A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

hej derude
nu søger jeg lieg primært gode råd for at forberede mig bedst muligt - jeg skulle lgie over til naboen og hente noget - og så går min gamle grå A2 fast i gear mens den står i N - forstået på den måde at jeg ikke kan flytte gearvælgeren. Motoren kører og jeg kan stoppe starte motoren - og efter lidt nørklen fik jeg den op i STOP - men kan så ikke starte den. Når jeg træder bremsen ned slukkes "Pedalen" ikke.
Jeg har lige p.t. ikke mulighed for udlæsning af fejlkoder -> vil en defekt bremselys-kontakt give nogen?
Den står et meget irriterende sted - udenfor og i morgen sikkert delvist dækket af sne og tværs over hans gårdsplads.
I displayet lyser glødelampen og den anden gule (hvad er det nu viser- bremseslid ?) - men er det ikke bare den forbistrede bremselyskontakt - eller kan det være andet ? Hvis ja hvad skal jeg kigge efter?

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 383CI »

Hvis pedallampen ikke slukkes er bremselys kontakten jo oplagt.

MEN, og netop specielt når det er pissekoldt, eller meget varmt, har jeg oplevet at der er en form for "Virus" omkring opstart.
Så vil mine ikke se jeg jokker på premsen, og derfor ikke starte.

Jeg tror det er et SW problem, for det er meget varieret hvornår det opstår, men det gør det "aldrig" under normale forhold.
Altså kun på en meget høj sommer dag, eller når det er pisse koldt som nu.

Det modstrider lidt med SW problem erkender jeg, men jeg har skiftet kontakter og diverse mange gange, uden at kunne se en sammenhæng.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

tak for feedback - men jeg tror nu ikke helt på kulde-virus'en - den her har trofast transporteret os til trysil gennem mange år med seriøs vinter hvor den jo - den stakkel - det er den jo ikke vant til - den kommer jo fra en varm garage - har stået ude i op til 35 graders frost - uden at jamre sig specielt - well et par gang skulle den altså have starthjælp.
Men jeg satser også mest på den forbistrede kontakt - har en "på hylden" fra hvor jeg skiftede uden grund..
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 383CI »

Selv tak da.

Det er jo det der er så fandens ved det jeg beskriver. Der er absolut ingen sammenhæng, ud over mine biler (i flertal) kun gør det når det er meget koldt ELLER varmt.
Altså ikke under normale omstændigheder.
De har også sprunget igang i både kulde og varme.

Sådan en kontakt "fra hylden" er farlig tænker jeg, for har do 100% styr på den virker?
Det er jo tit folk hiver deres sprungne sikringer i el tavlen f.eks. Så mangler der jo bare lige pludseligt en der ikke er sprunget, og/eller ingen forstår det ikke hjælper at skifte hvi den "nye/gamle" også er røget.
Men prøv da endeligt, det er det mest oplagte forslag.
Tjek i øvrigt om der er bremselys, det indikerer også om kontakten virker.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Hmm nej det kan være du har ret - den switch jeg havde ligner faktisk ikke 100 procent - den kan ikke trækkes ud - Kontakt-armen - kan den mon være til en almindelig a2 - den løste ihvertfald ikke problemet - bremsepedalen ved gearstangen gik ikke "ud"

Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

Sidst jeg var ude for noget lignende, kostede det en del analyse. Ved udlæsning af gearpositioner på vælgeren (altså gearstangen) viste der sig mærkelige afvigelser fra det normale. Det kostede den meget mere komplekse adgang til ledningsnettet under gearstangens afdækninger. Jeg valgte at demontere hele enheden (så gik der da tid med det - heldigvis fandt jeg tegningerne på nettet). Men faktisk var det en af de tynde ledninger, der er tilgængelige ovenfra, der var knækket ved stikket. En lille lodning, og nogle timer med at genmontere hele cirkuset, så var den kørende igen. :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Hej igen
Ja det er også lige det jeg frygter - har lige for et 1/2 år siden været igennem tilsvarende bøvl med den blå hvor ledninger var i knækket på stikket da de nok er monteret lidt for stramt - på venstre side af konsollen - hvilket forårsagede at kontrolleren gik i panik mode når man trak den over i manuel mode
Kan du huske hvilke stik du bøvlede med? Nu har jeg lige bestilt en ny kontakt ved vagtech men hvis det ikke er det så skal jeg jo igang med en plastik operation

Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 383CI »

doktorfrank skrev: ons 10. feb 2021 14:54 Sidst jeg var ude for noget lignende, kostede det en del analyse. Ved udlæsning af gearpositioner på vælgeren (altså gearstangen) viste der sig mærkelige afvigelser fra det normale. Det kostede den meget mere komplekse adgang til ledningsnettet under gearstangens afdækninger. Jeg valgte at demontere hele enheden (så gik der da tid med det - heldigvis fandt jeg tegningerne på nettet). Men faktisk var det en af de tynde ledninger, der er tilgængelige ovenfra, der var knækket ved stikket. En lille lodning, og nogle timer med at genmontere hele cirkuset, så var den kørende igen. :roll:
Sådan Doktor, fedt du deler det.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

Måske har jeg et foto, men det var en grå ledning i et stik med tre ledninger. ;) Jeg tror faktisk at den kan nås uden at adskille andet gearstangens afdækning. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Hej igen
Nu ved jeg ikke om jeg misforstod dig - havde du haft det samme problem med at gearstangen ikke kan komme ud af enten P eller N afhængig af hvor man lige fik den sat da problemet opstod?
Hvis ja - det stik du der omtaler- er det højre eller venstre side af konsollen?
Jeg har lige forsøgt at swappe bremselys kontakten mellem min blå og grå men det gjorde ingen forskel - problemet følger bilen og ikke kontakten

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af doktorfrank »

Som jeg lige husker det: Ca. Nordvest for gearstangen. :roll:
Men det behøver jo ikke at være den samme ledning - vcds kan evt. give en svag indikation. :shock:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

hej igen
Nå - nu har jeg fået bilen ind - da jeg aktuelt er lige så skadet som bilen har jeg ikke nogen udlæsninger etc - kommer snart - men - en simpel test - nu efter at jeg har monteret en bremselyskontakt jeg ved virker (kommer fra Audi A2 der har kørt fint med den - og som også starter fint med den bremselyskontakt fra denne) så ville den stadig ikke starter. Og bremselyset tændes heller ikke. Nu fik jeg lige målt batterispændingen - nede på 11.5V hvilket jeg også havde forventet efter mange fortvivlede forsøg og overnattet flere nætter udenfor ved omkring -10 Celsius. Men se - denne lave spænding vil forhindre kontrolleren i at forsøge noget da intet viker fornuftigt ved denne spænding - men bremselyset bagpå styres da ikke af controlleren men helt mekanisk af denne kontakt - ikke? Og i given fald - hvor katten kan der være et brud på ledningen - nogen der har været ude for det? Eller er det i konsollen jeg primært skal kigge (ja ja Frank - jeg skal nok pille det fra hinanden)

mvh 2a2
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Lille opdatering - sikring #30 er feset af - dette er jo bremselyset (undskyld at jeg ikke har kontrolleret sikringer men i de sidste 25 år kan jeg ikke mindes at jeg har haft en brændt sikring) - men ud over selve lyset - giver dette så også spænding til input signal på controller?

Mvh 2a2

Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af HamSjelv »

Ja, den aktuelle spænding på bremselyskilderne er også et digitalt indgangssignal til gearkassestyreenheden.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Selvfølgelig var det bare dette - suk...

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af Ejner »

Godt at du fandt løsningen - fint med en tilbagemelding.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af HamSjelv »

Skal jobbet gøres HELT færdigt skal årsagen til den sprunge sikring vel findes og udbedres?

Gæt: skadet ledninger til højtsiddende stoplygte..?
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af 2a2 »

Nah tror næsten det er fordi der sidder et anhængertræk på den og gennem årene har det jo trukket dobbelt så meget strøm som forventet

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: A2 sidder fast i gear og vil ikke starte

Indlæg af Robert »

2a2 skrev: tirs 16. feb 2021 16:52 Nah tror næsten det er fordi der sidder et anhængertræk på den og gennem årene har det jo trukket dobbelt så meget strøm som forventet

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Det hedder ikke anhængertræk på en audi a2 det hedder gangstertræk :lol:
Besvar