A2 3L kan ikke gå i bakgear

Da der nu kommer flere og flere spørgsmål om A2, er dette forum oprettet, for at det bliver nemmere at finde specifikke A2 spørgsmål.
Besvar
Sojborg
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 14:40
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Espergærde

A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af Sojborg »

Hej, jeg har haft min Audi A2 i snart 4 år uden de store problemer :) , men for et par måneder siden begyndte den ikke at kunne starte i stop. Jeg forsøgte at grund justere den men fik hele tiden FTMP 12 fejlen. Jeg forsøgte at justere stangen men intet hjalp. Så her for en månede siden begyndte den at svigte i bakgearet. Den blinker i "R" og jeg kan høre at det klikker ude fra gearskiftet, så går den i nød program. Så skal bilen startes igen før jeg kan køre frem. Har nu forsøgt at grund justere igen og nu med en ny stang er den gennemført 100%, ingen FTMP 12 fejl :D . Den kan stadigt ikke starte i STOP og bakgearet virker stadig ikke. Under grund justeringen skifter den fint alle 28 gange og baklyset lyser ved skift 5-8. Når jeg udlæser fejl lagret er der 2 fejl: 263 27 Gearkasse ( urealistisk signal sporatisk) og 789 27 Kontakt til baglænskørsel ( urealistisk signal sporatisk). Jeg har forsøgt at læse al det materiale der er i FAQ, men syntes ikke der er noget om bakgearet. Håber der er nogen som har en god ide til hvilken vej jeg skal gå omkring fejlfindingen.

Mvh Sojborg
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af doktorfrank »

Hvis koblingen ikke kobler helt ud, bliver gearkassen trukket lidt med, selv om udlæsningen viser at der er koblet ud.
Prøv dette: Motor varm i tomgang, skift fra N til D, derpå hurtigt fra D til R. Hvis den accepterer bakgearet, ved vi hvad der er galt.
:cry:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1839
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af HamSjelv »

Hmm

"Kontakt til baglænskørsel ( urealistisk signal sporatisk)" ville jeg ganske bestemt tolke som noget hen i retningen af svigtende baklyskontakt, rådne stik på do, knækkede ledninger for do eller sprungne baklygtepærer.

Det kan naturligvis også bare være kuglekoblingsstangen der er justeret forkert.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af doktorfrank »

For en sjælden gangs skyld må jeg erklære mig uenig.
Når den gennemløber grundindstilling, hvor motoren ikke roterer, uden problemer og pænt tænder og slukker baklyset, så kommer feflmeldingen bare fordi den prøvede bakgear men uden succes. Og så kunne det urealistikse signal fra gearkassens omdrejningsføler jo skyldes uoverensstemmelse med det forventede, hvilket er mindre end 60.
Giver det mening? 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Sojborg
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 14. mar 2018 14:40
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Espergærde

Re: A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af Sojborg »

Hej igen, jeg bestilte i går en baklyskontakt selv om den lyser når man laver en grund indstilning. Det var bare for 100% at kunne udelukke den. Har i dag skiftet kontakten og nu skifter den perfekt til bakgear igen :D . Jeg kan også høre at p-sensoren, med det samme giver et enkelt bib, hvilket jeg ikke kunne før. Så må jeg se om jeg kan få styr på problemet med at den ikke kan starte i STOP. Jeg vil sige mange tak for jeres hurtige svar, super fedt at vide at der altid er hjælp at hente her.

Mvh Sojborg
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: A2 3L kan ikke gå i bakgear

Indlæg af Vyffe »

Problemet med Stop er beskrevet maaaaange gange her på siden.
Koblingsaktuator, kobling eller føringshorn.
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Besvar