Review - Forstærker på radio uden RCA udgang

Bilstereo, navigation, håndfri osv.
Besvar
Qaxius
Indlæg: 1550
Tilmeldt: man 19. aug 2013 14:49
Geografisk sted: 4600 Køge

Review - Forstærker på radio uden RCA udgang

Indlæg af Qaxius »

Hej har lige haft fornøjelsen af at montere Audison Connection SLI4 i en Ford Fiesta MK4.
Den var forbløffende nem at arbejde med, men jeg var dog lidt ærgelig over at hullerne til de originale højtalerledninger, fra radioen, ikke er større.
Heldigvis, så er de originale ledninger meget tynde, så det kunne godt lade sig gøre.
hi-lo cnverteren har sin egen remote udgang, men den valgte vi ikke at bruge, da 12V forsyningen fra den klemme vi valgte virkede ganske fint til formålet.

Jeg har valgt at linke til Carsound, da den er købt der, men den kan findes billigere andre steder. ( de prismatchede heldigvis )
https://carsound.dk/produkt.asp?id=5595

Som forsyning til hi-lo converteren og som signal til forstærkerens remote, er der brugt en sikrings strømtyv.
https://www.thansen.dk/bil/udstyr/hifi/ ... 1239832084
De 49kr virker til at være en høj pris, men det skulle gå lidt hurtigt og de havde den på lager til afhentning.

Der er også brugt et 4x phonokabel, som også var nemt at arbejde med.
https://carsound.dk/produkt.asp?id=2109 ... ,_4-kanals
Jeg ved ikke om det kan findes billigere andre steder.
Ejeren af bilen blev prakket kablet på, da han hentede hi-lo converteren, men det gør ikke så meget, for nu ser det bare lidt pænere ud, istedet for de 2 forskellige kabler, som der ellers skulle have været brugt.

Højtalerledningen er 2,5mm2 fra Harald Nyborg.

Der er brugt en gammel Sony Xplod 4 kanals forstærker på 4x 60 watt rms @4ohm.

Ledningskittet er 20mm2 og det er købt hos Dansk Autohifi.
http://www.autohifi.dk/index.php?route= ... duct_id=68
At undtagen forstærkeren er afhentet hos forhandlerne, så deres kan sikkert findes billigere priser, hvis man kan/vil vente på leveringen.

Ejeren af bilen blev bedt om at indstille lyden på radioen på voumen 10 og jeg skruede på gain, indtil at lyden matchede lydstyrken før ændringen.
Fortærkeren stod på "Full" på filtrene, så der er hverken high-pass eller low-pass i brug.
Max på radioen er volume 30, som lød forfærdeligt før.
Ejeren hørte ikke musik over volume 24, da den var her at den begyndte på at mudre bassen.
Der blev skruet op til 24 og ejeren af bilen bemærkede straks at lyden var helt ren og at der var en dybere klang og meget mere bas.
Det skal dog lige nævnes at alle dørene var blevet lyddæmpet med StP Anticor light 1,5mm, inden der blev monteret forstærker på.
Ejeren ønskede endnu mere, selvom at lyddæmpningen allerede havde gjort en stor forskel.

Forstærkeren er nu skruet lidt mere op på gain, så den lydstyrke der før var ved 15, den er der nu ved 10, hvilket jo gør at der kan skrues mere op.

Der sidder en lille blå diode på Audison Connection SLI4 som lyser ikke op, når man drejer nøglen og der kommer 12 volt til den.
Det gør den først når radioen tændes.
Det gør at jeg antager at remote systemet fra SLI4 virker som det skal, da der i manualen står at den føler på højtalerkablerne fra radioen og tænder for remoteignalet, når der kommer lyd fra radioen.

Jeg havde frygtet at lydkvaliteten ville lide lidt under at den skulle igennem en hi-lo converter og har derfor afholdt mig fra at kaste mig ud at bruge dem.
Men da ejeren af bilen hverken kunne eller ville ofre en masse penge på en ny radio, så måtte jeg jo forsøge mig med en hi-lo converter.
Det er gået over forventning og jeg er meget tilfreds med resultatet af lydkvaliten.

Jeg kan helt sikkert anbefale Audison Connection SLI4 til alle, som gerne vil have forstærker, men som ikke vil skifte den originale radio.
SOLGT - 2002 Lupo 1.2TDI 368.000km Sort / ICBM-4.800 / Focal PS165 ved bagsæderne / Døre lyddæmpet / Intet ekstra udstyr.
2009 Seat Ibiza 1,4 TDI eco Reference 190.000km Koksmetal / AP900 fartpilot / Focal PS165 foran, Audio System F2.300 lyddæmpning og 12" GTX DB Warrior
Besvar