A2 glider i kobling

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Hej - jeg har en kammerat der kører A2
Kort tid efter han fik den, fik den renoveret gearkasse og skiftet kobling !
Den har kørt fint i mange tusind km siden !
For ca et år siden da jeg var allermest handicappet pga ryggen, skiftede han kobling på den igen, da den var begyndt at glide i koblingen 🙈😱 da han skilte den ad, var det hele fedtet ind i olie 🤪 uanset hvor meget vi kiggede, kunne vi ikke finde noget 100 % på hvor det kom fra 🤷🏼‍♂️
Bundkarret på gangstelleren havde de hårfine revner og var noget utæt, så vi blev enige om at det måtte være fordi det blev slynget op derfra og ind til koblingen pga luftstrømme under bilen - vi kunne ikke finde andet der gav mening 🤔
Koblingshuset og selve koblingsplade var fedtet af olie ! Vi fik selvfølgelig fikset bundkarret på gangstelleren også 👍🏻

Nu er det fandme galt igen - den glider i koblingen igen nu 🤬😳😱 gangstelleren er stadig lidt utæt, men ikke mere end de fleste 🙈😬🤷🏼‍♂️
Begge koblinger er selvfølgelig LUK og med nyt originalt føringsrør og SKF udrykkerleje begge gange 👍🏻

Bagsiden af svinghjulet man kan se nedefra er helt tør og rusten, så der er ikke noget der tyder på det er kommet op den vej 🤷🏼‍♂️
Han har kørt uden bundskjold de sidste måneder fordi vi lige skulle have kigget til noget koblingsaktuator på et tidspunkt - er der nogle af jer med A2 der har kørt uden bundskjold i længere tid og samtidig har haft lidt oliesvineri - der kan udelukke at det er et problem eller er der en der har lidt guldkorn her 😬
Vi har ikke skilt den ad igen, vi er lige ved at ligge en plan 🤔 vi skal satme være 100 % sikker på vi finder fejlen inden den bliver samlet igen 🤪
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Skipper »

Jeg har 2 stk. Begge er uden bobslæde, og begge har smålæk ved gangsteller, tripodekopper osv. Ingen problemer at raportere. Er i helt 100% sikre på det ikke kommer ved udgangsakslen? Kan ikke lige se hvor det ellers skulle komme fra :?:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Fedt - så må det være udelukket 👍🏻 Bilen har jo noget en anden udformning, så det kunne jo være der var noget med nogle luftstrømme der lavede ged i noget 🤷🏼‍♂️

Altså et eller andet sted kommer det jo fra 🤔🙈 nu var jeg rimelig handicappet sidste gang så jeg var ikke så meget med til det, men jeg var dog med på fejlsøgningen 👍🏻
Der var ikke noget at se udover at alt støvet ikke var støv derinde, det var bundet af olie !
Vi skiftede føringsrør også og der var ikke olie inde bag det, så jeg udelukkede pakdåsen dengang 🤔
Men nu bliver den selvfølgelig skiftet 👍🏻 Men jeg mistænker at gearkassen har en lille revne et sted som olien siver ud af 🤪🤔
Det bliver i hvert fald gået ekstra grundigt igennem det hele - jeg har en forespørgsel inde hos en der fotograferer og scanner fjernvarmerør, om han kan kigge den efter med noget grej 👍🏻
Udover det tror jeg vi prøver at trykprøve den med fx 0,2 bar 👍🏻
Men tips, tricks og gode råd er velkomne 👍🏻😎🙏🏻👏🏻
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Skipper »

Blot et par langt ude strøtanker.

Hvis du har noget der drypper ned på koblings armen udvendigt, gummi proppen i top af gearkasse, eller ved sammenføjningen til motor, så kan der måske sive en lille smugle ned, men det skulle jo værre lidt større mængder skulle man syntes.

Hvordan med diesel? kunne det være en læk ved pumpen, som siver ned? jeg har på andre biler, set koblinger ødelagt af diesel spild.

Samtidigt kunne tjekkes for oliespild fra ventildæksel etc. som evt. kunne sive ned i klokken.

Ellers går mine tanker også på en revne inde i klokken, såfremt pakdåsen er 100% OK.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Mange tak for bud 😎👍🏻
Umiddelbart ingen utætheder at se udover de sædvanlige fra Gangsteller og lidt oliespild ved turboslanger 😬
Men det hele bliver tjekket 100 % igennem ved adskillelse den her gang 👍🏻 Så sjovt er det sgu heller ikke at skifte kobling 🙈🤪
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har for ikke så længe siden været igennem turen. Min A2 med temmelig nyrenoveret gearkasse begyndte at glide i koblingen, når den blev varm. Den viste sig så at være grundigt smurt med gearolie! Nu har jeg skiftet pakdåsen på indgangsakslen, så må vi se, hvor længe det holder :D
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Øv 🙈 det er sgu lidt træls at skille ad igen efter kort tid 🤪🤬
Var det en ny pakdåse ?
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af doktorfrank »

Jeg er for nærig og for meget modstander af unødvendigt arbejde til at skifte samtlige pakdåser -hvis de ser pæne og skarpe ud, får de lov at blive siddende. Omvendt er jeg tilhænger af grundige analyser ... men at vurdere netop den pakdåse, når den er demonteret på de mest voldsprægede måder, er ikke let (for at sige det pænt). Mit gæt er, at jeg er kommet til at skubbe den bette fjeder af, da jeg lagde “låget” på. Minimal detalje med temmelig store omkostninger :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja der bliver vi nok aldrig helt enige 😬🤔🤷🏼‍♂️😂😂
I min verden går en gearkasse til hvis der er en pakdåse der er utæt og man ikke lige opdager det i tide 🙈 så her bliver det hele sgu skiftet 🤷🏼‍♂️
Ligeledes med vandpumper, når man har det skilt ad og er helt inde ved vandpumpen bliver den skiftet uanset om den trænger ellers ej 🤷🏼‍♂️😬😂
Jeg vil anse mig selv som en rimelig kompetent person, i hvert fald på nogle områder, men uanset hvor kompetent jeg er har jeg IKKE evner til at kontrollere om fx en vandpumpe kan holde til de næste 90000 km 🤷🏼‍♂️ Lige et hurtigt regnestykke slynget mere eller mindre ud af det blå 😂 ret mig endelig hvis det er helt forkert 👍🏻
En 3L kører med ca 2000 omdr/min og lad os så bare sige at den kører 1 km/min for nemhedens skyld - 90000 x 2000 = 180000000 omdr - vandpumpen hjul er lidt større end krumtappen, så lad os bare runde ned til 150 millioner omdrejninger på 90000 km - det kan jeg fandme ikke lige stå og mærke på og vurdere om vandpumpen kan holde til 🤷🏼‍♂️ Nogle gange kan en spritny vandpumpe af anderkendt mærke blive utæt undervejs på de 90000 km 🤬🤪😱
Ca samme regnestykke og vurdering kan nok foretages på gearkassens lejer og pakdåser 🤷🏼‍♂️🤔
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Nå -lige tilbage til problemstillingen 😎👍🏻😂😂
Der var en mekanikker der påpegede at det måske var svinghjulet der var blevet for hårdt og derfor gled, ligesom det fx kan ske med bremser, han havde før oplevet det skulle drejes af for at få ved igen 🤷🏼‍♂️
Han lyste op og kunne ikke se noget olie, så han var ikke sikker på der var olie på koblingen 🤷🏼‍♂️ Men sidste gang var der sgu heller ikke mange dråber på den 🤪

Jeg har også før hørt om fænomenet, dog ikke på en 3L, når jeg skifter kobling sliber jeg altid overfladen på svinghjulet med noget grove sandpapir, så den lidt hurtigere sliber koblingen til svinghjulet, der mærkede det ikke hårdt - men pas 🤷🏼‍♂️

Nogle kommentarer til det 🥸😎
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af doktorfrank »

Den anden vej rundt kan det anskues sådan her: Når ejeren kommer ind ad døren med en gearkasse, hvor skiftegaffelen er knækket, og bemærker, at den kørte ellers fint, skal jeg adskille hele molevitten, montere en eftersvejst gaffel, argumentere kraftigt for at skifte de to lejer, der altid er slidt så meget, at enhver beregning af restlevetid er omsonst ... og tillige høre på, at 2500 kr. er for meget, når man kan købe en velfungerende gearkasse med garanti fra en hugger til 1500 .... så kommer udskiftning af noget som helst udover det nævnte overhovedet ikke på tale. Og da slet ikke et sæt simmerringe, med mindre de har synlige defekter.
Det er naturligvis en anden historie med mine egne og familiens biler - der skal jeg jo under alle omstændigheder selv stå for indsatsen (u/ber.) og løbe risikoen. Og så tuder jeg heller ikke, når jeg har dummet mig :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Ja - så holder den nok ikke helt stik med at jyder er nærige 😂😂🤷🏼‍♂️
Det har jeg ikke haft de store problemer med, jeg plejer at anbefale en renovering af gearkassen inkl alt med svejset skiftegaffel hvis jeg skal skifte kobling - det plejer der ikke at være de store indvendinger imod når jeg forklarer hvorfor 😎👍🏻🤷🏼‍♂️
Hvis jeg ikke kan få lov til at lave det ordentligt kan jeg bare åbne porten igen - så kan de finde en anden der kan fuske det 🤷🏼‍♂️😎👍🏻

Nå tilbage til tråden - nu har vi fået pillet gearkassen af og det viser sig meget simpelt at det er pakdåsen ved højgearsakslen der er utæt 🥸😡🤬
Det var den ikke sidst vi havde gearkassen af, for der ledte vi noget kraftigt efter fejl derinde og da det kun var omkring 100000 km siden jeg renoverede kassen, med ny pakdåse, blev den ikke skiftet 🤷🏼‍♂️
Sidste gang var det eneste vi kunne finde ud af, den simpelthen havde svinet så meget fra et utæt bundkar på gangstelleren, at det var kommet op i nedefra 🤷🏼‍♂️🤔

Han har bare været ualmindelig uheldig at det er to forskellige fejl inden for alt for kort tid, det så har kostet 2 koblinger 🙈🤬😡

Mange tak for indspark, jeg havde sgu ikke regnet med det var så nemt og simpelt når den nu var blevet tjekket i hovede og røv sidste gang 🙈
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Kan den ikke afrenses og bruges?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Kim B Olesen »

Måske 🤷🏼‍♂️ Men jeg gider ikke gøre forsøget 🙈🤪 jeg skal ikke have gearkassen af igen fordi det ikke virkede 🤬😡
Du må få den for portoen, så kan du melde tilbage om det lykkedes 👍🏻😎
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Næh tak, var nysgerrig på hvorvidt nogen havde erfaring med det, ellers tak.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Skipper »

Olien trænger ind i friktionsmaterialet, og den er kaput. Den bliver aldrig som den skal være igen. Nøjagtigt som med bremseklodser/bakker der er blevet druknet i olie. Kaput. :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: A2 glider i kobling

Indlæg af Atjuh 3L »

Okay, hvad med en tur i ovnen?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar