ABS lampe lyser

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
bremer
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 19:46
Geografisk sted: vordingborg

ABS lampe lyser

Indlæg af bremer »

Hej jeg har problemer med at løse mit problem med at ABS lampen lyser - har prøvet at skifte alle sikringer i boksen og renset alle stik - målt spænding på stikben 9 og 25 og der ligger batterispændingen på 12,4 volt så inden for grænsen
er der nogen der har løst mange af disse problemer der kan hjælpe her
koden er 00668 - med VCDS udlæsning
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af 383CI »

Sandsynligtvist en defekt sensor, vcds bør fortælle dig hvilket hjul der er problemer med.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
bremer
Indlæg: 13
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 19:46
Geografisk sted: vordingborg

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af bremer »

nej den siger ikke sensor fejl - men fejl på ABS enhed og fejlspænding på klemme 30 - det er +
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af 383CI »

ok, så er det jo nok (desværre) abs blokken den er gal med. Jeg har hørt om enkelte der er gået i stykker men ikke hvad det evt. var på dem der fejlede.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af HamSjelv »

Fejl 00668 kan være en DTC der er sat i forbindelse med du har skiftet sikringer.

Kan du slette fejlen med VCDS?



/C
(Der netop i dag endnu engang har udbedret revnede lodninger på en L3L ABS-blok ;) )
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af doktorfrank »

Jeg mener at erindre et par fotos (ikke nødvendigvis vores eget forum) af voldsom korrosion af stikbenene på ABS-blokken efter vandindtrængning forårsaget af manglende afløbsslange under vindspejlet.
:(
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af HamSjelv »

... og lige en mere:

Når du måler kl.30 (pin 9/25) i multistikket til ABS'en, måler du så med belastning?

Sæt eventuelt en 5-15W pære parallelt med voltmeteret, blot for at være sikker på du ikke bare måler krybespændinger.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af Andreas1972 »

Her kommer lige et vildskud :D jeg havde også ABS problemer for et stykke tid siden ( Kan desværre ikke huske fejlkoden :oops: ) hvis du har vcds til rådighed så prøv at køre en test af din ABS pumpe , Det var den der var slidt op på min . Den kan skiftes men pas på for enden af pumpe akslen sidder et lille leje dette må for guds skyld ikke følge med motoren op det er næsten umuligt at få på plads igen ;) :evil: :twisted:
HamSjelv
Indlæg: 1845
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af HamSjelv »

Andreas1972 skrev:...Det var den der var slidt op på min ....

Jeg bliver nød til at fare i blækhuset og stille mig en kende skeptisk overfor netop dén udtalelse, fordi:

hydraulikpumpen på en ABS-blok i en typisk dansk bil kører sammenlagt mindre end 5 minutter i hele bilens levetid. Uanset hvor skoddårlig elektromotor der bliver sat på, vil den med garanti overleve den samlede brugstid. Vi er enige om at pumpen (a.k.a. elektromotoren) kun kører når ABS-systemet er aktivt - altså når bremsepedalen sparker tilbage, ikke?

Hvad jeg meget bedre kan forestille mig er at du har haft den klassiske "revnede-lodninger-på-PCBstikket-til-ABS-pumpen"-syge. Når du vrikker stikket ud til elektromotoren får du samtidig vrikket lidt med de revnede lodninger på PCB'et, og har derved genskabt en acceptabel elektrisk forbindelse - (for en kortere periode).



No'en der vil se billeder/guide?
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af Kim B Olesen »

Det virkede i hvert fald ved at sætte en anden pumpe på :? 8-)
Ja - meget gerne billeder og info 8-)
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af Andreas1972 »

dårlige forbindelser , dårlig motor ,dårlig what ever. fakta er at mit abs anlæg har ikke slået en forkert skid siden mit hyggelige arbejds besøg hos Kim ,FAKTA . Motoren var fyldt med snask og kul støv så nej den havde ikke kun kørt ca 5 min den var slidt op . hvornår den kører lader jeg være op til bedre vidende men fakta er at den motor var helt og aldeles færdig og det eneste der er skiftet med godt resultat er den lille motor .
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af Atjuh 3L »

Så, så, lidt tankevirksomhed har jo sjældent skadet nogen - hvis de altså har forsøgt.

Det er jo glimrende at du fik løst fejlen, men lidt ydmyghed overfor fakta, er der vel plads til: ABS motoren kører YDERST sjældent, og derfor kan det jo sagtens være en sekundær fejl der enten har skabt problemet, eller denne primære fejl, ABS motoren, der har været synderen, men uagtet dette er det jo en ret så gyldig sandhed at ABS motoren sjældent kører, og derfor næppe bør være slidt op!

Lad os dog blot glædes over at bilen nu fungerer ;)



Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: ABS lampe lyser

Indlæg af Andreas1972 »

Ja korrekt :? set i bagklogskabens ulideligt klare lys kan jeg godt se jeg hvis var lige frisk nok ved tasterne :( det undskylder jeg
Besvar