Klimaanlæg

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Som nybagt A2 ejer efter min Lupo er jeg stødt på følgende problem efter at have scannet den:

Styreenhed 08: Klimaanlæg Forklaringsfil: NEZ\8Z0-820-043.lbl
Styreenhedsnr:: 8Z0 820 043 D
Komponent : A2-KLIMAVOLLAUTOMAT 0510
VCID: 377CAFA915C3B2F757-2572

6 fejlkoder fundet:
01272 - Reguleringsmotor for centralspjæld (V70)
41-00 - Blokeret eller uden spænding
01271 - Reguleringsmotor for temperaturspjæld (V68)
41-10 - Blokeret eller uden spænding - Periodisk
00716 - Reguleringsmotor til recirkulationsspjæld (V113)
41-10 - Blokeret eller uden spænding - Periodisk
00727 - Potentiometer i reguleringsmotor til defrostspjæld (G135)
30-10 - Afbrydelse eller kortslutning til plus - Periodisk
00735 - Potentiometer i reguleringsmotor til recirkulationsspjæld (G143)
30-00 - Afbrydelse eller kortslutning til plus
00818 - Føler for udstrømningstemperatur fordampningsapparat (G263)
30-00 - Afbrydelse eller kortslutning til plus

Er der nogen der kan gennemskue hvad fejlen er??
Mvh Jan
Jan V.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Klimaanlæg

Indlæg af sussi »

Hvis ellers klimaanlægget virker som det skal, ville jeg nok glemme alt om de fejl :-)
A2 har en mærkelig tendens til at sætte fejlkoder, selv om der ikke er noget galt.
Har du prøvet at slette alle fejl, køre et par dage og udlæse igen?
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Hej Sussi!
Ja jeg har, og de samme fejl står anført.
Jeg har kun haft bilen i en uge, men umiddelbart virker det som det skal, men jeg ved jo ikke hvordan det SKAL virke.
Når jeg sætter tænding til kan jeg høre de forskellige klapper blive justeret ind, og i dag er første dag hvor det har været varmt, og der føltes det som om den kølede ned, så du har nok ret!
Den skriver også fejl i bagdørene, med at de ikke låser og låser op, men det gør de!
Tak for svaret, jeg ser tiden an. :-)
Jan
Jan V.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Klimaanlæg

Indlæg af sussi »

Glem alt om de fejlkoder på dørene, det er helt normalt :-)
Hvis rudeoptrækkene pludselig ikke virker, så skal bilen højst sandsynligt bare have en grundjustering, så virker det hele igen, det skulle min, men som jeg skrev Audi A2 lever helt sit eget liv, men ellers en dejlig lille bil :-)
Hvis ikke jeg husker helt galt så er G263 fejlen, at den ikke køler når bilen holder stille, men lige så snart der er lidt fartvind virker klimaanlægget, jeg ved ikke hvor nødvendigt der er at få det fixed.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Jeg kan sagtens leve med at den ikke køler når den står stille. :-)
Mærkeligt at en grundjustering kan have indvirkning på rudeoptræk!?
Ja, det ER en dejlig bil, jeg er noget overrasket over forskellen til en Lupo, som jeg også syns er en dejlig bil!
Jeg har for øvrigt stadig min Lupo.
Ved du hvor mange A2 3L der er tilbage i DK?
Jan V.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Klimaanlæg

Indlæg af sussi »

Aner det ikke.
Solgte kun min fordi jeg er for gammel og stiv i ryggen, til at ligge og rode med gamle biler, og nærmeste værksted (med forstand på 3L) er Havdrup :-(
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klimaanlæg

Indlæg af HamSjelv »

Det der med den ikke vil køle ved stilstand kan som regel henføres til en defekt kondensatorblæser....
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Sussi, jeg har det på samme måde med ryg og knæ, men jeg vil ikke undvære en A2! :-)
HamSjelv, det har ikke været varmt nok til at jeg kan mærke den ikke køler ved stilstand. :-)
Jan V.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Klimaanlæg

Indlæg af HamSjelv »

duralinox skrev: lør 11. apr 2020 08:12HamSjelv, det har ikke været varmt nok til at jeg kan mærke den ikke køler ved stilstand. :-)
Det er måske lidt sjovere at udbedre fejlen nu end den dag du hænger i en motorvejskø med 37 grader i skyggen.

Start vognen i tomgang. Start klimaanlæg på maks. køl og blæs. Så SKAL kondensatorblæseren starte.

Kim B. kender rumlen: viewtopic.php?f=13&t=8081
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Klimaanlæg

Indlæg af omjomj »

Hej, ansporet af dette emne kom jeg i tanke om at mit klimaanlæg også opfører sig underligt. Bl.a med en klap et sted under bordet som lyder til at køre fra side til side.
Så jeg fik mig taget sammen til at få testeren på. Alle klapper undtagen recirkulationen (måleblok 6 - V113 / G143) lod til at køre stabilt. jeg har klippet scop billedet nedenfor.
Nogen bud på hvad der kan være galt? Slidt potentiometer? Træg klap?
Er der nogen måde hvorpå man fysisk kan komme til at tjekke klapperne (eks. borescope?) eller skal man igang med at afmontere?
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (9.65 KiB) Vist 9864 gange
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

HamSjelv: Anlægget kører! Så vidt så godt! Så de må være som Sussi skrev, typisk A2! :-)
Jan V.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Nu er anlægget blevet helt tosset.
I dag hvor ude temp var 19 grader og klimaanlæg var sat til 21 grader sendte den en lind strøm af varm luft ind i bilen.
Hvis jeg sætter den til 22 grader kommer der meget varm luft ind.
Hvis jeg sætter den på 19 grader går blæseren højt op i omdrejninger og luften bliver lidt koldere, men ikke meget!
Jeg er med på at anlægget kan være løbet tør for kølemiddel, men derfor burde den da ikke prøve at varme bilen op?
Efter den har stået i solen en halv times tid sender den stadig varm luft ind når jeg sætter den til 20 grader.
Hmm??
Jan V.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Klimaanlæg

Indlæg af sussi »

Tyder umiddelbart på manglende kølemiddel
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
duralinox
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 16:14
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af duralinox »

Tak Sussi.
Jeg får fyldt noget på, så må jeg se hvad der sker! :-)
Jan V.
moelgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 26. sep 2018 11:31
Geografisk region: København
Geografisk sted: Herlev

Re: Klimaanlæg

Indlæg af moelgaard »

omjomj skrev: lør 11. apr 2020 17:09 Hej, ansporet af dette emne kom jeg i tanke om at mit klimaanlæg også opfører sig underligt. Bl.a med en klap et sted under bordet som lyder til at køre fra side til side.
Så jeg fik mig taget sammen til at få testeren på. Alle klapper undtagen recirkulationen (måleblok 6 - V113 / G143) lod til at køre stabilt. jeg har klippet scop billedet nedenfor.
Nogen bud på hvad der kan være galt? Slidt potentiometer? Træg klap?
Er der nogen måde hvorpå man fysisk kan komme til at tjekke klapperne (eks. borescope?) eller skal man igang med at afmontere?
Egen erfaring (dog uden a/c):
Defekt motor for recirkuleringsspjæld. Eller rettere defekt aksel på det "tandhjul" som drejer friskluft- og recirkuleringsspjæld.
Akslen har en plastiknot som åbenbart bliver slidt op. Formentlig fordi den elektriske motor blot kører i et antal sekunder og derfor stopper med et vist vrid på akslen (gearet er et snekkedrev så derfor kan motoren ikke drejes ved at vride spjældet)
Jeg fiksede det ved at adskille og bore igennem akslen og bruge en stift.
Nemt at adskille og få gearmotoren ud, men frygteligt besværligt at få den på plads igen... Kræver fikse fingre - og ikke alt for store hænder. De to spjælds tandhjul skal ramme helt rigtigt og man kan ikke bare lige tjekke ved at dreje det manuelt.
Det vigtigste min far lærte mig: "Der kan da ikke ske noget ved liiige at skrue toppen af og se hvordan der ser ud nede i maskineriet"
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Klimaanlæg

Indlæg af omjomj »

Tak for input. Jeg har endnu ikke fået gjort noget ved sagen, men skal ha det gjort inden vinter.
Hvordan kommer jeg ind til motoren? kan det gøres med sidebeklædningen i passager (eller fører)-siden, eller skal der afmonteres endnu mere?
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
moelgaard
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 26. sep 2018 11:31
Geografisk region: København
Geografisk sted: Herlev

Re: Klimaanlæg

Indlæg af moelgaard »

Løsn de 3-4 skruer der holder handskerummet og så ud med den. Så sidder motoren oppe under instrumentbrættet.
Jeg mener også at der kun er et par skruer som holder den på plads. Hvis du kan dreje på spjældet inden du løser motoren så ved du at den er gal med akslen (eller gearet) da du ikke kan tvinge motoren med pga. snekkedrevet.
Det vigtigste min far lærte mig: "Der kan da ikke ske noget ved liiige at skrue toppen af og se hvordan der ser ud nede i maskineriet"
Tomasf
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør 9. jan 2021 01:30
Geografisk region: København
Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Klimaanlæg

Indlæg af Tomasf »

Hej,

Spørger lige videre her

Jeg har købt A2, et problem er at den ryster ret meget ved tomgang altså man kan mærke det i rattet+kabine, det bliver mindre hvis jeg slår klimaanlægget fra, nogen der ved hvordan den hænger sammen...har jeg en defekt?. Div. Ophæng fejler ikke noget.

Det er en tysk import med klima.
Besvar