periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Spørgsmål og hjælp til brugen af VCDS
Besvar
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Finniqan »

Periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Standser ved lyskryds og motor går ud som den skal. Når den så starter igen ved slip på bremsen så dør radio og visker motor kører.

Som regel starter moteren ved slip af bremse men ikke altid. Når den ikke selv vil starte, drejer jeg forgæves nøglen nogle gange og så kommer den pludselig og jeg kan køre videre ud af lydskrydset.

Når jeg starter hjemmefra adressen skal der nogen gange flere nøglevrid til, inden den starter.

Bud på hvor jeg starter udbedring af fejl?
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af 383CI »

At radioen slukker i startøjeblikket er helt almindeligt, og pisse irreterende. Det er afhængigt af mærket om den gør det, men her på siden er "opskriften" på en kondensator kobling der forhidre det.
Jeg husker den ikke, men det er nok bare at søge lidt efter den.


Det med bilen ikke starter her jeg prøvet enkelte gange, uden at finde årsagen. Jeg vil dig tro det er den føler der måler på bremsetrykket der er lidt kedelig da det er den bilen starter på, og/eller et problem med hydrulikolietrykket så bilen ikke får aktiveret koblingen korrekte og dermed ikke får "tilladelse" til at starte igen fordi koblingen står forkert.

Så tjek oliestand på hydraulikbeholderen, og/eller syng hele sangen om gerkasser, så er du ligesom igang.

og få bilen fejludlæst.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af doktorfrank »

Husk, at styreenhederne tager sig en vis betænkningstid, når startnøglen drejes til startposition. Når man sidder i panikken, og motoren ikke starter, kan man godt være for ivrig (ved jeg af erfaring).
Men kunne noget (morgenstarten) ikkee tyde på en (velkendt) fejl på bundstykket i tændingslåsen??
;)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Finniqan »

Sikke en omgang. Bestilte kina kabel ventede.. defekt. Tilbage med skidtet og en ny tilsendt.
Så en kamp med drivere, porte, kodning, netværk, virus og alt mulig andet ****.
Så fik man ****** til at virke og læste 1,85 ud på koblingen. Så skulle der grundindstilles.
Ikke om skidtet ville. Så fik jeg nok og bestilte et org. kabel. Kom med post og virkede med det samme.

Nå men fejlkoder skal der til. Første er som følger inden grundindstilling:

adresse 02: Automatik

3 fejlkoder fundet:

00263 - Gearkasse
27-10 - Urealistisk signal - Periodisk
01066 - Kørsel trods gearvælgerposition N
35-10 - - - Periodisk
00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk

Så grundinstillede jeg gearkassen og tog en køretur.

Denne gang kun disse fejl:


Fredag,05,Februar,2016,
VCDS version: NEZ 15.7.3 - Kører på Windows XP x86
adresse 02: Automatik


2 fejlkoder fundet:

00297 - Føler for gearkasseomdrejningstal (G38)
03-10 - Intet signal - Periodisk
00263 - Gearkasse
20-10 - Fejl i grundindstilling - Periodisk

Når den skal i 3 gear ved kraftig acceleration så går den ikke i 3 gear men skralder ved forsøget og motor går ned på tomgang og ingen gear før motor er genstartet. Men den har opført sig ordentligt ved 2 gange og er gået i 3 gear men har så svigtet i 4 den ene af gangene.

Har prøvet at accelerer meget langsom og har ikke fået fejl ved de 2 gange jeg har tjekket det. Men der kan det også godt være galt men fik ikke nogen fejl.

Har kørt grundindstillingen flere gange da jeg ikke har kunnet få afsluttet som i vejledningen her i forum. Den kører ikke helt programmet magen til.

Sidste gang jeg kørte grundindstilling virkede det tilsyneladende til at være en korrekt afslutning? Ign. off 10 sek. og slut.

Jeg har selv et bud, men vil lade eksperterne byde ind inden jeg kloger i det :-)
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg er nok lige nødt til at høre om det har noget med det første indlæg i tråden at gøre :? Eller om det kun er det sidste vi skal tage stilling til ;)
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Kim B Olesen »

Hvis det kun er det sidste lyder det helt klart til at være en knækket/bøjet skiftegaffel til 3/4 gear :(
Du kan løfte bilen og så prøve at sætte den i 3 gear manuelt uden nøgle i, så tager du fat i begge hjul og drejer dem samme vej rundt, så kan du formodentligt mærke om den er helt i gear ! Jeg kunne i hvert fald mærke min takkede over i 3 og ikke i alle de andre gear :)
Brugeravatar
Atjuh 3L
Indlæg: 1739
Tilmeldt: ons 5. dec 2012 01:10
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Atjuh 3L »

Kim B Olesen: "Hvis det kun er det sidste lyder det helt klart til at være en knækket/bøjet skiftegaffel til 3/4 gear"


+1
A2 3L: (225.000) 285.000 km. 5 pladser, renov. gearkasse.
Eftermonterede klapsæder, og Ebay fjernbetjening med blink.
A2 3L: (349TKm) RØD
A2 3L: 278.000 km. klima, fjernbetent centrallås, tågebaglygter, klapsæder, højdejusterbare forsæder, bagagerumsdækken, dobbelt bund.
A2 3L: Sølv.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør. 3 gear falder ud.

Indlæg af Finniqan »

Det er begge dele der skal løses. Både bund i tændingslås og gearkasse.

Rendte rundt i cirkler da jeg skulle til at udrede det hele og tænkte det hele hørte nok sammen. Skulle nok have været 2 tråde.

For øjeblikket er det gearkassen der er mest interessant. (har endnu ikke skaffet et bundstykke til tændingslås)

Nå men hvis det er skiftegaffel der er bøjet.. Suk.. skal jeg så have en anden gearkasse hvis det skal gå stærkt. (arbejdet er vel stort set det samme???) og så i med et nyt udrykker leje og kobling..

Kan det have noget med creep point at gøre? (når den går i anden gear, så skal man holde fast i rattet for den har hikke)

Eller er det en af lejerne i gearkassen der er gået og g38 kan ikke læse 3 gear??? Har ikke fundet en tegning over gearkassen endnu og set om 3 gear akslen har noget at gøre med g38.

Kan jeg bruge en gearkasse fra en alm. polo eller er der nogen beslag der så ikke passer (eller andet)?

Og pris - hvad løber kobling, leje, gearkasse, pakninger og olie op i ca.?
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør. 3 gear falder ud.

Indlæg af 383CI »

Finniqan skrev:Det er begge dele der skal løses. Både bund i tændingslås og gearkasse.

Rendte rundt i cirkler da jeg skulle til at udrede det hele og tænkte det hele hørte nok sammen. Skulle nok have været 2 tråde.

For øjeblikket er det gearkassen der er mest interessant. (har endnu ikke skaffet et bundstykke til tændingslås)

Nå men hvis det er skiftegaffel der er bøjet.. Suk.. skal jeg så have en anden gearkasse hvis det skal gå stærkt. (arbejdet er vel stort set det samme???) og så i med et nyt udrykker leje og kobling..
Nej, skift eller svejs skiftgaflen. Hvis du skiller gearkassen af vil det være direkte tåbeligt ikke at hælde nye lejer i den også.


Kan det have noget med creep point at gøre? (når den går i anden gear, så skal man holde fast i rattet for den har hikke)
Ikke umiddelbart, men måske træls føringsrør/udrykkerleje.


Eller er det en af lejerne i gearkassen der er gået og g38 kan ikke læse 3 gear??? Har ikke fundet en tegning over gearkassen endnu og set om 3 gear akslen har noget at gøre med g38.
Mener det er G38 bilen fejler på når den ikke rammer gearet som følge af en, f.eks. defekt skiftegaffel. Altså den får ikke det svar fra føleren den forventer, netop fordi gearet ikke er i indgreb, så umiddelbart er det ikke udtryk for et leje der er gået.


Kan jeg bruge en gearkasse fra en alm. polo eller er der nogen beslag der så ikke passer (eller andet)? Nej, måske er huset end men gear er ikke ens. Men måske passer en gearkasse fra en boble.

Og pris - hvad løber kobling, leje, gearkasse, pakninger og olie op i ca.?
Tjek vagshop.dk kan fåes billigere hvis du har tiden til at vente på stumperne og finde dem rundt omkring.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Vyffe
Indlæg: 2661
Tilmeldt: tors 14. okt 2010 21:50
Geografisk region: Østjylland
Geografisk sted: Ølholm, Tørring

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Vyffe »

Brug lidt tid på forum. Alle dine spørgsmål er blevet besvaret mange gange herinde.

Sendt fra min LG-D955 med Tapatalk
SOLGT 12/19 - Lupo 3L TDI 06/02 -'02 model - Kørt 403.000 km 11/18 - Chip til 88 hk - Fartpilot - Kopholder - Tonede ruder i bag.

SKROTTET 08/18 - Lupo 3L TDI 08/00 - Endte på 618.000 km
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Kim B Olesen »

Det varer nu ikke så længe at rykke gearkassen fra hinanden og skifte lejer, hvis den bare ikke er helt smadret ;)
Rigtigt som C383CI skriver, det er fordi den misser et gear g38 kommer ;)
Gearkassen passer ikke fra andet end en 3L !
Thore har en kobling til salg herinde til 1400kr
Dertil kommer føringsrør ca 70kr
Lejesæt gearkasse fra ebay 1300kr eller fra vagshop 1849kr eller inkl skiftegaffel 2549kr
Skiftegaffel til gearkasse ca 700kr hvis du ikke køber komplet sæt hos vagshop
Gearolie, fedt til trækaksler + div ca 700kr
Måske lidt ekstra hvis man støder på noget undervejs ;)
Dertil kommer så arbejsløn :) medmindre det er noget du selv kan lave :)
Alternativt har vagshop en renoveret gearkasse til 9300 kr med 12 mdr garanti
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Qaxius »

Radioen der slukker, kan modvirkes med en passende diode og kondenstor.
Eller et sprit nyt batteri, som har en høj CCA værdi.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af sussi »

Kim B Olesen skrev:Dertil kommer føringsrør ca 70kr
Og køb et ORIGINALT, ellers risikerer du at skulle splitte det hele ad igen om få km.
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Finniqan
Indlæg: 32
Tilmeldt: søn 11. aug 2013 13:17
Geografisk sted: Århus

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Finniqan »

Det lyder som om jeg skal til at renovere en gearkasse...

Har fundet en brugt gearkasse til 3000.-

Har fundet diverse renoveringssæt men de er uden syncromesseringe. Og det løber op.

2500 for lejer og 1 skiftegaffel og så syncromesseringe for 2000.

2500 for et koblingssæt. + diverse 770 kr.

7770 kr.

Priser vagtech.

Det skal bringes ned.

Hvis man køber deres lejesæt uden 3 gear gaffel så er det 1800 kr.

Hvad er jeres erfaring med at svejse den gamle gaffel på "begge" sider :-)

How too for udskiftning af dele i gearkasse:
viewtopic.php?f=22&t=2132

Er det ikke det korrekt koblingssæt eller er det specielt for 3 L?:

http://www.ebay.com/itm/MOTOR-KUPPLUNG- ... Sw7FRWUJjj
eller:
http://www.ebay.com/itm/Kit-frizione-VW ... Nv&vxp=mtr

Hvad er for øvrigt forskellen på en 3L gearkasse og en til en 1,4 lupo?
Der findes 10 slags mennesker: Dem der forstår binært og dem der ikke gør.
Kim B Olesen
Indlæg: 4802
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Kim B Olesen »

Se de priser jeg smed op to indlæg ovenover - det bliver ikke billigere ;)
Du behøver ikke synkromesseringe, det er kun hvis de er smadrede/slidte man skifter dem :)
Hvis skiftegaflen er knækket er det i min verden no go at svejse den ! Men hvis den ikke er knækket siger de kloge at hvis man lægger en TIG svejsning på den side der ikke er svejs i forvejen, så burde den holde ;) og det tror jeg også den gør, der er flere herinde der har prøvet, og jeg har ikke hørt om en af dem er knækket endnu :D

Koblingen tror jeg ikke passer, 3L'ere er lidt hysteriske med kobling, så lad være med at spare der, det kommer du til at fortryde :?

Du finder ikke en billigere end den Thore har til salg ;) viewtopic.php?f=25&t=6537

Lejer fra ebay http://www.ebay.com/itm/111624460508

Det er kun gearkassen fra en 3L der passer, der er flere ting der ikke er det samme blandt andet gearing og også udvendigt på kassen :(

Så vidt jeg lige kan regne sammen, bliver det ca 3500 kr i stumper + en skiftegaffel ny eller brugt, det tror jeg fandme du får svært ved at gøre billigere ;)

Du behøver jo ikke en ny gearkasse, såfremt din egen ikke er smadret ;)
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Re: periodisk start stop fejl og visker og radio starter og dør.

Indlæg af Qaxius »

Er koblingen slidt ned, eller filer den meget, når du giver den fuld gas?
Hvorfor ikke bare tage gearkassen af, splitte den ad og se hvad der er galt, inden du maler fanden på væggen og bestiller ting i blinde?
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar