Grundjuster A2

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Jeg har en A2 som har kørt fint ind til jeg ville juster koblingen, jeg jeg syntes den var lidt lang tid om at tilkoble i 1. gear. Når man så juster koblingen med vcds, så vil den lave en grundjustering af gearkassen.
Mit problem er så at den bliver ved med at lave "rtfm 12". Jeg har skiftet juster stangen, uden at det har ændret noget. Jeg har forsøgt at juster øverste postmester manuelt, men kan ikke se hvordan det nederste skal justeres.

Lige meget hvad jeg gør bliver den ved med at lave "RTFM 12".

Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Grundjuster A2

Indlæg af sussi »

Det kan være mange ting, prøv at læse lidt her:
https://www.google.dk/search?q=RTFM+12& ... gws_rd=ssl
M.v.h. Sussi

Ps. "Kan det være gearkasse der er for slidt, selv om den kørte ind til jeg påbegyndte justeringen?"
NEJ
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du kun skiftet stangen eller også kuglerne ? Er der slør i ?
Læs lidt herinde, søg på rtfm 12 ;)
Tjek lige om der kommer baklys på ca ved punkt 5 under grundjustering ;)
Kan være slør i armene !
Prøv at løsne den nederste møtrik på kuglearmen, lad den falde på plads og spænde igen under punktet adjust i starten af grundjustering :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Grundjuster A2

Indlæg af 383CI »

Grundjustering er på top 3 over det mest beskrevne her så i løbet af en times tid eller 2 kan du læsen en masse om alle de små firnurligheder der kan være med netop en grundjustering, men også hvordan du komme rundt om de fleste af dem.
Men at beskrive dem her ville være det samme som at gentage FAQèn men når der, selvfølgeligt, er en lader på og bilen er på parkerinslys hænger jeg også til punkt 1 omkring RTMF12 slår i skiftearmen,
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Jeg har kun skiftet armen, ikke kuglerne. Jeg bestiller kuglerne for en sikkerheds skyld. Baklys begynder at lyse ved punkt 5 og går ud ved punkt 7 så vidt jeg husker.

Er det muligt at juster det nederste potmeter, for at få den helt ind på data?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Nej, kun det potmetret kan give sig i skruerne, det er ikke meget :?
Det lyder fint med baklys ;)
Prøv ligeret med at løsne og spænde i adjust !
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

:(

Jeg har nu skiftet de to kuglehoved. Og justeret den nederste kugle 10 gange, men lige meget hjælper det. Bliver ved med at lave fejl 12. Jeg må jo gøre noget forkert, men syntes jeg har prøvet alt.

Der er vil ikke en venlig sjæl som er mega go til at grundjuster, som jeg kan betale for at gøre det?

Den står på et værksted mellem Viborg og Holstebro.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Kim B Olesen »

Har du spændt de 2 torx 25 skruer på armene ?
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Grundjuster A2

Indlæg af HamSjelv »

vendetta skrev:Jeg har nu skiftet de to kuglehoved....
Er det kun kuglerne du har skiftet?

Min erfaring fortæller mig det er kugleskålene der slides mest.

Hvis det kun er kuglerne der er skiftet kan du stadig have for meget slør i de to samlede kugleled til en grundjustering kan gennemføres fejlfrit.

/(
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Grundjuster A2

Indlæg af alexey6260 »

gangstelleren er slidt(stempler ridset ell. øverst armen løst).Jeg er fra Hald(10km fra Skive),har lidt erfaring med 3Ler. Kan prøve at hjælpe dig,hvis det ønskes.
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Jeg har skiftet de to kugler og stangen. Jeg har prøvet at låne en anden gangsteller, så må vi se om det virker med den. Og hvis det gør det, så må jeg jo bare ud og finde sådan en ny en. Hvis ikke det hjælper, så vil jeg gerne have noget hjælp.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Er der forskel på en gangsteller fra en Lupo og en A2. Og er der forskel få en gangsteller fra nye og gamle 3ler?
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Atjuh 3L »

Nej.


Mvh,

Atjuh 3L.

(Det er ikke overvældende sandsynligt at det er gangstelleren der giver problemer, hvorimod det sagtens kan være koblingsværdierne og jerunder føringsrør eller koblingsaktuator.)
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Jeg fik fat i en gangsteller fra en bil som havde kørt ind til dato. Monteret og grundjustering gennemført i første forsøg.

Er endelig en glad mand igen.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Atjuh 3L »

Hmm, lyder godt.

Har du lavet fejlsøgning på den syge gangsteller?
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Nej har ikke gjort noget ved den. Jeg ved ikke hvad jeg skal kigge efter ved den. Men kan berette om at min A2 stadig "filer" meget ved igangsættelse fra stilstand. Når den først er i gang, skifter den helt normalt.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Grundjuster A2

Indlæg af Skipper »

Har du justeret creep point?
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Grundjuster A2

Indlæg af doktorfrank »

Hvis jeg ellers har læst tråden tilstrækkelig grundigt, er "fileriet" knyttet til noget andet end gangstelleren - det var der jo også, før den blev skiftet. Ergo er det enten koblingscylinder/trykleje/føringsrør, og så plejer den at "hugge", når den endelig besinder sig på at koble til. Eller også er det (mere sansynligt) styringsventilen i hydraulikstationen.
Uden at have afprøvet lige netop dette vil jeg tro, at det kan afsløres ved at køre med VCDS tilkoblet og se på variationen i koblingens tilkoblingsprocent.
Spændende :P
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
vendetta
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 18. maj 2014 20:10
Geografisk sted: Viborg

Re: Grundjuster A2

Indlæg af vendetta »

Den rusker eller hakket ikke i det ved tilkobling. Jeg må prøve det en gang efter sommerferien.
TOH5
Indlæg: 13
Tilmeldt: ons 22. feb 2017 19:27

Re: Grundjuster A2

Indlæg af TOH5 »

Har kikke her i forum, da jeg har en udfordring med at min A2 har en hård tildkobling. Jeg har checket koblingsværdier og alt er fint (69%) Grundjustering inc creep point kørt igennem uden problemer.
Den kobler hårt til ved start fra stillestående, og ligeledes ved skift til 2. gear og så gradvist bedre (blødere) op i geaner. Er der nogle fif til at justerer/indstille en blødere tilkoling?
Besvar