Hjælp til manglende ECU forbindelse

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Hey. Min svoger købte en Lupo 3L for par dage siden. Den er fra 2000 og har kørt 345k.

Den har kraftige gearskifte problemer, som jeg er ret sikker på er koblingscylinderen, da jeg har oplevet det før.
Jeg prøvede så at anvende min vagcom på den for at tjekke koblings-volten, altså der hvor den helst skal være indstillet til 1,85V. Derefter havde jeg tænkt mig at grundjustere inden jeg bestillede en ny koblingscylinder.

Men jeg kan slet ikke få lov til at komme ind og udlæse fejl. Jeg har brugt samme kabel med samme computer på min brors lupo, min egen golf, og to andre lupoer uden problemer, så jeg er sikker på det hverken er kabel eller computer. Det må altså være noget med bilen. Jeg skal på værksted imorgen og prøve at løse problemet, og indtil videre er planen at:

1. Sikre at batteriet er ladt op
2. Pille radio fra (har læst herinde at det kunne påvirke ting og sager)
3. Og som sidst tjekke relæ 109, da denne skulle være spændingsforsyningen til ECU'en.


Hvis i har andre forslag til hvad det kunne være modtages hjælp med en kyshånd.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af sussi »

farzad skrev: 1. Sikre at batteriet er ladt op
2. Pille radio fra (har læst herinde at det kunne påvirke ting og sager)
1. Lader på, spænding min. 12V
2. Ud med radioen, kendt fejl.
Så spiller det nok :-)
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

sussi skrev:
farzad skrev: 1. Sikre at batteriet er ladt op
2. Pille radio fra (har læst herinde at det kunne påvirke ting og sager)
1. Lader på, spænding min. 12V
2. Ud med radioen, kendt fejl.
Så spiller det nok :-)
Sussi
Tak for svar. Kan det ik være andet? Skal ned og prøve om times tid.
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Tak for svar Sussi. Tog radioen ud, lader på, så virkede det squ (y)

Jeg har dog problemer med gearskiftet. Den banker meget hårdt ved gearskifte. Har prøvet at justere kobling + grundjustering, uden hjælp. Desuden giver den mig ikke tilladelse til at komme ind i Creep point. Den siger blot at den ikke er 'available'.. Har brugt samme kabel + computer uden problemer på andre lupoer.

Jeg mistænker koblingscylinderen. Tog den ud rensede den lidt, satte den tilbage, uden hjælp. Har nu fundet en koblingscylinder hvis nummer slutter på 63D, men vil høre om den passer på min?

Årg 04/12/2000,
Nummerplade: AU36369

Kan godt køre bilen, men det lyder langt fra sundt. Derudover har den vanskeligheder med at finde R. Så havde håbet på den cylinder jeg har fundet kan passe, så jeg kan afprøve om det er dét.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af Kim B Olesen »

Mig bekendt passer alle koblingscylindrene sammen, det er bare at bytte slangen rundt, det er den der ikke passer ;)
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Koblingscylinder er skiftet, koblingssæt + udtrykkerleje og føringsrør er også skiftet. Grundjusteret, kører meeeget bedre! Dog hugger den alligevel når den skal skifte gear! Den hopper ikke, men man kan høre bankelyde.. Jeg har siden jeg købt bilen ikke kunne justere krybepunktet.

Den siger not available, og har en stærk fornemmelse på at det er krybepunktet der slipper koblingen for hårdt
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af 383CI »

farzad skrev: Dog hugger den alligevel når den skal skifte gear! Den hopper ikke, men man kan høre bankelyde..

Den siger not available, og har en stærk fornemmelse på at det er krybepunktet der slipper koblingen for hårdt

og der er hydraulikolie nok på?

Nu siger du der har været skiftet kobling, rør osv. så det tyderjo på det har været slidt. Så kan/har selve gearkassen også være det.
Min Lupo1 havde samme "bankelyde" det var det ene hovedeleje der var færdigt.
Så "hopper" akslen når der skiftes gear, det giver "klonk" lyden.



Kommer lige i tanke om det også kunne være fordi gangstelleren ikke bliver løsnet og sat korrekt under punktet "ADJUST" lige i begyndelsen af grundjusteringen.
Gør I det?

Koblingen er "selvfølgeligt" justeret til 1,85V ?

Altså komplelt sang, højt og klart, ink. justering ag gangsteller. Hvis den fortsætter med at banke kan det være udrykkerlejet der sidder 99% korrekt eller de store lejer i gearkassen der er trætte.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

383CI skrev:
farzad skrev: Dog hugger den alligevel når den skal skifte gear! Den hopper ikke, men man kan høre bankelyde..

Den siger not available, og har en stærk fornemmelse på at det er krybepunktet der slipper koblingen for hårdt

og der er hydraulikolie nok på?

Nu siger du der har været skiftet kobling, rør osv. så det tyderjo på det har været slidt. Så kan/har selve gearkassen også være det.
Min Lupo1 havde samme "bankelyde" det var det ene hovedeleje der var færdigt.
Så "hopper" akslen når der skiftes gear, det giver "klonk" lyden.



Kommer lige i tanke om det også kunne være fordi gangstelleren ikke bliver løsnet og sat korrekt under punktet "ADJUST" lige i begyndelsen af grundjusteringen.
Gør I det?

Koblingen er "selvfølgeligt" justeret til 1,85V ?

Altså komplelt sang, højt og klart, ink. justering ag gangsteller. Hvis den fortsætter med at banke kan det være udrykkerlejet der sidder 99% korrekt eller de store lejer i gearkassen der er trætte.

Der nok hyd. Olie på. Justerer til ca 1,88.

Vedrørernde det med adjust er jeg lidt i tvivl om, altså udførslen af det. Har læst overalt herinde. Og forstår det som:
Løsn nederste kuglehovede, så den er løs der hvor selve stangen kan bevæges op og ned. Start grundjust. Når den er på adjust, strammer jeg kuglehovedet(men det virker som det meget tilfældigt hvordan den ender i hullet?)
Og så køre resten af grundjust.

Bilen er på værksted, så hvis der er nogen fra aalvorg og omegn, er det velkommen til at give en hånd :) værkstedet har lift og en del udstyr.
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

383CI skrev:
farzad skrev: Dog hugger den alligevel når den skal skifte gear! Den hopper ikke, men man kan høre bankelyde..

Den siger not available, og har en stærk fornemmelse på at det er krybepunktet der slipper koblingen for hårdt

og der er hydraulikolie nok på?

Nu siger du der har været skiftet kobling, rør osv. så det tyderjo på det har været slidt. Så kan/har selve gearkassen også være det.
Min Lupo1 havde samme "bankelyde" det var det ene hovedeleje der var færdigt.
Så "hopper" akslen når der skiftes gear, det giver "klonk" lyden.



Kommer lige i tanke om det også kunne være fordi gangstelleren ikke bliver løsnet og sat korrekt under punktet "ADJUST" lige i begyndelsen af grundjusteringen.
Gør I det?

Koblingen er "selvfølgeligt" justeret til 1,85V ?

Altså komplelt sang, højt og klart, ink. justering ag gangsteller. Hvis den fortsætter med at banke kan det være udrykkerlejet der sidder 99% korrekt eller de store lejer i gearkassen der er trætte.

Havde åbnet gearkassen helt, og der var ikke metalspåner osv. Hvordan ser den hovedleje ud? Har du noget visuelt?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af 383CI »

farzad skrev:

Havde åbnet gearkassen helt, og der var ikke metalspåner osv. Hvordan ser den hovedleje ud? Har du noget visuelt?
Nej desværre ikke noget visuelt. Det var den forklaring jeg fik da Lupo2 lavede "klonk" lyde forrrige jul, ikke noget jeg har anden erfaring med.

Ej heller erfaring med "adjust" justering, ud over den også kan fjerne "klonk" lyde, hvis altså det ikke er er leje der er færdigt.

Det kommer selvfølgeligt ikke mig ved, men hvis du havde gearkassen pillet af og åbnet i forbindelse med skift af koblingen osv. vil detr undre flertallet her hvorfor du ikke hældte nye lejer i den, slidte eller ej.

Hvis den "hugger" eller kobler forkert kunne det jo tyde på der er et problem i den montering, udrykkerlejet kan sidde 99% korrekt. Det er så den sidste procent der giver problemer.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Det har jeg aldrig prøvet før, og er bange for at pille ved..

Den får i dag en ny gearvælger arm.. Mon det hjælper..
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Det hjalp ingenting..:/


Forstår ikke hvorfor jeg ikke kan gå ind i measure blok 25 så jeg kan stille creep point
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af 383CI »

383CI skrev:
Hvis den "hugger" eller kobler forkert kunne det jo tyde på der er et problem i den montering, udrykkerlejet kan sidde 99% korrekt. Det er så den sidste procent der giver problemer.

Gentager lige mig selv!
Og nej, der er ikke andre muligheder end at pille gearkassen ned igen og efterse om alt er monteret korrekt, men hvis du er sikker på det er der jo ingen grund til det alligevel.
Men så undre det jo bilen hugger, trods alt. Og nej, jeg siger ikke det er fejlmonteret, jeg siger det er en mulighed.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af Kim B Olesen »

Det er nogle gange på de gamle gearstyringer jeg har prøvet at jeg ikke kan komme ind i blok 25 :?
Hvis du meget gerne vil derind kan du skifte gearstyringen ;)
Men jeg tror ikke på det er derfor den banker, når der ikke bliver krybepunktsjusteret plejer de at file meget på koblingen og køre generelt med meget blød hat i gearskiftet ;)
Jeg tror jeg ville pille endedækslet af gearkassen og tjekke for slør på akslerne, bare et koben eller dækjern på og se om de kan give sig, hvis de kan det har du formodentligt fundet fejlen ;)
Er du 100% sikker på den aktuator du har sat på virker ?
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Kim B Olesen skrev:Det er nogle gange på de gamle gearstyringer jeg har prøvet at jeg ikke kan komme ind i blok 25 :?
Hvis du meget gerne vil derind kan du skifte gearstyringen ;)
Men jeg tror ikke på det er derfor den banker, når der ikke bliver krybepunktsjusteret plejer de at file meget på koblingen og køre generelt med meget blød hat i gearskiftet ;)
Jeg tror jeg ville pille endedækslet af gearkassen og tjekke for slør på akslerne, bare et koben eller dækjern på og se om de kan give sig, hvis de kan det har du formodentligt fundet fejlen ;)
Er du 100% sikker på den aktuator du har sat på virker ?
Hvor sidder gearstyringen?
Og hvad tænkes der med endedækslet på gearkassen og dens aksler? Mener du at åbne gearkassen igen?
farzad
Indlæg: 69
Tilmeldt: lør 23. nov 2013 21:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af farzad »

Og ja, aktuatoren er helt ny fra FTZ, så det skulle gerne virke. Bilen kører også rigtig dejlig i sine gearskift, det er bare den der bankelyd der bekymrer mig
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hjælp til manglende ECU forbindelse

Indlæg af Kim B Olesen »

Den sidder lige ved siden af motorstyringen, en sort boks !
Endedækslet på gearkassen er det der sidder ude i venstre inderskærm, det sidder med tre 9mm skruer, så sidder 5 gear der bagved og du kan se enden på begge aksler i gearkassen, det er dem du skal tjekke om kan give sig !
Besvar