Træk på Audi A2

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Blokkeniels
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 10. mar 2018 00:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Træk på Audi A2

Indlæg af Blokkeniels »

Hej.
Jeg kan forstå at grunden til at der ikke kan monteres anhængertræk på A2 3L er køleproblemer. Men på f.eks 1,4 der ofte har A/C er der ingen problemer?

I Tyskland har næsten alle Klima anlæg i deres A2 3L kan man importere en tysk og få den synet i DK med træt?

En tysk A2 har ofte grøn miliø mærke. Er den så med katalysator, så man sparer 2x 500 kr. I statsafgift?

Prisen er 25.000 -35.000 i danske kroner. Statsafgiften er vel ca. 8-10.000?

Jeg ved det er mange spørgsmål, håber nogen kan svare.

Fortsat god påske.
Hilsen Nielshenriksen@get2net.dk
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af 2a2 »

Nå - hvem har fortalt dig det sludder?
Den er ikke typegodkendt til at trække noget og så er den egentligt ikke meget længere
Havde engang fat i SMC for at høre ad hvorfor - og på daværende tidspunkt fik jeg at vide at den skyldtes den måde de har implementeret koblingen på - med automatisk justering af tilkoblingspunkt osv - og tja - det kan da godt være..

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk

Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sussi »

Hej.
Jeg kan forstå at grunden til at der ikke kan monteres anhængertræk på A2 3L er køleproblemer. Men på f.eks 1,4 der ofte har A/C er der ingen problemer?
Pladder, SMC har sat påhængvægten til 0kg. derfor. Og lad nu være med at komme med en masse gode idér, de er alle dødsdømt på forhånd

I Tyskland har næsten alle Klima anlæg i deres A2 3L kan man importere en tysk og få den synet i DK med træt?
NEJ

En tysk A2 har ofte grøn miliø mærke. Er den så med katalysator, så man sparer 2x 500 kr. I statsafgift?
Alle har kat, du mener vel partikelfilter, og ja så sparer man 1000kr. årligt, men der findes meget få A2 med partikelfilter.
Partikelfilter har intet at gøre med "grüne Plakette"
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Robert »

Man kan sagtens montere træk på både lupo 3l og audi a2 de passer perfekt fra de andre modeller.
Både lupoen og audien kører perfekt med trailer jeg har haft på dem begge .
Man kan godt få godkendt til cykelstativ med 0 kg kugletryk på krogen.
Så cykelstativet og cyklerne må veje 0 kg :roll:
Spørgsmålet er hvor meget det koster at blive stoppet det kan blive MEGET dyrt :shock:
Det har jeg endnu ikke kunne finde ud af men det gør jeg nok en dag :twisted:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sussi »

Robert skrev: søn 1. apr 2018 08:43 Spørgsmålet er hvor meget det koster at blive stoppet det kan blive MEGET dyrt :shock:
Det har jeg endnu ikke kunne finde ud af men det gør jeg nok en dag :twisted:
Det må man da ikke håbe, men de fleste "platfodede" kan nok ikke se forskel på en 3L og alle de andre, hvor krogen er tilladt. :D :D
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Hangaard »

Største problem er nok hvis man havner i en skade, så er der jo ingen forsikringer der dækker.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Blokkeniels
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 10. mar 2018 00:24
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Blokkeniels »

Har fundet type godkendelserne.
I har ret, det er kun 1,4 Benzin og Diesel der kan godkendes med træk.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Robert »

Hangaard skrev: søn 1. apr 2018 20:49 Største problem er nok hvis man havner i en skade, så er der jo ingen forsikringer der dækker.
Det er jeg så ikke sikker på.
På min forsikringspolice står der at hvis der er monteret trækkrog er den gratis medforsikret :ugeek:
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Hangaard »

Ja det er muligt, men tvivler nu på det gælder hvis du køre ulovligt med en trailer da bilen jo netop ikke kan godkendes til trailer, spørg din forsikring ad.
Kunne i øvrigt godt forstille mig at det kunne koste kørekortet + en stor bøde hvis du bliver taget i at køre med trailer på en bil der ikke har den nødvendige godkendelse, lidt som at blive taget med overlæs...

Men bortset fra det, så snakkede jeg for noget tid siden med min lokale synsmand om godkendelse af træk på A2/Lupo 3L og han fortalte at der i et kort tidsrum faktisk kunne monteres og godkendes træk på de 2 biler, men at det var en over.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sussi »

Hangaard skrev: man 2. apr 2018 09:38 Men bortset fra det, så snakkede jeg for noget tid siden med min lokale synsmand om godkendelse af træk på A2/Lupo 3L og han fortalte at der i et kort tidsrum faktisk kunne monteres og godkendes træk på de 2 biler, men at det var en over.
PLADDER, han skal vist på kursus :-) :-) :-)
Derimod har der været en periode, hvor man kunne få træk på Microbiler, (Up/Citygo/Aygo/107/C1/ m.fl.) der ikke var godkendte til det fra fabrikkernes side, men den tid er ovre :-( mon ikke det er det, han tænker på :-)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Hangaard
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 26. mar 2016 11:35
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Kibæk

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Hangaard »

Måske, men han var overbevist om at jeg kunne have fået træk på A2 i den tidsrum.
Audi A2 1.2TDI (61Hk) - fartpilot & Chip 90Hk (rekord 36,4Km/L)
Audi S8 4.2 Quattro (Rekord 8,9Km/L )
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af doktorfrank »

Er der nogen, eller er der nogen, der kender én, der vil sælge et brugt træk til en A2?
Når jeg har fået fingre i sådan et, skal jeg fortsætte historien ... glæd jer.
8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Robert
Indlæg: 319
Tilmeldt: tors 27. jan 2011 07:50
Geografisk sted: Borre Møn

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Robert »

Jeg købte mit på ebay.
https://www.ebay.de/itm/Anhangerkupplun ... Swgd1atnFq
Glæd dig til at montere det det er nemt eller :twisted:
Du skal bore 2 stk 40 mm huller i vangerne det er grænseoverskridende :shock:
Du er velkommen til at ringe og høre nærmere om de erfaringer jeg gjorde mig 8-)
sn76
Indlæg: 134
Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sn76 »

Har for nyligt været ude og kigge på en A2 3L med træk monteret som var godkendt: 500 kg uden bremser og 1000 kg med gad vide hvordan den er blevet godkendt? Uden at involvere AUDI importøren?
Senest rettet af sn76 man 6. jul 2020 17:59, rettet i alt 2 gange.
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 437500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Atjuh 3L »

Ikke en 3L, går jeg ud fra.


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
sn76
Indlæg: 134
Tilmeldt: tirs 26. mar 2013 17:40
Geografisk region: Sønderjylland
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sn76 »

Jo da det er jo det jeg skriver og er kun interesseret i 3L udgaver, købte den ikke da jeg synes den var for dyr i forhold til standen:
M.v.h
Søren
6400 Sønderborg
Audi A2 3L årg. indreg. 1. gang 26 Oktober 2001 km 437500
VW Lupo 3L årg. 1999 Sort til reservedele..
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af sussi »

Det er en enlig svale, der findes også én Lupo 3L med godkendt træk, men mig bekendt er det de eneste 2 i DK.
Der er sket en fejl, et eller andet sted, så ejerne af disse 2 biler kan jo bare være lykkelige over at de har "snydt" systemet.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Ejner
Indlæg: 344
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af Ejner »

Jeg har monteret træk på L3L'eren ca et halvt år før den 2-årige syn i maj 2019.
Købte træk på eBay made in Poland til €53 + €20 i forsendelse. Inden syn fik jeg svejset en M8 møtrik i sort materiale på toppen af kuglen iht. Synsbekendtgørelsen, og den gik i gennem uden anmærkninger. Kan så kun bruge den til cykelstativ med en tilladt lodret vægt på 50kg, og ikke koble en trailer på.
Har dog stor fornøjelse og brugsværdi af dette alene. Alternativt havde jeg tænkt i at anskaffe en Thule stativ til montage på bagklappen - men den er jo meget plads krævende når den ikke sidder på bagklappen, og løsningen ville også koste mere. Nu kan jeg have min Thule cykelholder med en kapacitet på 2 cykler til at ligge bag i L3L'eren foldet fint sammen og klar til indsats til hver en tid.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
omjomj
Indlæg: 69
Tilmeldt: søn 2. jun 2019 23:04
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Skjern

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af omjomj »

Ejner skrev:Jeg har monteret træk på L3L'eren ca et halvt år før den 2-årige syn i maj 2019.
Købte træk på eBay made in Poland til €53 + €20 i forsendelse. Inden syn fik jeg svejset en M8 møtrik i sort materiale på toppen af kuglen iht. Synsbekendtgørelsen, og den gik i gennem uden anmærkninger. Kan så kun bruge den til cykelstativ med en tilladt lodret vægt på 50kg, og ikke koble en trailer på.
Har dog stor fornøjelse og brugsværdi af dette alene. Alternativt havde jeg tænkt i at anskaffe en Thule stativ til montage på bagklappen - men den er jo meget plads krævende når den ikke sidder på bagklappen, og løsningen ville også koste mere. Nu kan jeg have min Thule cykelholder med en kapacitet på 2 cykler til at ligge bag i L3L'eren foldet fint sammen og klar til indsats til hver en tid.
Hm, jeg har også træk på mon A2 og bruger det ofte ril cykel. Men men men, jeg bliver da uforskammet misundelig på at en anden A2 ejer har noget jeg ikke har Billede. Jeg kunne da også godt bruge en 500 Kgs godkendelse, så jeg kunne vise traileren frem på genbrugspladsen.
Mon den omtalte bil med godkendt træk kan danne præcedens i den lokale synshal?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Biler:
Audi A2 3L | 2002 | 275.000 | Sort med karrygult betræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
Ford Smax 2.0 TDCI | 2009 | 290.000 | Sølv med sort indtræk | Fjbt clås | El-ruder | El - spejle | Fuldautomatisk klima | Servostyring
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Træk på Audi A2

Indlæg af CJohansen »

Link til det der træk fra polen ville være super. Syntes ikke jeg kan finde noget til under 400 euro + fragt

Tænker også synsmanden skal have gode argumenter for at afvise, når andre må......... Det skal prøves!

Gad vide hvad straffen egentligt er, hvis nu man en dag i skyndingen glemmer at trækket kun er til cykelholderen, og kommer helt uforvarende til at køre en hyggetur med traileren.
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar