Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af batmann67 »

Hej

I torsdag stoppede varmeblæseren med at virke i vores Audi A2, 2001, TDI 1.2L uden AC.
Varmeblæseren står total stille og virker ikke på trin 1+2+3+4.

Der er målt 11.9V spænding på det 2 polet stik til varmeblæseren.
Der sidder en form for beskyttelse modstand N24 inde i varmeapparat.

Den har jeg taget ud og målt følgende:
Ben1 og ben2 = 2.0 ohm
Ben1 og ben3 = 0.9 ohm
Ben1 og ben4 = 0.8 ohm
Ben2 og ben3 = 1,9 ohm
Ben2 og ben4 = 2.8 ohm
Ben3 og ben4 = 1.3 ohm

Desværre har jeg ikke kunne finde ud af hvad der skal måles mellem de 4 ben.

Hvis der er nogle der har en beskrivelse af hvordan man laver fejlsøgning enten med multimeter eller med VCDS på varmeblæser systemet, så er de velkommen til at give et praj.

Den fysiske placeringen af J126 har jeg ikke fundet endnu.
Det samme gælder for E87, men de findes måske ikke når bilen er uden AC.

Har fundet dette diagram over varmesystemet.
heater AC diagram.gif
heater AC diagram.gif (48.54 KiB) Vist 5047 gange
/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

* Kan kabineblæseren køre hvis den direkte påtrykkes 12V? (Strømmen er her højere end 20A, så...)
* Er termosikringen afbrudt? (det er en 'one-timer'; er den én gang afbrudt er det byt til nyt)
* De enkelte modstande i seriekoblingen skal alle være under 1 Ohm. Modstanden skal findes ved spændingsmåling med kendt strøm
* Stik/ledninger i kabineblæserkredsen er før set smeltet/brændt/afbrudt. Udskift defekte dele
* De 11,9V, er de målt under belastning, f.eks. en 55W pære?

* Sørg for at kabineblæseren ikke kører trægt inden du monterer ny modstand. Gør den det, får du lov til at skifte modstand, igen, om et par måneder....



/Claus
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af batmann67 »

HamSjelv skrev:Hejsa,

* Kan kabineblæseren køre hvis den direkte påtrykkes 12V? (Strømmen er her højere end 20A, så...)
Har prøvet at forbinde et bilbatteri direkte til blæseren og der sker ikke noget.
Der måles omkring 4K ohm på stikket til blæseren, så konklusionen må være defekt blæser.


* Er termosikringen afbrudt? (det er en 'one-timer'; er den én gang afbrudt er det byt til nyt)
Sidder termosikring i N24-resistor modulet.
Den blanke komponent, der sidder mellem ben1 og 4?


* De enkelte modstande i seriekoblingen skal alle være under 1 Ohm. Modstanden skal findes ved spændingsmåling med kendt strøm
* Stik/ledninger i kabineblæserkredsen er før set smeltet/brændt/afbrudt. Udskift defekte dele
* De 11,9V, er de målt under belastning, f.eks. en 55W pære?
Jeg har målt med et multi, med bilen til tænding, så det er uden belastning.

* Sørg for at kabineblæseren ikke kører trægt inden du monterer ny modstand. Gør den det, får du lov til at skifte modstand, igen, om et par måneder....

/Claus
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af batmann67 »

Efterlysning:
Jeg er på jagt efter en varmeblæser (Part nummer 6Q1 819 015C) til vognen.

/Stig Allan
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
HamSjelv
Indlæg: 1844
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,

Bare for god ordens skyld:

Har du prøvet at ohme motoren på begge polariteter?

Hvis du ohmer og drejer motoren langsomt, kan du så finde punkter hvor modstanden er meget lav (Jeg tænker her på slidte børster eller slæberinge på motoren - hvis det er sådan en motortype).

Termosikring: Ja, blank komponent, hvor toppen er i plast (plastfarven fortæller noget om afbrydelsestemperaturen)

Det er før set at selve spadestikkene på stikket på blæseren er voldsomt angrebet miljømæssigt. Sikrer dig at spadestikkene er rene.


Multimetre kan godt måle 'et eller andet' under 1 Ohm, men sjældent det korrekte... Kendt strøm + millivoltmeter + Ohm's lov er vejen frem...


Kan sådan en blæsermotor renoveres med nye børster (hvis der er sådan nogle i motoren)?




/Claus
Brugeravatar
batmann67
Indlæg: 877
Tilmeldt: tirs 31. jul 2012 23:00
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Nordjylland, Brovst

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin "L

Indlæg af batmann67 »

Jeg fandt den blæser 6Q1 819 015C på ebay til 270 kr incl forsendelse hos tdi-ass.
Bestilte om søndagen og den var fremme torsdag.
Kunne dog se VAG nummeret på blæseren var 6Q1 820 015C da, den ankom.
Jeg kunne ikke se forskel på de 2 blæsere og den er monteret og passede fint.
Varmelæser motor.JPG
Varmelæser motor.JPG (120.31 KiB) Vist 4948 gange
/Stig Allan

Ps. Angående adskillelse og samling så fandt jeg hjælp i denne tråd og vil gerne dele det.

Skrevet af DJ 190 på A2OC
A cold, dark, damp night! (no, not the start to a best selling novel!, LOL!). I got into my A2 and BOY, did I need heating/air, etc!. Nothing from the fan, not a whimper!. So, out with my hanky (very soggy after that!) and I drove home with the windows partly open. Not very pleasant! SO, next day, there I was looking at the A2OC for help, and I came to this very thread! It proved helpful ..... (that is just what this club is all about!), so I too now want to add to this thread, giving my experiences. Well, reading through the thread, questions seem to have been asked and not really answered .... SO, from first-hand experience, this is what is do-able! O.K., the fan has stopped working .... first, check the 30amp fuse, position 16 ... if it's O.K.,then remove the glovebox section (one screw is hidden behind the coin-holder rack) Switch on the ignition and select "recirculate" on A/C unit. Switch off the ignition again. The two flaps below the fan housing will have opened. Reach inside and test if the impeller rotates freely. (There will be some slight resistance, but it should turn fairly easily) If it is stiff, then the fan is the trouble and will need lubricating or replacement. You can check this by applying an independant 12V supply to it, although it has been shown in this thread that it may still operate in this mode, but not when re-connected!. I had the luxury of a complete spare blower ... it was easy to just connect the spare and prove conclusively that the existing blower was the problem! Now we move on to blower removal .... there is no need to remove the dash and there is also no need to remove the airbag! An absolute requirement is a flexi-drive screwdriver ... I used a "Stanley" 62-508 flexible screwdriver. The blower housing is retained by 5 Torx T15 screws. Before removal, there are small sets of wires to be freed by cutting two tie-wraps holding them to the blower housing. Start with the upper two Torx screws .... one is fairly difficult (top, right) :- (get comfortable on your back, with a substantial cushion over the sill!) Now you move on to the REALLY difficult screw! (top, right) Audi have created an access tube through the dash alloy cross-member, especially for this operation! The bit on the Stanley driver is about 12mm diameter and it just passes smoothly through the access tube. You will be able to see the screw and I guided the Torx bit onto the screw with a pair of long reach narrow grips. You just need to be patient! Now, before refitting, clean inside the blower housing and spray a little WD40 (or other suitable lubricant) on the top bearing. Replacement is the reverse of dis-assembly (start with the lower three screws, to hold the blower in place) Re-attach the wires with new tie-wraps. My car is all back now, and it is just great to have that blower working again! Well, that's it .... I just hope that someone else who is looking at this thread, and with the same problem as I have had, will reach my input and find it helpful! BYE!
Audi A2 TDi 1.2L - Model 2002 - 450.000km
VCDS 11.11.3 HEX+CAN
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af Atjuh 3L »

Så har jeg "brækket" ryggen, og ny blæser er bestilt.

Sikke da en Lor..opgave liiiiige at pille den ud, godt det ikke er hver dag den står af :lol:


Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
anj
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 12. jan 2023 18:31
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Ringkøbing

Re: Fraction Audi A2: Varmeblæser kører ikke på alle trin.

Indlæg af anj »

HamSjelv skrev: søn 1. feb 2015 15:01 Hejsa,

* Kan kabineblæseren køre hvis den direkte påtrykkes 12V? (Strømmen er her højere end 20A, så...)
* Er termosikringen afbrudt? (det er en 'one-timer'; er den én gang afbrudt er det byt til nyt)
* De enkelte modstande i seriekoblingen skal alle være under 1 Ohm. Modstanden skal findes ved spændingsmåling med kendt strøm
* Stik/ledninger i kabineblæserkredsen er før set smeltet/brændt/afbrudt. Udskift defekte dele
* De 11,9V, er de målt under belastning, f.eks. en 55W pære?

* Sørg for at kabineblæseren ikke kører trægt inden du monterer ny modstand. Gør den det, får du lov til at skifte modstand, igen, om et par måneder....



/Claus
Hvis termo sikringen er afbrudt og hvis man har det sådan lidt stramt med byt til nyt udsagnet så lod bare en ny sikring på
839C119E-1120-418E-B741-D04EF75654EB.jpeg
839C119E-1120-418E-B741-D04EF75654EB.jpeg (144.49 KiB) Vist 569 gange
111A67E6-99ED-46AA-951E-69B07691D43F.jpeg
111A67E6-99ED-46AA-951E-69B07691D43F.jpeg (172.6 KiB) Vist 569 gange
Køretøjer
Audi A2 3L med DPF monteret 2003 vinterbil
Audi A2 3L med DPF monteret 2002 datterens
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Ford Escort MK3 1.6I cabriolet project 1984
Tesla model 3 Long range 2019
Honda CB750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750 J 1992
Yamaha fs1-DX 1977
Yamaha fs1-DX 1978
Garelli Katia 1974
Tomos cross 5g project 1973
Besvar