Løst: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Løst: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af omjomj »

Hej,

Så blev det desværre min tur til at vågne op imorges til en bil uden turbotryk. En fejl som jeg kan læse herinde er meget typisk. Jeg har ikke bemærket nogle forandringer inden styringen gik i limb mode efter får kilometer. Kan resettes ved at slukke bilen, men dukker op igen med det samme.
Jeg har baseret på lidt læsning allerede tjekket/overvejet nedenstående, men kunne godt bruge lidt mere support.
Har vedhæftet en måling af blok 11,2&3, hvor det er tydeligt at trykket vokser langsomt inden den går i limb mode.
Følgende er overvejet/tjekket:
  • Tilsodet turbo? Nope, ikke med min kørestil. Desuden går armen let vakuumdåsen let op og ned et par cm (vurderet)
  • Turbo trykrør til motor indsugning. Ser umiddelbart rent ud, hvis tætning er fejlet eller revne burde det vel være lidt fedtet? Eller kan man ikke regne med det?(EGR er slået fra!)
  • Revne i udstødsningsmanifold. Har jeg ikke tjekket, men burde det ikke kunne høres? Og kan det komme så pludseligt?
  • Defekt katalysator? Jeg ved jeg kan tjekke ved at koble den af, men igen..kan det opstå fra den ene dag til den anden?
  • Defekt N75? Nogen skriver om en test man kan lave, men jeg kan ikke finde beskrivelsen?
  • Utætte vakuumslanger? Umiddelbart kan jeg ikke høre nogen hvislen. Man jeg har vist et måleur. Kan man bare teste ved at sætte det på et sted i vakuumsystemet og hvad skal trykket i givet fald være?
Jeg ved godt at der er mange skriverier herinde, men jeg håber nok lidt at der er en der vil kaste et hurtigt blik på målingen og beskrivelsen og allerede nu kan udelukke nogle af dem. Eller evt. foreslå at måle på nogle flere sensorer


Udklip.PNG
Udklip.PNG (37.2 KiB) Vist 2938 gange
Senest rettet af omjomj fre 15. maj 2020 19:53, rettet i alt 1 gang.
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af 2a2 »

Jeg kan ikke tolke din udlæsning der - det er der sikkert andre der kan - men hvad giver den af fejl? Det kan være en utæt slange til vacuum styringen men det er sikkert bare vnt'erne der er kokset til - jeg plejer bare at købe en renoveret turbo på eBay som så holder en 250-300.000km igen

Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af doktorfrank »

Et langskud: Trykslangen frem til intercooleren kunne være revnet/have mistet spændebåndet, så trykopbygningen forårsager en tiltagende utæthed. Det er ikke altid voldsomt støjende. :?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af Ejner »

Giv lidt flere data om din vedligehold
- km stand
- årgang
- hvad er gjort til nu
- har turbo været adskilt og renset i vtn
- osv
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af omjomj »

Mange tak for jeres forslag.

Det var dog en fejl40......fandt en fast/fladklemt vakuum slange ved venstre befæstigelse på visker motoren (klemt fast under skiven).

Og den havde jeg sjovt nok lige haft afmonteret forleden...har åbenbart ikke kørt i bilen siden. Og der er bare alt for lidt plads i det motorrum til min tålmodighed (og evner åbenbart)

Tanken havde jo godt nok strejfet mig at jeg jo havde skruet i bilen...men tænkte at det var ikke i nærheden af turboen eller N75 ventilen, så ikke relevant :oops:

Nu er der vakkum nok til at regulere turbo trykket op til setpunkt over 2000 mbar

...og jeg er blevet en del klogere på N75 og vakuumslanger (og slap heldigvis for et bruge tid på at udskifte turbo)
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Løst: A2 i limp mode med manglende turbotryk

Indlæg af 2a2 »

Giver rigtig god mening med limp mode i dette tilfælde - kan den ikke regulere turbo trykket så...

Sendt fra min SM-G970F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Besvar