre, at fejlen/e kan indkredses.

Alle forslag er mere end velkomne.
Audi A2 2002 450.000 km
Besvar