Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Finniqan »

Har en diesel dyse der er groet fuldstændig fast. Så en tur i biltema og have deres bedste luftnøgle.
Nu er jeg gasblå i ansigtet af anstrengelse :cry: og luftnøglen har ikke leveret varen. :o

Så..

Hvilken professionel 1/2 luftnøgle kan levere varen?
Og jeg er ligeglad med prisen! For nu skal dysen enten rives midt over eller gi' sig !!! :x

Og nu jeg er i gang, så den bedste korteste slagnøgle til små steder! ;)

Har hørt at man kan få en luftnøgle med glødevarme til krakilske bolte. Findes det?
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af 383CI »

Har du luft nok til den nøgle og tykke slanger ? Hvis de ikke får luft nok lyder det rigtigt men ydelsen falder meget.
Der skal noget mere til end hvad en hobby kompressorer levere igennem en. 1/2 slange får det bliver rigtigt godt.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

Hvis man kun har en hobbykompressor og tilhørende slange så kan man med fordel lave en buffer-tank af en 11kg gasflaske som man kobler ind tæt på luftnøglen og så bruger en god tykkelse slange mellem buffertank og nøgle.
På den måde er du sikkrrt at i hvert fald de første slag hvor bolten skal løsnes ikke mangler luft.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Skipper »

Du skal kunne levere 10 bar konstant til sådan en nøgle, også under forbrug. Buffertank eller ej, så kommer en lille hobby kompressor bare ikke i nærheden af at kunne drive en stor luftnøgle ordentligt :-) Typisk slår de fra ved max. 8 bar, og går igang igen ved 6,5 til 7 bar.

Jeg har en større pro Reno, den holder tanken mellem 11,5 og 12,5 bar, og så regulerer jeg ned til 10 rent. På trods af det kan jeg ikke holde andet end godt 9 bar ude ved værktøjet, hvis det er en stor nøgle. Nøglens moment falder ikke lineært som man kunne tro, men noget hurtigere. Skal jeg have noget pillet af som sidder meget fast, så er det op på 11 bar, og på med 3/4" slangen.

Lang historie kort: Du skal bruge mere luft end du regner med ;)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:Du skal kunne levere 10 bar konstant til sådan en nøgle, også under forbrug. Buffertank eller ej, så kommer en lille hobby kompressor bare ikke i nærheden af at kunne drive en stor luftnøgle ordentligt :-) Typisk slår de fra ved max. 8 bar, og går igang igen ved 6,5 til 7 bar.

Jeg har en større pro Reno, den holder tanken mellem 11,5 og 12,5 bar, og så regulerer jeg ned til 10 rent. På trods af det kan jeg ikke holde andet end godt 9 bar ude ved værktøjet, hvis det er en stor nøgle. Nøglens moment falder ikke lineært som man kunne tro, men noget hurtigere. Skal jeg have noget pillet af som sidder meget fast, så er det op på 11 bar, og på med 3/4" slangen.

Lang historie kort: Du skal bruge mere luft end du regner med ;)
Du har helt sikkert ret i de helt grelle tilfælde.
Men ikke desto mindre har jeg aldrig på alm. personbiler oplevet noget jeg ikke kunne tage med min 10-15år gamle Ingersoll luftnøgle, med en god slange og nok tankkapacitet.
Så på en Lupo burde det være fint 99,9% af tiden.
Men er nøglen ikke kvalitet eller for stor til det luft du har, så kommer du ingen vejne.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af HamSjelv »

Milwaukee har en 18V slagskruemaskine på programmet der kan slå med 1400NM....
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Jakob J »

Pas på med den Milwaukee...
https://youtu.be/kZOqhH-RFfA
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

HamSjelv skrev:Milwaukee har en 18V slagskruemaskine på programmet der kan slå med 1400NM....
Kender ikke den, men jeg har rigtig gode erfaringer med en tilsvarende 18V Bosch. Den klarer alt på personbiler.

Til gengæld har jeg enormt dårlige erfaringer med diverse Biltema, Thansen, Harald Nyborg el-slagnøgler med kabel.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af 383CI »

wizeazz skrev: Kender ikke den, men jeg har rigtig gode erfaringer med en tilsvarende 18V Bosch. Den klarer alt på personbiler.

.

Så er det jo heldigt der ikke er kabel/slange på den. Så kan du lige komme forbi som den LupoFlyvendeSuperHelt og klare alle problemerne for en skilling for din tid!.


/ 383CI der har en anden defination af "manisk" og at hjælpe end den på øen og iøvrigt har set BiltemaSlagnøgler på prof værksteder og hos proffer i privaten.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

383CI skrev:
wizeazz skrev: Kender ikke den, men jeg har rigtig gode erfaringer med en tilsvarende 18V Bosch. Den klarer alt på personbiler.

.

Så er det jo heldigt der ikke er kabel/slange på den. Så kan du lige komme forbi som den LupoFlyvendeSuperHelt og klare alle problemerne for en skilling for din tid!.


/ 383CI der har en anden defination af "manisk" og at hjælpe end den på øen og iøvrigt har set BiltemaSlagnøgler på prof værksteder og hos proffer i privaten.
Du er sgu for viderekommende 383CI.
Resident WebTroll burde være dit nye nick.
Hvad får du ud af det?

Anyway så er mine erfaringer med den kablede fra biltema at den ikke kan klare mosten.
Om jeg så havde en mandagsmodel eller de på de omtalte værksteder kun bruger den til at røre i kaffen skal jeg ikke kunne sige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg kan lige komme med mit lille indspark :) den lille fra Biltema til 399 kr mener jeg - klarer opgaven rigtigt fornuftigt, selv med lidt luft :)
Den står til 610 NM og det virker meget rigtigt i forhold til andre prof jeg har prøvet ;)
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

Kim B Olesen skrev:Jeg kan lige komme med mit lille indspark :) den lille fra Biltema til 399 kr mener jeg - klarer opgaven rigtigt fornuftigt, selv med lidt luft :)
Den står til 610 NM og det virker meget rigtigt i forhold til andre prof jeg har prøvet ;)
Deres luftnøgler virker rigtig gode til prisen. Har kun prøvet en enkelt af dem dog.
Mener også de er angivet til max 6-7bar eller sådan noget så de burde kunne levere på en hobby-kompressor med fornuftig slange.

Men det er den elektriske med ledning derfra jeg ikke er fan af.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Finniqan »

Det er en stor gammel stenhøj der leverer luften. Tanken er enorm. Den skal startes over 2 omgange eller den tager sikringerne. Har aldrig set den under 10 bar. Vi har brugt den til sandblæsning. Professionelle slanger og koblinger.

Ingersoll du'r, kan jeg se længere oppe i tråden. Tak for det :) Og tak for de gode tips. Det er forrygende godt :)


Er der nogen der har erfaring med Bato, og Luna?



.
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
tannis
Indlæg: 120
Tilmeldt: man 23. apr 2012 18:18
Geografisk sted: sjælland

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af tannis »

Husk hvis du bruger en eller anden form for forlænger , så nedsættes effekten betydeligt.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Skipper »

BATO det duer! 8-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:BATO det duer! 8-)
Alt andet BaTo er i hvert fald vildt lækkert.
Har ikke selv kastet mig ud i deres luftværktøj endnu, men topnøglesæt osv.
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Qaxius »

Hvis den tager sikringerne, så er de jo bare for små...
5g6mm² og 25ampere, der burde være nok.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Andreas1972 »

sidder lige og tænker hvad med en gear nøgle ? giv lyd så kan du mod porto kvit og frit låne en af mig ( alt hvad der ikke giver sig knækker med det grimme svin jeg har ( ja altså min gear nøgle :lol: ))
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af doktorfrank »

Nååeeh ... jeg var lige parat til at spørge, hvad svinet hedder :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Mads Kruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: fre 6. apr 2018 19:54
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Ringe

Re: Luftnøgle og slagnøgle. Skal have den den bedste på markedet?

Indlæg af Mads Kruger »

hej kloge drenge
Jeg ønsker mig en fed luftnøgle, men skal selv først have styr på luften, jeg har bygget mig min egen kompressor, den er vild :P
en 270 kilo 2 cylindret blok, snuppet fra en lille mærsk båd. med 12 heste på, ved 10 bar kan den lave luft hurtigere end det kan fise igennem en 3/8" ventil :D
så har jeg en 400 liters tank på.

JA min kone hader den.

jeg har helt almindelige fittings, og en 13mm indvendig slange fra biltema
https://www.biltema.dk/varktoj/trykluft ... 2000038086

Kan slange og fittings følge med en slagnøgle ?

umildbart tænker jeg at købe noget brugt på dba på ca 1500 nm

hvad med tryk, kan se i gir ca 10 bar ? de fleste nøgler er jo rated til ca 7, og tænker at trykreduktion begrænser flowet en del

nogle kommentarer ?
Besvar