Utæt hydraulik

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

Hej alle,

Jeg blev for et par uger siden den lykkelig ejer af en A2 3L (2001, 359.000km) der virkelig trængte til noget kærlighed (kabinen lignede et krater, den var havde ikke fået service eller noget der ligenede kærlighed i en evighed). Jeg gået i gang med at få styr på det mekaniske (tårnlejr, motorrens og fuldt service) og er så småt begyndt på den første række af de opdateringer den fortjener for at bringe den ind i 2020.

Meeeennnn....
Jeg er dog ramt ind i lidt af en udfordring. Jeg mister hydraulikolie.

Hændelsesforløb:

For 300km siden oplever jeg pludselig at hydraulikreservoiret er tomt og bilen derfor selvfølgelig ikke vil skifte gear, dog uden tydelige tegn på lækage under bilen. Jeg køber nyt, påfylder den rette mængde, bestiller en ny trykkugle og holder øje med oliestanden efter hver køretur. Den bruger en smule og jeg noterer mig at jeg skal undersøge det nærmere, blandt andet ved at kæmpe mig igennem dette, det britiske og det tyske forum.
I går brugte jeg så en del timer på at splitte det meste af kabinen ad for at lære det hele at kende og montere komfortblink og fartpilot.
Da jeg er klar til at afprøve komfortblink efter mørkefald, forbinder jeg batteriet og sætter tester til da relæet virker meget sporadisk. (90% når der blinkes til højre, men kun 5% når der blinkes til venstre... det er et andet problem :cry:)

Da hydraulikpumpen har kørt for at danne tryk og der er blevet stille på villavejen mens jeg sidder med åben førerdør med bærbaren på skødet kan jeg pludselig høre væske der løber. Jeg farer ud og i pandelampens skær kigger under fronten hvor det bogstaveligt pisser ud med hydraulikolie. Jeg hiver hjelmen af og kan ikke umiddelbart ikke se hvor det er "sprøjtet ud", men der står blankt olie i den fordybning der kan anes omkring den gummimanchet jeg vil mene der sidder ovenpå "clutch slave cylinder" når jeg ser ned ved siden af hydraulikstation.

Mit behov for hjælp:

1. Er der andre der har oplevet lignende fejl på et nyt blinkrelæ? Lige nu planlægger jeg at bede om et nyt fra sælger.

2. Er der andre der har oplevet lignende hydraulikproblemer?

3. Er der nogen der kan pege mig i retningen af eller selv sælger nye pakninger til hele hydrauliksystemet, for så vil jeg meget gerne købe et!

Håber at trække på den store erfaring her på forummet, både fra Lupo og A2 folket.

Mvh.
Jyden
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Ejner »

Din hydrauliske koblingscylinder er sikkert blevet utæt. Den sidder ud mod venstre forhjul i en skrå position oven på gear. Længst nede og vendende nedad er der en lille rød gummitut, hvor væsken sansynligvis kommer ud af. Løsning = udskift koblingscylinder.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Ejner »

Når jeg fremhæver løsningen = udskift, har det baggrund i, at der ikke findes reparations løsdele til cylinderen.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

Hej Ejner,
Tak for dit hurtige svar. Jeg prøver lige at læse op på koblingscylinderen ;)

Er der en mulighed for at bruge et sporstof på systemet for at se om jeg har utætheder andre steder? Med systemets alder synes jeg ikke det er urimeligt at forvente at der er pakninger og o-ringe der er ved at være trætte :D
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Kim B Olesen »

Ejner skrev: lør 18. jul 2020 21:41 Når jeg fremhæver løsningen = udskift, har det baggrund i, at der ikke findes reparations løsdele til cylinderen.
Jo det gør der faktisk nu 😎👍🏻 Jeg har købt et sæt, men ikke nået så langt som til at prøve det 😎
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

Hej Kim,

Hvad koster sådan et sæt i forhold til en helt ny cylinder? 🤔
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Ejner »

@Kim: Hvilke dele har du med i rep. sættet?

Jeg er også i gang med at finde gummistempler til stemplet med forskellig diametre inde i cylinderen. Har opmålt stempel og ved en professionel producent af gummistempler på basis af en ny opmåling af stemplet fået fremstillet nogle sæt af de 2 gummistempler.
Udvendig manchet har jeg ikke fundet. Endvidere mangler jeg det hvide / transparente plastkapsel med det kugleformede hul, hvor stangen med kuglehovedet for stillings pot. meter er klikket i.
Har dog ikke haft en cylinder ude at køre med disse dele endnu, men har en adskilt cylinder på bedding hvor plastkapsel gik defekt.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Kim B Olesen »

Mener det kostede ca 700 kr hvor en ny cylinder koster 3000 kr - der er noget med JP Auto har nogle kørende med de sæt fordi de døjede med nye cylindre der gik i stykker 🤔
Jeg skal se om jeg kan finde link - der er kun oringe og plaststykke med kulbaner(potmeter) med 😬
Her var link https://www.ebay.com/itm/233431994580
Der fåes også et større sæt hvis man synes 😎
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af doktorfrank »

Hvis nogen bare kan komme op med en mulighed for at anskaffe den skide nylondims, der går i stykker hver anden gang, er det en simpel sag at få en god aktuator ud af to defekte. Jeg har udviklet på renoveringen igennem de seneste fire år, og øser gerne af erfaringerne - det er nemlig yderst sjældent, at problemet ligger i gummierne, og udskiftning af kulbanerne er ikke vejen tilparadis. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

@doktorfrank
Har du billedmateriale af den omtalte "nylondims"? 🤔
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af 2a2 »

Vedr utætheder så har du altså kun 3 slanger samt nævnte koblingscylinder og den famøse gangstelle der kan blive utæt - gør skidtet rent og af med bundpladen - så burde det være en smal sag at spotte utætheden...

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

2a2 skrev: man 20. jul 2020 21:12 Vedr utætheder så har du altså kun 3 slanger samt nævnte koblingscylinder og den famøse gangstelle der kan blive utæt - gør skidtet rent og af med bundpladen - så burde det være en smal sag at spotte utætheden...

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk
Hej 2a2

Det bliver også næste skridt! Jeg skal bare lige sikre mig at den vil/kan holde tryk nok til at køre de 40km ud til hvor jeg har adgang til lift. Ellers må den jo på en trailer 😔

Jeg er ved at læse op på renovering af gangsteller og tænker at hvis jeg alligevel splitter det hele ad så er ~500 i nye pakninger godt givet ud. Hvad er jeres erfaringer med det? 🤔
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Kim B Olesen »

doktorfrank skrev: søn 19. jul 2020 18:12 Hvis nogen bare kan komme op med en mulighed for at anskaffe den skide nylondims, der går i stykker hver anden gang, er det en simpel sag at få en god aktuator ud af to defekte. Jeg har udviklet på renoveringen igennem de seneste fire år, og øser gerne af erfaringerne - det er nemlig yderst sjældent, at problemet ligger i gummierne, og udskiftning af kulbanerne er ikke vejen tilparadis. 8-)
Hvad er det for en nylon dims ?
Er det ikke noget der kan 3D printes 🤷🏼‍♂️🤔😎
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Ejner »

Potmeter - placeret for enden af koblingscylinder - har en trækstang med en kugleformet ende fastgjort i et tilsvarende hul i plastdimsen, og derved følger potmeter synkront stempel flytningen og systemet kan verificere koblingspunkter i gear ECU.
Plastdimsen er klipset fast på alu stemplet, desværre i en fordybning i enden vendende mod potmeter.
Den plastdims er stort set umulig at demonterede uden ødelæggelse.
Derfor efterlyses erstatning for den....større er projektet sådan set ikke....se foto nedenfor.

Plastdims
Plastdims
20190517_213716_2.jpg (37.94 KiB) Vist 7842 gange
Cylinder og potmeter koblet via trækstand med kugle
Cylinder og potmeter koblet via trækstand med kugle
20190517_134954_2.jpg (30.18 KiB) Vist 7842 gange
Cylinder adskilt
Cylinder adskilt
20190517_162218_2.jpg (41.32 KiB) Vist 7842 gange
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Jyden
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 27. jun 2020 21:45
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Holstebro

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Jyden »

Kim B Olesen skrev: tirs 21. jul 2020 07:35
Hvad er det for en nylon dims ?
Er det ikke noget der kan 3D printes 🤷🏼‍♂️🤔😎
Præcis min tanke
Audi A2 2002 360.000 - Sort uden udstyr (dansker): Komfortblink, fartpilot, remap, varme i sidespejle
Audi A2 2003 409.000 - Sølvgrå med udstyr (tysker):
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Kim B Olesen »

Kunne man ikke bare skære den i den ene side for nemmere at kunne vippe den den af ?
Når den så bliver monteret igen, så sætte en krave uden om for at holde sammen på den ala et spændebånd 🤔
Evt finde eller dreje et rør der passer stramt ud over der holder den fast under kanten 😎
Eller er det hele nylon dimsen der går i smadder ?
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Ejner »

Du er inde på en tanke der måske kan pege på en løsning. Min plastclips revnede op langs siden i en af de 2 prægninger den har fra ny så den har en form for indbygget fjeder virkning til at holde sig fast med. Det skete da den skulle hjælpes over modhage kanten på alu enden, og nu kan den ikke sidde fast længere. Umiddelbart burde en form for "spændebånd" udenpå den sagtens kunne holde den fast på cylinder fladen. Men endefladen med kuglehullet har 4 tappe der fortsætter ud og går i et med kanten af cylinder ringen. Under operationen knækkede 3 af disse helt ude ved kanten, så endefladen med kuglehullet sidder dygtigt og flagrer i kun 1 af 4 holdepunkter.
Skulle jeg komme videre kunne det gøres med et spændebånd som indeholder en 90° ombukket ca. 2mm kant. Med plastclips på plads skal metal holder så hjælpes ind over clipsens ydre cylinder diameter, og trykkes helt i bund. Tolerancen på "spændebånd" skal være til den faste side, så dele bliver hvor de er sat.
Så kan jeg se for mig, at plastdimsen er genskabt med sin funktion...eller overser jeg noget.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har testet med en lille strip. Det er ikke solidt nok til, at jeg har risikeret det nødvendige tidsspilde ved afprøvning in situ.
Et tyndvægget rørstykke på et par mm i den helt rigtige dimension virker mere tilforladeligt. Men jeg fik jo aldrig anskaffet den urmagerdrejebænk :x
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg ved man kan få sådan noget 2 komponent lim til sådan noget, jeg har en kammerat der er mekanikker, han havde noget på et tidspunkt - det kunne lime på plastic og det blev tilpas hårdt til at kunne skære gevind i det, men ikke så hårdt det sprang 😎
Mon ikke det kunne være en mulighed til dem der går helt i smadder 😬🤷🏼‍♂️👍🏻
Jeg har en kammerat der har en drejebænk, skal bare lige være sikker på størrelse og at han har så lille udborestål, så kunne jeg måske prøve at lave noget engang 😎
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Utæt hydraulik

Indlæg af Atjuh 3L »

;)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Besvar