VCDS melder fejl på EGR ventil

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger »

Efter lige at have fået skiftet gearkasse + kobling samt tandrem kit i weekenden.

Lyste motorlampen op her til morgen.
Hurtigt ind og hente laptop'en og køre fejl udlæsning.
Skal der et nyt EGR ventil til? Eller er det et anden fejl? :(
https://www.autodoc.dk/elstock/7990949

eller skal jeg prøve et rens først? ;)
https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/ren ... 352240390/
Vedhæftede filer
20171016_064227.jpg
20171016_064227.jpg (302.97 KiB) Vist 7141 gange
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af 383CI »

Det skete med min 1èr for længe siden.
Bil og grundjustering gik helt af helvede til og det passer jo meget godt med det du har skilt af. Jeg ringede til Mercari der straks var klar til at skifte den EGR ventil da jeg oplyste dem om fejlen og den var ikke ret dyr.
Jeg mener de ville have 3500 for den, jeg skulle bare sende bilen ned med Falck. Der var ikke en skid at gøre.

Det accepterede jeg ikke lige i første hug, så fik naboen til at hente mig og fik bilen grundjusteret efter meget besvær. Det var gået i lort efter den havde tabt strømmen.

Jeg nulstillede adskillige fejl og der skulle nogle forsøg til for den ville forsvinde men det gjorden så altså efter noget besvær.

Siden kørte bilen over 200k km. uden mere bøvl og fejl på den ventil Mercari dømte død i telefonen, sjovt nok kom den ikke derned igen.

Så tjek lige forbindelser og stik, grundjuster og nulstil som ind i helvede. Jeg holdt en timeløn på 2500kr. på den manøvre og den læresætning i min signatur kommer ikke af ingenting.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Kim B Olesen »

Nu har du jo nok lige haft det stik af i forbindelse med tandremsskift ;) så jeg ville nok lige kigge lidt der 8-)
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger »

Aha. Det må jeg lige tjekke.
Grunden til EGR fejlen var, at et vakuum slange var hoppet af på en af de små magnet-ventiler nær ved EGR ventilen under torpedo pladen (hvis det hedder det på en A2'er) :lol:

Men gearkassen skifter med besvær og en gang imellem vil den ikke skifte (går i frigear). Må mingelere med gaspedalen, så vil den pludselig gerne. :?
Skiftene sker også med klonk lyde. ikke grimt lyd, men som om der er noget som går "sejt" og hydraulik pumpen er på overarbejde. :lol:
Ellers er gearkassen helt lydefri. ;)
Prøver at få mekanikeren til at køre en grundjustering een gang til om en uges tid eller to. En renoveret gearkasse skal måske "køres" til. ;)

Mange tak for jeres guldkorn input. :D
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af 383CI »

Supercharger skrev:Aha. Det må jeg lige tjekke.
Grunden til EGR fejlen var, at et vakuum slange var hoppet af på en af de små magnet-ventiler nær ved EGR ventilen under torpedo pladen (hvis det hedder det på en A2'er) :lol:

Men gearkassen skifter med besvær og en gang imellem vil den ikke skifte (går i frigear). Må mingelere med gaspedalen, så vil den pludselig gerne. :?
Skiftene sker også med klonk lyde. ikke grimt lyd, men som om der er noget som går "sejt" og hydraulik pumpen er på overarbejde. :lol:
Ellers er gearkassen helt lydefri. ;)
Prøver at få mekanikeren til at køre en grundjustering een gang til om en uges tid eller to. En renoveret gearkasse skal måske "køres" til. ;)

Mange tak for jeres guldkorn input. :D

Jeg turde ikke køre i den før gearskiftet går som en kniv i varmt smør. Der må dæleme ikke være "klonk" i en ny renoveret gearkasse.
Som jeg læser din beskrivelse af gearskiftet lyder det som der er noget der er forkert samlet i skiftearmene eller for meget slør i dem, som første bud.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger »

Den renoverede Gearkasse er købt hos JP Auto i Havdrup.
Måske skulle jeg besøge dem og give dem en chanche for at tjekke deres renovering af gearkassen. Før en decideret klage kommer frem på bordet. ;)
Vi er jo mennesker, som kan fejle. ;)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af 383CI »

Supercharger skrev:Den renoverede Gearkasse er købt hos JP Auto i Havdrup.
Måske skulle jeg besøge dem og give dem en chanche for at tjekke deres renovering af gearkassen. Før en decideret klage kommer frem på bordet. ;)
Vi er jo mennesker, som kan fejle. ;)

Ud over JP Auto i Havdrup ALDRIG, ALDRIG fejler, de er ikke mennesker men LupoGuder og ufejlbarlige (ifølge eget udsagn) skal nok lade være med at sige noget sussi ;)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af pumba »

ja men har jp auto også skiftet gearkassen??
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger »

pumba skrev:ja men har jp auto også skiftet gearkassen??
Nej. Det har min mekaniker gjort. han kender udemærket til A2/Lupo.
Hans far har en Lupo og sønnike reparerer på den hver gang. ;) :lol:
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af pumba »

det var mer ment som vis havde skiftet var det jo bare ned til ham men gi ham dog et kald og lad ham tage en tur de plejer jo at være MEGET reelle og vis det er kassen tror jeg nok i finder ud af det..-
Supercharger1
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 18. okt 2017 07:03

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger1 »

Efter utallige grundjusteringer må jeg og min mekaniker opgive.
Gearkassen nægter at skifte ned fra 4.gear til 3.gear. Alle øvrige skift fungerer nogenlunde fint.

Vil kontakte JP Auto imorgen og bestille tid til en tjek.
Opdaterer tråden når jeg har svaret fra værkstedet.

Sendt fra min SM-N930F med Tapatalk
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Vyffe »

Kan dig og din mekaniker ikke bare afmontere endedækslet, og få udløst spændingen?
Tager ikke mange øjeblikke og giver svar på tiltale :-)

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Brugeravatar
Supercharger
Indlæg: 109
Tilmeldt: fre 3. okt 2014 07:30
Geografisk sted: Borup Sjælland

Re: VCDS melder fejl på EGR ventil

Indlæg af Supercharger »

UPDATE:
Var i går hos JP Auto og få tjekket gearkasse fejlen og de kunne konstatere, at der må være en fejl indeni gearkassen.
Det bliver så skiftet ud U/B på et senere tidspunkt. ;)
De har lovet at give besked, hvad de finder indeni gearkassen. Så skal jeg nok poste deres svar her i forum'et. :)
Begår Civil Ulydighed....
Køre Audi A2 3L.
Besvar