Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Emil1502
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 26. maj 2018 12:00
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Lolland

Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af Emil1502 »

Hej alle kloge hoveder herinde :D

Fik i maj 2021 monteret ny tandstang (fra producenten Elstock, sprit ny) og styrekulger på min A2 1.2 fra 2002.

Det var møj og besvær at finde en uden servostyring (både hydraulisk/elektrisk)og min mekaniker kunne kun opdrive den via deres grossist med autodele.

Efter den blev monteret var styring pludselig ekstremt hård og rattet drejede ujævnt samt rettede ikke op ved kurver og sving.

Et par måneder senere blev det dog bedre. Men her i sidste uge blev den dumpet til Syn netop pga styringen.

Efterfølgende har min mekaniker været i kontakt med producenten og fået en erstatningsdel fra Elstock med samme partnummer. Utroligt nok kontakter han mig igår og fortæller at problemet er stadig der! Rattet er stadig hårdt og ujævnt ved drejning på trods af den nye tandstang.

Så nu mistænker han at der muligvis skal justeres på selve tandstangen, men vil lige vente til han har hørt fra producenten om garantien så bortfalder.


Mit spørgsmål er bare - er der andre med A2’er uden servo som har oplevet lignede ?

For lige nu står jeg med en bil der skal til syn og et problem som er meget svært at løse - og i forvejen er bilen svær at skaffe reservedele til!

Håber i ved mere.

Vh Emil
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af 2a2 »

nej - lyder som om han har fået fat i noget helt forkerte stumper...
hvis du nu poster reservedelsnummeret på det skrammel han har monteret så kan man måske give en ide om det er helt hen i vejret eller sansynligt at det passer...
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Emil1502
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 26. maj 2018 12:00
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Lolland

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af Emil1502 »

Reservedelsnummeret er: Audi OE 8Z1419051

Efter hvad han har fortalt, så havde han ingen problemer ved monteringen og den sad helt perfekt ift beslag osv.
Vedhæftede filer
D10C9987-593D-451D-BBE7-E8D609E8B1BC.jpeg
D10C9987-593D-451D-BBE7-E8D609E8B1BC.jpeg (151.21 KiB) Vist 2131 gange
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af HamSjelv »

Var det min vogn, havde jeg sikkert nok gået lidt mere systematisk til værk mht. fejlsøgning...

Hvis nu begge hjul er hævet og rattet er ude af ratlås, kan I så relativt let dreje ved påvirkning af forhjulene?

Hvis I nu demonterer den boltede samling mellem ratstamme og tandstang, ændrer det så noget på ovenstående?


Elstock er kun renoverede autodele. Ingen produktion af nye dele.... Kvaliteten af produkter fra dén virksomhed er der sikkert mange meninger om...
Emil1502
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 26. maj 2018 12:00
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Lolland

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af Emil1502 »

Tak for svaret :-)

Jeg er ikke umiddelbart mekaniker og var ikke klar over at Elstock er et tvivlsomt mærke, men mekanikeren har forsøgt de ting du nævner og tjekket ratstammen, og den drejer stadig forkert. Derfor han vil forsøge at justere på selve tandstangen.

Men har fundet nogle originale brugte tandstænger fra Audi med partnummer 8Z1419055E/8Z1419051 på tyske eBay til samme bil uden servostyring og ser “flotte” ud på billederne uden rust. Kan det måske betale sig at sende Elstock retur og så købe brugt? :-)
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af 2a2 »

Tja - jeg ville sige det var en bytter - da den er renoveret og ikke ny er det jo aldrig til at vide hvad der sidder i den - om renoveringen består af højtryksrensning og sort spraymaling...
Men nummeret ser korrekt ud...

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af HamSjelv »

Samme fejlsymptomer på 2 renoverede tandstænger lyder umiddelbart ikke udpræget sandsynligt.

Hvis den monterede tandstang alene, UDEN påboltet ratstamme er svær at bevæge, ligger fejlen på tandstang eller supportkomponenter (styre/bærekugler).

Er Elstock-tandstangen svær at påvirke når den ligger umonteret på arbejdsbordet?

Manglende selvopretning kan være grundet i manglende/forkert sporing.

Jeg husker også noget med en nedre bøsning i ratstammen der kan glide ud. Hvilke fejlsymptomer er det nu det giver?
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af 3liter.dk »

Hvor mange omgange har du fra højre til Venstre?


Sent from my iPhone using Tapatalk
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Emil1502
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 26. maj 2018 12:00
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Lolland

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af Emil1502 »

Jeg prøver lige at høre mekanikeren ad om nogle af de ting som er blevet nævnt for det skal kunne lade sig gøre :)
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: Tandstang Audi A2 hård styring og ingen selvoprettelse

Indlæg af 3liter.dk »

HamSjelv skrev: Jeg husker også noget med en nedre bøsning i ratstammen der kan glide ud. Hvilke fejlsymptomer er det nu det giver?
Det giver slup/slask, kaffemøllen giver uændret værdi…


Sent from my iPhone using Tapatalk
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
Besvar