A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
maya
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 12:33

A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af maya »

Hej alle,

Når bilen er kold og tændingen aktiveres fremkommer et kraftigt smæld fra motorrum/undervogn så snart motoren starter.
Slukkes for motoren umiddelbart efter lyder et smæld igen - som når to metalstykker rammer hårdt ind i hinanden. Og starter jeg umiddelbart igen er lyden der. Nogle gange kommer smældet også kort efter jeg er begyndt at bakke eller hvis jeg slipper speeder pludseligt ved fremadkørsel - stadig efter koldstart - kan lyden også fremkomme. Ligesom jeg mener også at have hørt lyden ganske svagt ved gearskift.
Lyden er tydeligt hørbar både indefra og udefra og man kan mærke `stødet´ som lille rystelse i bilen.
Når motoren bliver varmere (over 60 grader) hører jeg ingen lyde - heller ikke ved start og stop.

Måske andre symptommer ?
Det er som om bilen hopper igang både fremad og bak så snart speederen slippes, at ind og udkoblingen er meget kontant. Grundjusteringen skulle være i orden.
Det er også som om der er en lille eftertændig i motoren ved stop, og en lille tøven ved start - særligt når motoren er kold - og smældet kommer umiddelbart til sidst.
Fejlen er ikke blevet fundet

Det ville være til stor hjælp om der er nogen der kunne hjælpe med en diagnose.

Bedste hilsner
Mark
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af 383CI »

Jeg fanger ikke helt beskrivelsen, når tændingen aktiveres?
Er det når du drejer til tænding? Eller lige i det motoren går i gang med at turne? eller når den er begyndt at rotere for egen kraft?

Hvis det smælder/klonker når bilen sætter i gear er der er par oplagte.
At der er slår i kødbenet på gangstelleren. Det er en klassiker men så burde du have problemer med at grundjustere, eller det er i hvert fald også ofte set i den forbindelse.

Eller at koblingen ikke får koblet ordentligt ud så der er noget der drejer rundt i gearkassen når gearet lægges ind.
Det kunne passe med koblingen har et problem i kulde, men også at der er lige lidt nok olie på hydraulikken.

Hvor langt har bilen kørt og hvad er status på kobling/føringsrør?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
maya
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 12:33

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af maya »

Mange tak for svar,

Lyden kommer lige når motoren går i gang med at turne ...

Iøvrigt gør den det samme når jeg sætter gearet på N ...

Bilen har kørt snart 500.000 km.
Gearkassen har kørt godt 130.000
Motoren snart 300.000

Ved ikke om kolbing og koblingsrør. Jeg forhører mig hos doktorFrank der også har haft den mellem fingrene ...
Men jeg ved der er skiftet koblingscylinder og vist nok også koblingsarm ...

Mange tak for dit engagement :)

Mark
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af Atjuh 3L »

Dæmpere der sidder under vognen - på gearkassen?

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
maya
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 1. mar 2017 12:33

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af maya »

Hej Atjuh

Tak for forslag !
Det lyder som en sandsynlig og logisk mulighed der skal undersøges straks.
Lige nu har jeg logistisk problem med at få bilen løftet op ...
Vender tilbage så snart jeg ved mere ...

Mvh
M
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af 383CI »

maya skrev: fre 8. feb 2019 21:53 Mange tak for svar,

Lyden kommer lige når motoren går i gang med at turne ...


Jeg forhører mig hos doktorFrank der også har haft den mellem fingrene ...


Mange tak for dit engagement :)

Mark
Hvis Hr.Franke har haft fat i bilen tænker jeg ikke at det er i gearkassen der er problemer.
Som skrevet, det kunne nemt være et ophæng et sted, de har det med at gå til.
Du kan evt. prøve at rokke med motoren og føle efter om det føles "forkert" eller se om der er noget der virker underligt når starteren aktiveres. (af en anden, det er kun Lucky Look der er hurtig nok til at nå ud og kigge selv)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 1.2 - Giver et højt metallisk smæld ved start og stop ved koldstart

Indlæg af doktorfrank »

Mens motorenhederne er kolde, kan lyden fremprovokeres i reduceret omfang ved skiftevis at lade den koble til i R og D, og det lyder som og føles som hidrørende fra et punkt midt under bilen lige bag motoren. Så det peger nok på stabilisatoren, som jeg jo ikke lige synes er tilgængelig, når bilen står ude i naturen og med monteret bobslæde. Men den kommer på liften i næste uge, og så følger en rapport. 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar