Ny startspærre-chip

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
thch
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 18. okt 2015 18:06
Geografisk sted: Hjørring

Ny startspærre-chip

Indlæg af thch »

Hej.
Jeg har en Lupo, 2002 model.
Jeg har 2 klapnøgler, men har kun startpærre chippen i den ene.
Indtil nu har jeg haft pillet chippen ud og klistret den fast på tændingslåsen, men det er begyndt at blive ustabilt - den virker nu en gang bedst når den sidder i klapnøglen!
Jeg har fået lavet en ny chip for nogle år siden hos en nøglesmed i Aalborg til en tidligere Lupo jeg havde, men han kunne ikke kode den. Derfor tog jeg til Uggerhøj i Fr.havn og fik formedelst ca. kr. 1000,- (!) kodet en ny chip. Er der ikke nogen der kan gøre dette billigere?
Eller bliver man virkelig nødt til at gå til en autoriseret VW forhandler og blive tørret nok så grundigt for 5 min. arbejde?????
(Jeg overvejer at få sat en fartpilot i bilen og skal i den forbindelse have sendt styreboksen med til omprogrammering. Kan de (VAGshop) fjerne startspærren monstro? )

Mvh. Thomas, Hjørring
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Atjuh 3L »

Ja, det kan VAGtech klare, han kan også indkøbe og kode startspærrechip til dig.

Mvh,

Atjuh 3L.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvad med bare at deaktivere startspærren ;) jeg kender en der kan gøre det for 500 kr :)
ColaKanin
Indlæg: 223
Tilmeldt: søn 19. jun 2011 20:28
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af ColaKanin »

Jeg har en motorstyring med chip 90hk, EGR off, og immo off du kan købe for 600,-
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af 383CI »

ColaKanin skrev:Jeg har en motorstyring med chip 90hk, EGR off, og immo off du kan købe for 600,-

Ellers er jeg meget interesseret i den.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af wizeazz »

Jeg kan både klare chip og kodning.
(Mener stadig jeg har flere til Lupo liggende)
Dog i Holbæk.
Men hvis du har koden til din immo-box så kan alle med VCDS kode chippen for dig.

PM-mig for nærmere om pris osv.

Jeg er også ind imellem i nordjylland for at besøge de gamle i Brønderslev, så hvis du kan vente til næste tur så kan de klares tættere på.
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af alexey6260 »

Har ikke prøvet at kode nøglen på Lupo,men tror er ikke en stor del,ellers kan god slå fra startspærren hvis det ønskes.Skive-Hobro
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Atjuh 3L »

Det er ikke noget problem at kode en startspærrechip - hvis den er ny.
Disse kan købes hos en forhandler i Tyskland til en rimelig pris, men fragten er nærmest sindsyg!

At deaktivere startspærre er ikke svært med CAN-K kabel. (Sådan et havde jeg engang ;) )

At lave fartpilot er ofte lidt sværere, så det er der ikke så mange der gør det i.

Såfremt den skal have fartpilot er det en god idé at bestemme om man skal have chippet den i samme omgang, da ECUen bliver låst i forbindelse med fartpilotkodning.

(Det hele kan som nævnt, klares af VAGtech.)

Mvh,

Atjuh 3L.
Senest rettet af Atjuh 3L tirs 12. apr 2016 21:18, rettet i alt 2 gange.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Andreas1972 »

http://nic-tec.com/

han kan men kender ikke prisen :)
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af doktorfrank »

@ Atjuh:
Du har stadig sådan et K-line kabel. Det er bare (stadig) lånt ud :roll:
Bare sig til, så har du det tilbage på en halv times tid. :oops:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Atjuh 3L »

Hæ-hæ, mangler det ikke endnu Frank, var mere spændt på om du fangede den :lol:

Vi ævles ved,

Mvh,

Per.
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Haverslev
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons 11. maj 2016 18:09
Geografisk sted: Haverslev

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Haverslev »

Hvorfor bliver den låst når man laver fart pilot ?
Jeg rettede bare et 00 til 03 i boksen så var det fartpilot...?


min kan man sagtens læse ud via OBD...

Lupo Nørden

P.S.
Nordjysk diesel Elektro
kan også slukke startspærren eller finde koden til din immo, og kode nøglerne.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Skipper »

Den bliver ikke låst af at aktivere piloten, men dem der laver det "låser" ofte ecu'en for læsning efterfølgende, for at forhindre andre i at se hvad de har lavet.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af wizeazz »

Startspærre-delen bliver ikke låst af de tosser der sælger ECU-map med fartpilot.
De ændrer bare partnummer i ECU EEPROM. Ofte til deres navn.
Det partnummer skal bruges til at kommunikere med boksen under udlæsning og man har dermed låst ECU-mappet i boksen.
De giver typisk også EEPROM'en en gang rudelim så den ikke kan loddes ud.
Men alt i alt så er det noget de vælger at gøre for at beskytte deres fil. Det er ikke noget der sker ved selve processen i at aktivere fartpilot.

Får du aktiveret fartpiloten med en fil hvor partnummer ikke er smadret så kan bilen fortsat remappes osv nøjagtig som før.

Startspærren ligger i en I2C chip på printet og er helt adskilt fra selve ECU-mappet. Den er derfor ikke låst ved ovenstående og kan uden problemer udlæses så man kan få IMMO-code, deaktivere IMMO eller flytte IMMO til en anden ECU.

PM hvis der er nogen der skal ha det fikset.
Har også ikke låste ECU'er, transponder-chips, klapnøgler osv. liggende hvis nogen mangler.
ECU kan flashes med standard-map, eller 90hk map med fartpilot aktiveret.
Kan også få nøgler skåret til en fin pris.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af 383CI »

wizeazz skrev:Startspærre-delen bliver ikke låst af de tosser der sælger ECU-map med fartpilot.
De ændrer bare partnummer i ECU EEPROM. Ofte til deres navn.
Det partnummer skal bruges til at kommunikere med boksen under udlæsning og man har dermed låst ECU-mappet i boksen.
De giver typisk også EEPROM'en en gang rudelim så den ikke kan loddes ud.
Men alt i alt så er det noget de vælger at gøre for at beskytte deres fil. Det er ikke noget der sker ved selve processen i at aktivere fartpilot.


PM hvis der er nogen der skal ha det fikset.
Har også ikke låste ECU'er, transponder-chips, klapnøgler osv. liggende hvis nogen mangler.
ECU kan flashes med standard-map, eller 90hk map med fartpilot aktiveret.
Kan også få nøgler skåret til en fin pris.

Det er sgu da noget at et udtryk at kalde dem der beskytter deres arbejde mod kopiering TOSSER!
De har brugt tid på at finde ud af det og lavet et stykke arbejde.

Jeg har læst dine indlæg og de bære alle sammen meget præg af du har en kommerciel interesse (ualmindelig liderlig!) I/for at "hjælpe" folk. Bare der er nævnt fartpilot eller nøgle i indlæg er du klar med PM for yderligere interesse, Selv når det er i den anden ende af landet.

Siden det du vil dele omkring nøgler, fartpilot og diverse skal foregå i PM tilleder jeg mig at gætte på denne service ikke er uden "modydelse" men hvis jeg gætter forker, hvorfor så dele i "hemmelige" PM i stedet for i de åbne tråde?

Eller er du Lupo/Remaps kodnings Mother Teresa alternativt?

Jeg har rigeligt forskellige remap filer der alle er afprøvede og gennemkørte, med og uden fartpilot og ERG off, så du behøver ikke dele noget med mig, men jeg syntes da du skulle sende den 90HK std. fil til mig så jeg kan se du ikke er en af "tosserne"
alernativt bare fortælle mig hvad din duration er 35mg/3500 o/min?

Så der er vel ikke noget "tosset" i at beskytte tingene?
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af wizeazz »

383CI skrev:
wizeazz skrev:Startspærre-delen bliver ikke låst af de tosser der sælger ECU-map med fartpilot.
De ændrer bare partnummer i ECU EEPROM. Ofte til deres navn.
Det partnummer skal bruges til at kommunikere med boksen under udlæsning og man har dermed låst ECU-mappet i boksen.
De giver typisk også EEPROM'en en gang rudelim så den ikke kan loddes ud.
Men alt i alt så er det noget de vælger at gøre for at beskytte deres fil. Det er ikke noget der sker ved selve processen i at aktivere fartpilot.


PM hvis der er nogen der skal ha det fikset.
Har også ikke låste ECU'er, transponder-chips, klapnøgler osv. liggende hvis nogen mangler.
ECU kan flashes med standard-map, eller 90hk map med fartpilot aktiveret.
Kan også få nøgler skåret til en fin pris.

Det er sgu da noget at et udtryk at kalde dem der beskytter deres arbejde mod kopiering TOSSER!
De har brugt tid på at finde ud af det og lavet et stykke arbejde.

Jeg har læst dine indlæg og de bære alle sammen meget præg af du har en kommerciel interesse (ualmindelig liderlig!) I/for at "hjælpe" folk. Bare der er nævnt fartpilot eller nøgle i indlæg er du klar med PM for yderligere interesse, Selv når det er i den anden ende af landet.

Siden det du vil dele omkring nøgler, fartpilot og diverse skal foregå i PM tilleder jeg mig at gætte på denne service ikke er uden "modydelse" men hvis jeg gætter forker, hvorfor så dele i "hemmelige" PM i stedet for i de åbne tråde?

Eller er du Lupo/Remaps kodnings Mother Teresa alternativt?

Jeg har rigeligt forskellige remap filer der alle er afprøvede og gennemkørte, med og uden fartpilot og ERG off, så du behøver ikke dele noget med mig, men jeg syntes da du skulle sende den 90HK std. fil til mig så jeg kan se du ikke er en af "tosserne"
alernativt bare fortælle mig hvad din duration er 35mg/3500 o/min?

Så der er vel ikke noget "tosset" i at beskytte tingene?
Nå der fik jeg da vist ramt en nerve hva.

Jeg har ikke nogen kommerciel interesse som sådan.
Hjælper gerne folk med at få fikset diverse ting men tager en skilling for min tid. Jeg kunne også sagtens skrive det i åbent forum, men vil ikke skrive en masse hvis ikke den pågældende er interesseret alligevel. Derfor kan de sende PM.

Flasher jeg en 90hk-fil sender jeg forøvrigt pengene jeg tager for den til manden der lavede filen.
ECU har jeg en del liggende af så dem sælger jeg naturligvis gerne.

Mht udmeldingen om at dem der "låser" ecu ,som beskrevet, er tosser så står jeg ved min kommentar.
Jeg mener at man ødelægger en funktion i ECU'en og dermed stiller ejeren dårligere end før, lige på nær fartpiloten.
Og så magisk er det ikke at lave fartpilot i en 3L at det skal beskyttes længere. Måske lige i starten da kun få kunne, men slet ikke nu.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af Skipper »

Man stiller som sådan ikke nogen ringere ved at låse softwaren i ECU'en. Blot forhindre man andre i at se hvilke ændringer man har lavet. Der kan altid overskrives med andet software, originalfil eller andet remap.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:Man stiller som sådan ikke nogen ringere ved at låse softwaren i ECU'en. Blot forhindre man andre i at se hvilke ændringer man har lavet. Der kan altid overskrives med andet software, originalfil eller andet remap.
Men du kan ikke få remappet uden at skulle betale for GRA igen ved den næste der skal pille ved bilen.
Med mindre han er flink eller man går til den samme igen.

Anyway min holdning er som fremgår.
Helt fint i ikke er enige, men det kommer ikke til at ændre min holdning til emnet.

Skulle vi så ikke få tråden tilbage på sporet?

Eller kan i jo PM ;)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af 383CI »

wizeazz skrev:

Jeg kunne også sagtens skrive det i åbent forum, men vil ikke skrive en masse hvis ikke den pågældende er interesseret alligevel. Derfor kan de sende PM.

Nu beder du selv om at få tråden tilbage på sporet.

Som jeg forstår oplæget her drejer det sig om at få "adopteret" nøgle nummer 2 til en aktiv startspærre?
Jeg har ikke haft tiden til at rode nok med til at få det til at virke, men nu kan du jo så evt. passende fortælle hvordan "man" adoptere" nøgler, punkt for punkt.
Jeg har nemlig både VCDS og interessen i det og nu skriver du jo det ikke er hverken magisk skal beskyttes og du sagtens kan skrive en masse i åben.
At slå startspærren fra er jo helt åbent og oplagt, men nu er det ikke det der er oplæget i hverken starten af tråden eller det her ????

Det kan også være jeg skulle bruge din hjælp med en nøgle. Kan det lade sig gøre at skære en der passer I 2 biler?
også i dette tilfælde skal jeg adoptere en ekstra nøgle til en startspærre, så som "pågældende" er jeg bestemt interesseret i hvordan "man" importere nøgler-


EDIT: Kogebogen var vist her. Om det er den ved jeg ikke før det er prøvet, men så er der sikkert en af de andre der virker.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... (Separate)
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Ny startspærre-chip

Indlæg af wizeazz »

383CI skrev: Nu beder du selv om at få tråden tilbage på sporet.

Som jeg forstår oplæget her drejer det sig om at få "adopteret" nøgle nummer 2 til en aktiv startspærre?
Jeg har ikke haft tiden til at rode nok med til at få det til at virke, men nu kan du jo så evt. passende fortælle hvordan "man" adoptere" nøgler, punkt for punkt.
Jeg har nemlig både VCDS og interessen i det og nu skriver du jo det ikke er hverken magisk skal beskyttes og du sagtens kan skrive en masse i åben.
At slå startspærren fra er jo helt åbent og oplagt, men nu er det ikke det der er oplæget i hverken starten af tråden eller det her ????

Det kan også være jeg skulle bruge din hjælp med en nøgle. Kan det lade sig gøre at skære en der passer I 2 biler?
også i dette tilfælde skal jeg adoptere en ekstra nøgle til en startspærre, så som "pågældende" er jeg bestemt interesseret i hvordan "man" importere nøgler-


EDIT: Kogebogen var vist her. Om det er den ved jeg ikke før det er prøvet, men så er der sikkert en af de andre der virker.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... (Separate)
Synes ikke lige jeg kan få linket til at virke, men ja Rostech har en guide til hvordan det gøres med vcds og det er den jeg følger når jeg gør det.
Husk at alle nøgler skal være til stede da man i praksis sletter alle nøgler og koder til dem man har.

Det med at skære en "masternøgle" til to biler er ikke noget jeg har hørt om før. Tvivler jeg meget på at man kan.
Man kunne dog omkode alle låse på den ene bil til den anden nøgle. Det er ikke så svært.
Bare adskil låsen og skift stifterne til samme kombination som den anden bil. Eller køb nye låse gennem VW til den ene bil og monter dem i den anden.
Du bliver dog formegentlig nødt til at køre med immo-off på den ene bil eller forsøge dig med at klone immo over fra den anden. Ellers vil hver transponder-chip kun kunne låses til en bil.

Spændende nok projekt, men ikke noget jeg har prøvet.
Besvar