Diesel filter skift

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

En af de tidligere ejere har sat et stykke fingerhandske over udluftningsskruen, fordi den har været spændt for hårdt, således at plastikken er knækket.
Jeg vil i stedet prøve at lime plastikken sammen igen.
Desuden er diesel indløbet sat i toppen og udløbet i siden - bør jeg ændre det? Hvorfor mon de har ændret det?Billede
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Diesel filter skift

Indlæg af Andreasf »

Jeg skal lige høre; hvordan ser dit dieselfilter ud?
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

Andreasf skrev:Jeg skal lige høre; hvordan ser dit dieselfilter ud?
Det ligner oliefiltret.
Senest rettet af MortenNedertoft man 31. jul 2017 02:43, rettet i alt 1 gang.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

Det lykkedes mig ikke at lime udluftningsskruen sammen. Jeg har i stedet taget et stykke 3,5/6 mm plastslange og sat det op i det ydre hulrum i sekskantkærven. Da dieselen begyndte at løbe ud af slangen efter et par minutter skruede jeg en M4x20 op i slangen, som prop. Nu må vi se om det holder på de dyre dråber olie.
Jeg byttede rundt på de to tilslutningsrør, med fare for at der er kommet skidt i den rene slange til motoren - det var ikke umiddelbart muligt for mig at få filterhuset ned, så der blev fumlet lidt oppe under bilen. Øv.
Billede
Senest rettet af MortenNedertoft tirs 25. jul 2017 18:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Andreasf
Indlæg: 1062
Tilmeldt: ons 3. aug 2011 23:20
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Re: Diesel filter skift

Indlæg af Andreasf »

Aha. Det blev jeg på ingen måde klogere af.

Byt til nyt vil mine ord være, hvis noget er modificeret eller defekt.
Det er ikke vanvittigt dyrt - og med chancen for at hælde diesel ud over det hele havde jeg nok allerede byttet det ;-)
Touran 2.0 TDI 190hk DSG fra 2016. Polo 1.4 TDI 90hk DSG fra 2017. Blå up! 1.0 60hk ASG fra 2017. Grå AYZ fra 2003.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

Andreasf skrev:Aha. Det blev jeg på ingen måde klogere af.

Byt til nyt vil mine ord være, hvis noget er modificeret eller defekt.
Det er ikke vanvittigt dyrt - og med chancen for at hælde diesel ud over det hele havde jeg nok allerede byttet det ;-)
Stupid forbrugerkultur efter min mening.
Et nyt filterhus koster vist desuden 1000 kroner, som jeg hellere vil bruge på værktøj eller andet sjovt. Men støder jeg på en skrottet bil, vil jeg da se om jeg kan få reservedelen til rimelige penge.
Mukker
Indlæg: 300
Tilmeldt: tors 30. sep 2010 12:14
Geografisk sted: Vemmelev

Re: Diesel filter skift

Indlæg af Mukker »

Er det ikke dit dieselfilter du forsøger at makke på?
Prøv lige at tage et billede, tror der bliver snakket forbi, da min holdning også var, køb dog et nyt dieselfilter
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Diesel filter skift

Indlæg af sussi »

Enten kører du ikke i en A2, eller du snakker ikke om dieselfilteret, med mindre bilen er ombygget :ugeek:
Dieselfilteret sidder under bilen lige foran bagakslen, det er en rund aflang dims med 2 rør og et hul i toppen, hvor der sidder en dims med 2 slanger på, og man skifter det hele, der er absolut ikke nogen løs filterindsats ;)
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Diesel filter skift

Indlæg af doktorfrank »

Det afHænger så vidt jeg har hørt af model og årgang. Der findes også udgaver med løs filterpatron - er det sådan en, vi har på liften her??
:?
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Diesel filter skift

Indlæg af sussi »

doktorfrank skrev:Det afHænger så vidt jeg har hørt af model og årgang. Der findes også udgaver med løs filterpatron - er det sådan en, vi har på liften her??
:?
Så blev jeg det klogere, men kan man ikke bare skifte det hele :roll:
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Diesel filter skift

Indlæg af Skipper »

Nu sagde OP jo at han gerne ville finde en løsning der kunne spare ham for en regning i den større ende af skalaen, så det er vel rimeligt nok at spørge efter alternative løsninger. Dem laver vi vel alle i ny og næ.

Læg billede op der forklarer problemet, så er jeg sikker på nogen nok skal komme med forslag, hvis det er muligt.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Diesel filter skift

Indlæg af sussi »

Skipper skrev:Nu sagde OP jo at han gerne ville finde en løsning der kunne spare ham for en regning i den større ende af skalaen
399kr. hos T Hansen for det filter vi andre kører med.
http://www.thansen.dk/product.asp?n=446 ... -245168219
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: RE: Re: Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

sussi skrev:
Skipper skrev:Nu sagde OP jo at han gerne ville finde en løsning der kunne spare ham for en regning i den større ende af skalaen
399kr. hos T Hansen for det filter vi andre kører med.
http://www.thansen.dk/product.asp?n=446 ... -245168219
600 kroner, alene for filtret, hos thansen.
Det må være fordi, det er ikke er mange der kører med den variant.
Jeg købte dog mit i Riga for 100 kroner.
Filterhuset koster vist 1000 kroner på eBay.

Det har indtil videre ikke været problemer med min løsning med slange og maskinskrue.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
pumba
Indlæg: 64
Tilmeldt: fre 14. jul 2017 23:13
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: Holbæk,knabstrup

Re: Diesel filter skift

Indlæg af pumba »

så lav det om til det andet..
MortenNedertoft
Indlæg: 31
Tilmeldt: fre 16. sep 2016 22:11
Geografisk sted: Tommerup, Fyn

Re: Diesel filter skift

Indlæg af MortenNedertoft »

Der blev efterspurgt et billede af dieselfilterhuset. I bunden ses udluftningsskruen, som jeg reparerede. Øverst og til højre ses udløb og indløb, som var byttet rundt, hvilket undrede mig, da slangerne ikke skal afmonteres for at skifte filter.Billede
Besvar