Hej.
Jeg skal skifte fjedre og tårnlejer på a2eren.
Hvis man afmontere fjedre benet på spindlen skal den så 4 hjuls udmåles?
Eller afmontere i bare hele spindlen som en helhed ?
Hører gerne hvad i gør.
Mvh T.
Audi a2 3L fjedre skift foran
-
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: tirs 1. okt 2019 05:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Fanø
- doktorfrank
- Indlæg: 2310
- Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
- Geografisk sted: Ringsted
Re: Audi a2 3L fjedre skift foran
I forhold til at demontere spindel (med fastrustet drivaksel) og risiko for at ødelægge bærekugler/manchetter foretrækker jeg at afmontere fjederbenet ved spindlen - hvilket i de flestes bog så betyder efterfølgende udmåling og justering. Jeg bruger den nødvendige tid på mit vandrette (!) carportgulv til først at måle cambervinkel, fx med Biltemas lille, dertilindrettede værktøj og en cirkulær stålplade holdt op imod magnesiumfælgen. Eller jeg bruger et vaterpas og min tommestok (det er faktisk lige så godt).
Så er det bare løfte, adskille, montere fjedre (husk en solid fjederkompressor) med nye tårnlejer (de er definitivt et sårbart punkt og ofte meget hjælpsomme til at knække en træt fjeder), samle og sænke bilen. Skub den frem og tilbage så camberviklen er upåvirket af sideføringen efter løftet. Mål så cambervinklen og korriger, hvis den ikke er som før.
Nu bruger jeg så min sporingsplade (Gunson's Trakrite) for en sikkerheds skyld - men hvis cambervinklerne er ramt rigtigt, har sporingen jo ikke ændret sig.
Det lyder mere kompliceret, end det er. Og det tager i hvert fald ikke længere tid end en udflugt til et specielværksted. Og så er jeg sparet for ubehagelige meningssudvekslinger med en førsteårslærling, som ikke aner, hvad han roder med.
Så er det bare løfte, adskille, montere fjedre (husk en solid fjederkompressor) med nye tårnlejer (de er definitivt et sårbart punkt og ofte meget hjælpsomme til at knække en træt fjeder), samle og sænke bilen. Skub den frem og tilbage så camberviklen er upåvirket af sideføringen efter løftet. Mål så cambervinklen og korriger, hvis den ikke er som før.
Nu bruger jeg så min sporingsplade (Gunson's Trakrite) for en sikkerheds skyld - men hvis cambervinklerne er ramt rigtigt, har sporingen jo ikke ændret sig.
Det lyder mere kompliceret, end det er. Og det tager i hvert fald ikke længere tid end en udflugt til et specielværksted. Og så er jeg sparet for ubehagelige meningssudvekslinger med en førsteårslærling, som ikke aner, hvad han roder med.
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
-
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: tirs 1. okt 2019 05:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- Geografisk sted: Fanø