Utæt under forrude

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Adventurer1316
Indlæg: 113
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Utæt under forrude

Indlæg af Adventurer1316 »

I min A2 har jeg problemer med vand, der kommer ind fra et sted i højre side under forruden.

Der er tale om en pæn mængde vand - så meget at bundmåtten og skumgummiet på bagsiden af gulvtæppet har været total gennemblødt.

Gulvtæppet ved passagersædet og handskerummet er demonteret, hvorefter jeg kan mærke på skumgummiet, der er monteret mod hjulkassen, at det også er gennemblødt.
Jeg har svært ved at se, hvad der sker både indefra og udefra.
Er der nogen, der har nogen forlag til, hvordan jeg kan finde det eksakte sted, og hvad jeg kan gøre ved det?

Plastiklisten, der ligger under (limet på?) nederste kant af forruden, giver rimeligt meget efter, og gør det tæt på umuligt, at montere plastikafdækningen (som bla. akslerne til vinduesviskeren går igennem).
Er det plastiklisten, der ikke længere er limet til ruden, og hvordan kan jeg gøre noget ved det?

Jeg har ir på karossen, hvor ruden slutter til med gummiliste. Jeg har derfor forestillet mig, at jeg må pille ruden ud, fjerne irren, male og montere ruden igen. Kan man det, og skal jeg måske bruge lejligheden til at lime plastikafdækningen (med rende til at montere plastikafdækninge) på ruden?

Jeg har ikke kunnet finde nogen tegninger eller svar på mine spørgsmål, hvorfor jeg håber, der er nogen i dette fortrinlige forum, der vil dele ud af deres erfaringer.
Audi A2 2002 450.000 km
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Utæt under forrude

Indlæg af ThomasDitlev »

Hej
Er det kommet lige pludselig?
Har du prøvet at lade en stå med en vandslange og sprøjte vand på ruden?

Er ruden blevet skiftet for nylig? Sidder der en original rude i? Du har også tjekket at afløb ikke er tilstoppet?

Ruden er limet i. Hvis den ellers er ok kan den muligvis genbruges. Ellers skal du have en ny i. Ofte revner ruden når den tages ud.

Jeg har også lidt ir/bobler på rammen. Regner med at kradse det af, grunde og male det til foråret.

Thomas
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Adventurer1316
Indlæg: 113
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Utæt under forrude

Indlæg af Adventurer1316 »

Fejlen er fundet

Der var ikke nok lim mellem karossen og ruden i nederste hjørne i passagersiden. Det er ligesom om kanten til ruden ligger lavere i hjørnet end resten af "rudekanten" på karossen, hvis det giver mening.

Jeg nåede ikke at tage et billede.
Audi A2 2002 450.000 km
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Utæt under forrude

Indlæg af ThomasDitlev »

Fedt med tilbagemelding!

Var ruden blevet skiftet umiddelbart før?
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Adventurer1316
Indlæg: 113
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Utæt under forrude

Indlæg af Adventurer1316 »

Nej - jeg købte bilen i 2014 og skiftede først rude sidste år.
Audi A2 2002 450.000 km
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Utæt under forrude

Indlæg af Atjuh 3L »

Så: Ja.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Adventurer1316
Indlæg: 113
Tilmeldt: ons 28. maj 2014 17:20
Geografisk sted: 4070 Kr. Hyllinge

Re: Utæt under forrude

Indlæg af Adventurer1316 »

Det var måske ikke helt klart skrevet. Jeg købte bilen i 2014, og efter et par år begyndte den at tage vand ind. Det blve værre og værre. Samtidigt var der begyndt at komme tæringer på begge astolper. Jeg kunne se dem, men ikke fjerne alle tæringer, fordi ruden var i vejen. Ruden var endvidere meget ridset, hvorfor jeg sidste år fik skiftet ruden.

Det var i forbindelse med skift af ruden, at den manglende rudelim/tætning i nederste hjørne i passagersiden blev opdaget (og der kom ekstra meget rudelim på netop dette sted.

Efter ruden blev sikftet sidste år, har bilen være kanstør indvendigt.

Så det kom altså ikke med seneste rudeskift, men blev opdaget og fixet ved sidste rudeskift. :)
Audi A2 2002 450.000 km
Besvar