Gearskift går død efter få minutter

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
KPE
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 1. apr 2011 18:41
Geografisk sted: Helsingor

Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af KPE »

Oplevede sidste weekend pludselig at gå i stå midt i et travlt kryds. Bilen stod i gear og jeg kunne ikke starte eller få den ud af gear. 'efter at have holdt stilll i ca. 10 min uden at få noget som helst liv i den, ville jeg prøve at tvinge den ud af gear manuelt, ved at finde noget værktøj i bagagerummet, og her opdager jeg tilfældigvis at jeg har lidt hydraulik olie med. Det fylder jeg på, og så kommer den igang igen.

Efter at have kørt 1-2km, sker det samme igen i et nyt kryds. Denne gang var der så intet at gøre og jeg holder med blink så batteriet bliver også drænet til sidst (var ikke for godt i forvejen). Men får den op på et fejeblad og kørt hjem.

Nu kommer så problemet. Når jeg kommer hjem om eftermiddagen, kan jeg sætte mig ind (uden at starte motoren), pumpen kører ca. 1 min. og jeg kan skifte op og ned i gear uden problemer, 50-100 gange - det fungerer fint. Pumpen kører ind imellem. Men derefter går gearskiftet helt dødt, jeg kan kun se at den skifter i displayet, men kan høre at der ikke sker noget rent mekanisk. Bilen kan så heller ikke starte nu. Jeg ved ikke hvor længe jeg skal vente inden jeg evt. prøver igen, men næste eftermiddag kan jeg gøre det samme igen.

Der er ingen olie spild, og ingen advarsler i displayet.

Jeg mistænker kuglen, men vil gerne høre om der er nogen der har bedre ideer.
ThomasDitlev
Indlæg: 176
Tilmeldt: tirs 27. jan 2015 22:27
Geografisk sted: Hellerup

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af ThomasDitlev »

Hvad siger fejlloggen fra VCDS?
Audi A2 3L 2001 med DPF
Audi Q4 40 etron 2021
Mercedes-Benz 350SL 1973
Morris Mini 1000 1972
Udlåner gerne værktøj til skift af hjullejer, tandrem og bærearmsbøsninger
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af 2a2 »

Hvis du hiver lidt i koblings-kablet mens den er u-samarbejdsvillig kommer der så liv i den? -> måske udrykke-lejet..

Mvh 2a2

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af 383CI »

Ja skift kuglen som det første. Den koster ikke mere end det er værd at udelukke og den laver ikke fejl i loggen og der er ingen grund til at gøre det sværere end det er.
Hvis det ikke virker kan vi tage den derfra.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af KMDTHY »

Er du 100% sikker på du ingen oliespild har? Kontrolleret om der er en lille dråbe olie ved den orange tut på koblingsaktuator? Min bil kørte også fint indtil der ikke var så meget olie og dermed ikke nok tryk til skift eller kobling. Det var koblingsaktuator der var træt.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af doktorfrank »

Jeg har just i dag hjulpet en kvinde i en A2 videre - hun holdt med katastofeblink på bilen og i øjnene, og problemet var det samme: Pludselig ville den ikke skifte og den reagerede ikke på speederen.
Jeg havde min PC ved hånden ... ingen fejl! Pumpeaktiviteten var sporadisk, så efter at tjekket gangstellerarm m.m. gik jeg efter stikket til hydraulikstationen. Der var gevinst. Nu er det så jeg spørger: Er det anderledes i forhold til Lupoerne, i og med at ledningsnettet er “ud-i-ét” og kan en dårlig forbindelse give anledning til helt forvirrede udlæsninger på gearpositioner - som normaliserede sig selv da stikket igen gav kontakt??
Måske kan denne erfaring bruges i denne tråd :roll:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af 2a2 »

Tjo Frank det du der foreslår er ganske rigtigt en mulighed - jeg synes at hans beskrivelse af problemet minder forbistret meget om da min stod med et ødelagt udrykke-leje - og den stod til sidst - opgav heldigvis først da den holdt foran garagen - men det kunne jo også være at loggen fortæller noget ...

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Crispie
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 16. jul 2010 14:38
Geografisk sted: Svendborg

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af Crispie »

Tommelfinger regel ved trykkuglen: kører pumpen over 40 sekunder for at pumpe op (fra trykløs kugle) så er den klar til udskiftning :)
Nu med større og sjovere bilpark:
BMW M5
Audi A2 3L 2005
Audi A2 3L 2004
Tesla model 3
Tesla model S
KPE
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 1. apr 2011 18:41
Geografisk sted: Helsingor

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af KPE »

Øv, jeg får sku ingen email når folk svarer herinde, selvom min profil har det hele sat til. Så det er først nu jeg ser alle de her super fine svar, og jeg er ked af at jeg ikke reagerer før nu.

Jeg går i gang med at fejlsøge med det samme, og prøver nogen af de ting i skriver.

Skide godt, jeg troede faktisk at lupo3lklub.dk var død siden jeg ikke fik nogen opdateringer sendt på mail, eller at mit spørgsmål var så banalt eller svært at man ikke svarede. Så her i dag gik jeg herind igen for lige at finde den FAQ jeg læste om grund indstilling, bare for at prøve den - og så får man lige alle de her gode muligheder man kan afprøve.

Tak !
KPE
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 1. apr 2011 18:41
Geografisk sted: Helsingor

Re: Gearskift går død efter få minutter

Indlæg af KPE »

Så er jeg sku ved at være dygtig.

Tjekkede hvor lang tid det tog at fylde hydraulik kuglen - ca. 23 sekunder.
Jeg fik skilt stikket til ganstelleren ad, og gav det en omgang kontaktrens.
Tjekkede for lækager, og det så fint ud under bilen.
Toppede hydraulik olien op.

Pludselig kom der gang i skifteren igen, men den satte sig fast igen lidt efter.

Gik i gang med en grundjustering og fandt som det første at spændingen på koblingen (er det G162) kun var 0.6V. Normal området for denne er 1.8-2.0V. Ville derfor justere koblings kablet og opdager at kontramøtrikken ikke er spændt. Justerede spændingen ind og spændte kontramøtrikken. Kørte grundindstillingen og kom igennem alle trin. Skiftede op og ned 200 gange, så jeg kunne se at den kunne blive ved uden problemer.

Kørte en prøvetur, og efter 10km syntes jeg koblingen begyndte at virke lidt voldsom når man slap og trykkede speederen ned hurtigt. 1km senere holder jeg igen i et kryds hvor bilen er gået i baglås.

Hoppede ud og løsnede koblingskablet og fik det skruet lidt ud, og så skiftede den pludselig igen (man skal passe på fingrende). Fik smidt den i neutral og skubbet over på en tankstation. Havde heldigvis værktøj og VCDS med, så jeg startede forfra med at justere koblingsspændingen ind igen. Derefter en grundjustering. Til sidst justerede jeg koblingspunktet, som var det jeg "glemte" i første omgang (dammit).

Nu kunne jeg så køre hjem, og jeg kan mærke at den nu kobler ind/ud blødt, ved speeder slip og fuld gas. Gik fint hele vejen hjem, og jeg trillede lidt frem og tilbage i indkørslen, og den virker ret normal nu.

MEN - når jeg nu sætter den i P triller den uden problemer hver gang - så det virker ikke mere... Jeg tænker jeg bare skal prøve en grundjustering igen?

PS. Mange tak for hjælpen alle sammen.
Besvar