Opdatering: Lupo vil ikke starte efter parkering i solen + problemer med instrument

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Defekter
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 9. feb 2017 18:01
Geografisk sted: Århus

Opdatering: Lupo vil ikke starte efter parkering i solen + problemer med instrument

Indlæg af Defekter »

Jeg har en Lupo, der for nyligt er begyndt at te sig underligt. Det startede med, at den blinkede blåt for kølervæske (defekt G62 sensor) og sporadisk også rødt, dvs. lav kølervæskestand. Det var i hvert fald, hvad jeg troede. Kort tid efter udskiftning af G62 sensoren og top-up af kølervæske vendte fejlen nemlig tilbage og det skiftevise røde og blå blinkeri fortsatte. Derudover kan bilen være meget svær at starte, når den har stået ude i varmen. Tre gange har jeg været ude for, at den ikke ville starte med det samme, som den ellers plejer (ingen aktivitet fra starter, dog god spænding på batteriet og fuld funktion af instrument, blæsere, lygter osv. ved tænding). Når den har stået i p-kælder eller garage på de varmeste dage, er det ikke sket og alle tre gange bilen ikke har startet med det samme, har været med parkering udendørs i solen og temperaturer omkring 30 grader.

De tre gange med startproblemer har også givet en noget sjov kørsel, når jeg først har fået gang i bilen. Det er blandt andet blinkeri fra instrumentet og en tankmåler der ikke virker i noget tid efter blinkeriet. Blinkeriet virker som en "genstart" af instrumentet flere gange i træk med meget korte mellemrum og ikke blinkeri i specifikke lamper i instrumentet. Med kørsel på fartpilot har det også givet nogle små ryk i bilen, som om den slukkede og tændte umiddelbart.

Jeg har kunne læse mig frem til, at der kan være en løs forbindelse et sted, dårlige sikringer eller en færdig spændingsregulator. Jeg har dog ikke kunne finde indslag med symptomer, der ligner dem på min Lupo.

Sikringerne ser fine ud. Nogle idéer til hvordan diagnoseringen bedst gribes an?

Fejlkoder
17663 - engine coolant temp sensor G62
P 1255 - short to ground - intermittent

18044 - power train data bus
P1636 - missing message from airbag controller

00625 - vehicle speed signal
Implausible signal - intermittent

01299 - diagnostic interface for data bus (J533)
No communications intermittent

00771 - fuel level sensor G
Short to ground - intermittent

01039 - coolant temperature sensor G2
Open or short to plus - intermittent

01039 - coolant temperature sensor G2
Short to ground - intermittent

Senest rettet af Defekter tirs 7. aug 2018 15:34, rettet i alt 3 gange.
Defekter
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 9. feb 2017 18:01
Geografisk sted: Århus

Re: Lupo vil ikke starte efter parkering i solen + instrument problemer

Indlæg af Defekter »

Opdatering:

Fejlen er stadig ikke fundet og bilen kan slet ikke startes i øjeblikket. Bremselyskontakten er skiftet til en type A, da forvarmerlampen lyste ved forsøg på start.

Forvarmerlampen blinker dog stadig og det gør den blå kølervæskelampe også når bilen forsøges startes. Jeg er nu kommet frem til, at der ikke er nogen spænding ved gløderørene, og at der måske er et større problem med ledningsnettet.

Jeg har prøvet at kigge på bundtet af ledninger, der kører under hydraulikstationen hen mod gløderørene og som er sølet ind i gammel hydraulikolie. Ledningerne fejler umiddelbart ikke noget - isoleringen på ledningerne ser i hvert fald fin ud.

Nogle bud på hvad der er galt?



Ejner
Indlæg: 345
Tilmeldt: lør 19. nov 2016 18:56
Geografisk region: Fyn
Geografisk sted: Odense

Re: Opdatering: Lupo vil ikke starte efter parkering i solen + problemer med instrument

Indlæg af Ejner »

Inden du skiftede bremselyskontakt må den have stået med tændt bremselys bagpå, såfremt batteri har været på mærkerne.
ELY

2003 Lupo 3L m/ DPF, Ravenna Blau Metalic, anskaffet 26/1-2017 km 284.710
2018 Passat Variant TDI 150PS SCR DSG7, Reflex Silver Metallic, anskaffet 12/2-2020 km 58.000
Lupo3lklub.dk super værktøj, derfor er jeg sponsor
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Opdatering: Lupo vil ikke starte efter parkering i solen + problemer med instrument

Indlæg af 383CI »

Går "GrønFodLampen" ud? når du træder på bremsen?

Min 2`er døjede med det i årevis, nok mest når der var varmt men ellers uden sammenhæng.
Fejlen blev aldrig fundet men jeg tror den er SW relateret i min bil.

LIge nu køre den med AA software og når jeg tænker mig om har den ikke drillet siden den kom I som tunfil.
Den gamle var en AE fil, den køre perfekt i 3èrne men netop "GrønFodFejl" kan altså være noget særdeles underlige noget.


Eller du kan have en læs forbindelse i baglygterne/en. eller i overgangen til klappen.

Elektriske fejl her kan give de mest idiotiske udfald helt uden sammenhæng med noget som helst.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Besvar