Tromler skæve?

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Tromler skæve?

Indlæg af MortenNedertoft »

Da jeg købte audien var det med viden om at der skulle nye bremser på.
Jeg undrede mig over at belægningen på bakkerne kun var slidt fortil. Jeg købte nye dyre bakker. Jeg kunne ikke justere håndbremsen korrekt - bakkerne tager fat to steder, som er tromlerne ovale.
Nu har jeg købt nye tromler, men allerede efter at jeg monterede den første, vidste jeg noget er galt - den sætter sig også to steder. Jeg tør ikke køre helt uden håndbremse, så den ene side har jeg måttet justere til at kunne bremse hjulet, men desværre er belægningen slidt halvt ned på få måneder. Hvad kan være galt?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Tromler skæve?

Indlæg af Andreasf »

Har du de korrekte bakker til de tromler du har (originale tromer er alu og kræver specielle bakker).
Virker bremsecylindrene som de skal?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Tromler skæve?

Indlæg af MortenNedertoft »

Andreasf skrev:Har du de korrekte bakker til de tromler du har (originale tromer er alu og kræver specielle bakker).
Virker bremsecylindrene som de skal?
Såfremt bakkerne var forkerte eller hjulcylindrene var defekte, hvordan skulle det så give de observere symptomer?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Tromler skæve?

Indlæg af Andreasf »

Alle de gange jeg har skiftet bakker/tromler/bremsetøj bagpå, har der været lidt modstand "hist og her" ifbm. jeg har roteret tromlerne efter montering.

Nu ved jeg ikke hvor meget modstand du oplever, men tromler kan nok også blive skæve - prøv at måle efter med en skydelære eller lignende.

Og hvis kun den ene bakke er slidt, så tag et kig på cylindrene.
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tromler skæve?

Indlæg af HamSjelv »

Den foreste bakke er modløbende, hvorfor den altid vil slides hurtigere end den bagerste (som så er medløbende)

Håndbremsejustering foregår mest korrekt med kilerne i bakkerne. Det kan dog være noget b.s. at få til at virke korrekt.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Tromler skæve?

Indlæg af MortenNedertoft »

HamSjelv skrev:Den foreste bakke er modløbende, hvorfor den altid vil slides hurtigere end den bagerste (som så er medløbende)

Håndbremsejustering foregår mest korrekt med kilerne i bakkerne. Det kan dog være noget b.s. at få til at virke korrekt.
Det er også den øverste del af de forreste bakker der bliver slidt hurtigt ned. Resten er næsten ikke slidt. Sådan var det også med de forrige bakker jeg skiftede.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Tromler skæve?

Indlæg af MortenNedertoft »

Andreasf skrev:Alle de gange jeg har skiftet bakker/tromler/bremsetøj bagpå, har der været lidt modstand "hist og her" ifbm. jeg har roteret tromlerne efter montering.

Nu ved jeg ikke hvor meget modstand du oplever, men tromler kan nok også blive skæve - prøv at måle efter med en skydelære eller lignende.

Og hvis kun den ene bakke er slidt, så tag et kig på cylindrene.
Det er to konstante steder (overfor hinanden) tromlerne stopper, når jeg drejer, som var tromlerne ovale.
Den side hvor bakkerne ikke bliver så slidt, skyldes at jeg ikke har justeret håndbremsen til at kunne bremse hjulet i den side, men at der er en normal svag friktion to steder (overfor hinanden) når jeg drejer tromlen.
Så jeg har valget mellem at kunne håndbremse og skifte bakker og tromler ofte, eller det modsatte.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Tromler skæve?

Indlæg af Skipper »

Husk nu lige på at det også er dine primære bagbremser, og ikke kun håndbremserne..........

Hvis du justerer helt snært, så tromlerne kun lige kan dreje, så er det ikke unormalt at de bider lidt på visse steder, men det lyder jo som om det er noget værre det du oplever.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Tromler skæve?

Indlæg af Andreasf »

Med din viden om biler vil jeg anbefale du kører til et værksted der kan måle tingene op for dig.
Du leger med din og andres sikkerhed ved at køre rundt sådan!
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Tromler skæve?

Indlæg af sussi »

A2 har tendens til at hænge i kablet, dette kan være medvirkende
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Tromler skæve?

Indlæg af Kim B Olesen »

Enig med Andreas, det lyder ikke til du selv skal rode med bremsesystem :evil: A2/Lupo bremser er total simple, så hvis ikke det er ligetil er det total nogo at rode med :?

Kabel systemet på en A2 er eddermandme også et lorte system 8-) :lol:
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Tromler skæve?

Indlæg af doktorfrank »

Hvad der var godt nok til Bugatti, kan vel være brugbart til min håndbremse ;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Besvar