3.gear er forsvundet

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

3.gear er forsvundet

Indlæg af søens »

Jeg har en A2 fra 2002 med 378000km på tælleren, den har pludselig mistet 3. gear - i tiptronic kan jeg hoppe fra 2. til 4. ved at skifte to gange i hurtig følge. har nu læst lidt om at det nok betyder en ny gearkasse eller en renovering af den gamle. :o(
Men er det helt udelukket at det kan være andet - jeg har f.eks aldrig fået den grundjusteret i de 4 år jeg har haft den - den har altid kørt jævnt og skiftet fint - og skifter stadig fint og uden mislyde men der er bare ikke noget 3 gear mere.!

Hvis det er en anden gearkasse er der så nogen der ved hvad typenummer gearkasse jeg skal søge og om denne gearkasse evt. sidder i andre modeller også?

håber der er nogen der kan svare på dette, Tak :o)

Vh. Søens
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af 2a2 »

Det betyder bare at din 3/4 skiftegaffel er knækket - meget almindelig ved de kilometer

Sendt fra min CMR-AL09 med Tapatalk


Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af Skipper »

Og til dit spørgsmål om gearkasse typen, så er det udelukkende fra A2 3L og Lupo 3L. Ingen andre. Den er i grundkonstruktion magen til mange andre, men der er en del ændringer i netop den til 3L, som gør at du ikke kan bruge andre.

Der ud over kan skifte gaffel problemet jo nemt fixes, og så ville jeg da tage fat i doktor frank, og så lige få hele kassen renoveret samtidig, for ellers skal den jo af igen lige om lidt med de km. Og få forstærket skiftegaflen så det ikke sker igen. På med ny føringsrør og kobling + leje, så er du kørende igen. Få tjekket koblings armen/nøglen samtidig, nu den er ude.
Senest rettet af Skipper man 27. apr 2020 08:42, rettet i alt 1 gang.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af doktorfrank »

Giv et kald på 4011 2442. Så kan jeg måske hjælpe. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af søens »

Tak for jeres svar -
Der er jo så nok ingen vej udenom at ta den gearkasse ned - hvad mon sådan en rep. løber op i? - er der nogen der har et bud? - lige nu må jeg lade den stå pga. arbejde - men vender tilbage når jeg får tid til at gå i gang med den.
Vh. Erik
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af Skipper »

Som foreslået, så tag fat i Doktor Frank, som har givet dig sit nummer herover. Han er nok den bedste til det, og til mit kendskab, også særdeles rimelig med prisen. Og så er han en behagelig fyr oven i hatten. Han kan meget bedre orientere dig, end koret her kan.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af doktorfrank »

Skamrosens rødme breder sig over min kind. Og jeg returnerer anerkendelserne - med en slet skjult dagsorden; jeg har nemlig et par ting, som jeg pinligt nok ikke kan klare og som jeg længe har overvejet at præsentere Skipper for. Men det bliver nok ikke i det åbne forum til en begyndelse. :oops: 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
søens
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 15:33
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: 3.gear er forsvundet

Indlæg af søens »

Foreløbig tak for jeres råd og info. - jeg vender tilbage når jeg får tid til at tage hul på projektet.

Mvh. Søens :o)
Besvar