Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Saxe65
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 14. maj 2020 23:07
Geografisk region: København
Geografisk sted: 4070

Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af Saxe65 »

Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil -

Mekanikeren har fejlsøgt og meddelte, at det var AEG ventilen der skulle skiftes.
AEG Ventilen blev skiftet og jeg kørte glad der fra, men efter godt 20 km lyste kontrol lampen igen...
Nå men retur til mekanikeren, han nulstillede den og lampen slukkede, jeg kørte derfra men efter få km lyste den igen..
Tilbage til mekanikere dagen efter.
Han sagde så nu, at det var vacumpumpen, den er så også skiftet nu. Han siger at rør er renset og bilen kalibreret.
Jeg kørte hjem i dag i troen om, at problemet nu var løst, men NEJ efter 25 km begyndte lampen at lyse igen....
Så skal til mekanikeren igen..

nogen bud på hvad der er årsagen?
Lambdasonde? Eller hvad...

Mvh
Sandra
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af HamSjelv »

En renset VCDS log er et godt sted at starte. Indsæt den her: ___

Der er andre ting end en fejlende EGR-ventil der kan sætte motorfejl :?

Lambdasonden bliver svær at skifte.
Saxe65
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 14. maj 2020 23:07
Geografisk region: København
Geografisk sted: 4070

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af Saxe65 »

Hej

Tak for svar, men forstår ikke hvad du mener.
Du skriver, rens af VCDS log og at jeg skal indsætte; ___

Jeg har ikke forstand på biler og kan ikke selv udføre noget, jeg er ikke mekaniker så aner ikke hvor jeg skal sætte ind. Jeg læser mig bare til “tingene” - så jeg har en eller får en ide om hvad der er galt.

Hvorfor er det svært at udskifte lambdasonden, det er vel muligt, eller hvad? Kunne det ikke være den som der er noget galt med?

Jeg skal til mekanikere igen i næste uge, så inden da forsøger jeg bare at finde ud af hvad problemet kan være, for jeg er godt træt af, at problemet endnu ikke er løst efter 3 besøg hos mekanikeren!
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af Atjuh 3L »

Da jeg kan se du hærer til i Københavnsområdet, vil jeg anbefale dig:

https://www.3liter.dk/

Han har lavet Audi A2 og Lupo 3L i mange år, så dér er ét besøg normalt nok.

Mvh.

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af HamSjelv »

Saxe65 skrev: fre 15. maj 2020 07:02Hej...
En VCDS fejllog er nogle tal der kan oversættes til forståeligt tekst. Den tekst er en væsentlig hjælp til fejlsøgningen. Alle der har fungerende VCDS kan foretage denne fejlkodeudlæsning og indsætte den her i forummet.

Der anvendes ikke lambdasonde(r) på dieselmotorer, årgang 'Audi A2'; Der er ingen lambdasonde på en VAG 1,2 TDi. Den kan derfor ikke skiftes.
Lambdasonder er noget der oftest findes på benzinmotorer.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af sussi »

98% af alle værksteder i DK har ikke en dyt forstand på Lupo 3L og slet ikke på A2, så det er penge ud af vinduet.
Som Atjuh 3L skriver, kør til Havdrup.
PS. Hold dig LANGT væk fra autoriserede værsteder, de har SLET IKKE noget som helst begreb om disse biler :evil:
Hvis du kan finde en der har VCDS (Et computerprogram der kan udlæse fejl på bilen) kan du få udskrevet en fejllog, som du kan lægge ind her på forummet. Det skal være VCDS, alle andre testere dur IKKE.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Saxe65
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 14. maj 2020 23:07
Geografisk region: København
Geografisk sted: 4070

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af Saxe65 »

Tusinde tak alle sammen for nogle gode konstruktive svar.

Nu har jeg noget at gå ud fra ifht. Hvor jeg skal henvende mig.
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Audi A2 1,2 TDI - udstødningskontrollampe lyser Trods udskiftning af AEG ventil

Indlæg af ThomasDitlev »

Hvor bor du? Jeg har VCDS og bor i 2900.
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Besvar