15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Spoilere, skørter, interiør, lygter mv.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

Nu har jeg prøvet mine fælge fra min golf 2 på lupoen, der er tale op 7x15 ET 37 med 195/45/15 dæk på,
bagpå ser det rigtig fint ud med skærmkanten.
men foran. Uhh ha da da!! fælgen stak omkring 1,5 cm ud fra skærmkanten dækket var lige indenfor med slidbane.
synes jeg har læst mange der skriver at en ET 35 kan lade sig gøre som max. men så er det da absolut ikke lovligt.
hvilket ET holder sig inden for skærmen på henholdsvis en 7" og en 7,5" fælg. og kan det lade sig gi sig uden at ramme på på indersiden?

havde tænkt mig nogle 16x7 eller 7,5 med 195/40/16. men skal selvfølgelig være lovligt at køre rundt med. havde lidt fået ideen herindefra at ET 37/38 ville kunne lade sig gøre
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af KaKa@ »

Jurger skrev:Nu har jeg prøvet mine fælge fra min golf 2 på lupoen, der er tale op 7x15 ET 37 med 195/45/15 dæk på,
bagpå ser det rigtig fint ud med skærmkanten.
men foran. Uhh ha da da!! fælgen stak omkring 1,5 cm ud fra skærmkanten dækket var lige indenfor med slidbane.
synes jeg har læst mange der skriver at en ET 35 kan lade sig gøre som max. men så er det da absolut ikke lovligt.
hvilket ET holder sig inden for skærmen på henholdsvis en 7" og en 7,5" fælg. og kan det lade sig gi sig uden at ramme på på indersiden?

havde tænkt mig nogle 16x7 eller 7,5 med 195/40/16. men skal selvfølgelig være lovligt at køre rundt med. havde lidt fået ideen herindefra at ET 37/38 ville kunne lade sig gøre
Har 7x15" med 165/50-15 - og der skal den have en 10mm. spacere bagi før den når ud til skærmkanten, hvorimod foran ligger den lige til øllet, måske lige nogle få mm. uden for skærm. Men ikke noget man vil blive stoppet på. =)
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af ph. »

KaKa@ skrev:
Jurger skrev:Nu har jeg prøvet mine fælge fra min golf 2 på lupoen, der er tale op 7x15 ET 37 med 195/45/15 dæk på,
bagpå ser det rigtig fint ud med skærmkanten.
men foran. Uhh ha da da!! fælgen stak omkring 1,5 cm ud fra skærmkanten dækket var lige indenfor med slidbane.
synes jeg har læst mange der skriver at en ET 35 kan lade sig gøre som max. men så er det da absolut ikke lovligt.
hvilket ET holder sig inden for skærmen på henholdsvis en 7" og en 7,5" fælg. og kan det lade sig gi sig uden at ramme på på indersiden?

havde tænkt mig nogle 16x7 eller 7,5 med 195/40/16. men skal selvfølgelig være lovligt at køre rundt med. havde lidt fået ideen herindefra at ET 37/38 ville kunne lade sig gøre
Har 7x15" med 165/50-15 - og der skal den have en 10mm. spacere bagi før den når ud til skærmkanten, hvorimod foran ligger den lige til øllet, måske lige nogle få mm. uden for skærm. Men ikke noget man vil blive stoppet på. =)
Hmm du mangler da at oplyse ET-mål for at den info er noget værd
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

Kaka:
Du må meget gerne oplyse dit ET. og hvis det skal være rigtig lækkert. har du så et billed af det
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
MichaelSmed
Indlæg: 603
Tilmeldt: ons 23. feb 2011 22:02
Geografisk sted: Svendborg

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af MichaelSmed »

Du skal op på et ET omkring de 45-50, før de sidder helt fri af inderskærmerne desværre, og så er det hjullejer begynder at brokke sig :)
Jazzblå Lupo 3L fra 2001 l Dobbelt kopholder l Armlæn l Aerotwin for og bag l G3 GTI forsæder, højdejusterbar l Mørk himmel, c-stolpe samt dørsider l Ingen elruder l Ingen centrallås l Ingen xenon l Ingen fyr l Ingen loftslampe l Ingen fartpilot l Generelt ret tom for dejligt udstyr...
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af KaKa@ »

SÅDAN. Skal vi lege gætteleg :D Ellers flot.

Når prøver lige igen ;)

7x15" ET. 35 165/50-15
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

KAka:
så kan fælgen da umuligt have været inden for skærmen. med mindre der er forsket på ET på fælge :? selvom den tror jeg nu ikke på. og der er vel heller ikke forskel på hvores lupo'er


michaelsmed:
så ET 45 er max kan man så sige. men hvornår begynder de så at passe med skærmen for en 7 og 7,5 fælg
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af KaKa@ »

Jurger skrev:KAka:
så kan fælgen da umuligt have været inden for skærmen. med mindre der er forsket på ET på fælge :? selvom den tror jeg nu ikke på. og der er vel heller ikke forskel på hvores lupo'er


michaelsmed:
så ET 45 er max kan man så sige. men hvornår begynder de så at passe med skærmen for en 7 og 7,5 fælg
http://www.bilgalleri.dk/uploads_alb_la ... 7402_l.jpg

http://www.bilgalleri.dk/uploads_alb_la ... 7403_l.jpg

http://www.bilgalleri.dk/uploads_alb_la ... 7404_l.jpg

http://www.bilgalleri.dk/uploads_alb_la ... 7405_l.jpg

Og NEJ jeg har ikke lige fået vasket dem den dag billedet blev taget ;)
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

det var sjovt.
det så meget være ud på min da de var monteret, der er tale om OZ titan fælge med ET 37 og 7" i bredden, skulle have taget et billede.
for dit går da lige an.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Enevoldsen
Indlæg: 94
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 22:12
Geografisk sted: 6650

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Enevoldsen »

Jeg har efterhånden haft et par 3Lér med brede fælge, den første med 7,5 x 16" ET 35 og 165/40 Dæk, de sad inden for skærmene både for og bag. Så har jeg haft en med 7 x 16" ET 38 og 195/45 Dæk, de sad også inden for skærmene, men dækkene var for brede og gik nemt imod. Den jeg har nu er der 7 x 17" ET 38 og 185/35 Dæk, de er spacet 12 mm i bag og sidder stadig inden for skærmene :) Min søn har 7,5 x 17" ET 35 og 185/35 dæk, de sidder også lige inden for skærmene. Alle biler har været med gevindundervogn og skruet godt i bund ;) Så no probs på med nogen fede hjul... Det ser sgu godt ud :lol:
Senest rettet af Enevoldsen ons 2. nov 2011 13:21, rettet i alt 3 gange.
2001 Lupo 3L - Sort - Født med Elruder, Fjbt. Centrallås, Elspejle, Elsoltag, Sædevarme, Tågelygter, Højdejust. forsæder - Aerotwin Gti viskere - FK Königsport Hårdhedsjust. Gevindundervogn, Sænket 60/45 - 18" Aez Icon Fælge med 165/35 R18 dæk :-D -SOLGT
Har nu en Polo 1,6 TDI 105 Highline fra 2010
Enevoldsen
Indlæg: 94
Tilmeldt: lør 3. jul 2010 22:12
Geografisk sted: 6650

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Enevoldsen »

Er du sikker på der ikke sidder nogle spacere fast i fælgen, jeg har engang haft en Peugeot 307 med Oz Titan fælge der var spacere iret fast på nogle af fælgene :)
2001 Lupo 3L - Sort - Født med Elruder, Fjbt. Centrallås, Elspejle, Elsoltag, Sædevarme, Tågelygter, Højdejust. forsæder - Aerotwin Gti viskere - FK Königsport Hårdhedsjust. Gevindundervogn, Sænket 60/45 - 18" Aez Icon Fælge med 165/35 R18 dæk :-D -SOLGT
Har nu en Polo 1,6 TDI 105 Highline fra 2010
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

må lige kigge på det igen. og evt tage nogle billeder.
der sad spacere på golfens baghjul som begge var pillet af.
men tror lige jeg må vende tilbage. for nu synes jeg det lyder lidt underligt
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
KaKa@
Indlæg: 123
Tilmeldt: lør 7. aug 2010 12:26
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af KaKa@ »

Jurger skrev:må lige kigge på det igen. og evt tage nogle billeder.
der sad spacere på golfens baghjul som begge var pillet af.
men tror lige jeg må vende tilbage. for nu synes jeg det lyder lidt underligt

Det første billede er med H/R 35/35mm fjedre - Der stikker de lidt mere ud

De 3 tre andre er der gevind på, og der kommer de lidt mere ind da den er smidt mere til jorden, og camperen derved ændre sig.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Bandit »

Er der nogen, som har målt afstanden fra fælgen til fjederbenet?
Jeg tænker på hvor højt man kan gå op i ET og hjulet stadig kan være der.

Og lige en ting mere:
I DK er det ikke tilladt at fælg kanten stikker uden for skærmens øverste kant, som man ofte ser på tyske biler. Dette kan imødekommes ved at ændre campervinklen, som dog ofte giver øget slid på dæk.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af ph. »

Bandit skrev:Er der nogen, som har målt afstanden fra fælgen til fjederbenet?
Jeg tænker på hvor højt man kan gå op i ET og hjulet stadig kan være der.
pas men tror umiddelbart at den rammer karrosseri med dæk ved fuldt styreudslag før den rammer fjederbenet med mindre man vælger Total tyskerstil på dækmontering og ikke sænker den

Og lige en ting mere:
I DK er det ikke tilladt at fælg kanten stikker uden for skærmens øverste kant, som man ofte ser på tyske biler. Dette kan imødekommes ved at ændre campervinklen, som dog ofte giver øget slid på dæk.

eller ved at vælge en fælg der rent faktisk kan være der ;) kan ikke rigtigt se noget fornuftigt i at give den endnu ringere køreegenskaber end det har ab fabrik
Haakon
Indlæg: 27
Tilmeldt: lør 10. jul 2010 22:32
Geografisk sted: Norge

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Haakon »

Jeg har prøvd meg litt fram med dette, forskjellig ET med litt brede felger. Kan skrive ned mine notater. 3L'en har jo 33mm bredere sporvidde foran enn en normal Lupo, men skjermene er ikke bredere, så det blir ca 17mm mindre plass i mellom støtdemper og hjulbue i forhold til andre Lupoer.

Jeg har et sett med OEM Porsche 928 felger i 7x16" ET65. Disse har boltsirker 5x130 og trenger derfor adaptere både for å få rett innpress, og å endre boltsirkelen til 4x100.

Jeg ville derfor i første omgang prøve med ET35, så jeg bestilte 30mm adapter/spacere for å få en effektiv ET på 35. Men butikken gjorde feil og bestilte kun opp ett par adaptere som jeg satte på bak (går helt fint), og siden de måtte sende nye adaptere fra Tyskland, så sendte de meg noen 15mm adaptere de hadde på lager her i norge så jeg fikk montert hjulene imens jeg ventet på de rette. Så da hadde jeg 7x16" felger med effektivt ET50 foran, og det går helt fint på en standard Lupo 3L. De går klar av demperen, og man får fullt rattutslag. Ser ut sånn som dette:

Billede

Jeg hadde desverre ingen bilder rett forfra så man ser hvor mye de bygger ut, men de går akkurat på innsiden av skjermen.

Men da jeg byttet til Coilovers så gikk de ikke klar av de nye demperene, da fjørene går mye lenger ned, og diameteren er større en de originale demperene, så da måtte jeg bytte til de 30mm adapterene som nå var ankommet. Da er det såvidt felgen går klar av demperen, og med normal camber foran så stikker dekket iallfall 1cm utenfor skjermen, og går ikke ann å kjøre med, spesielt om bilen er lav.

Så det jeg måtte gjøre var å sette en veldig aggressiv cambervinkel foran (over 2 grader negativ), da går toppen av dekket akkurat innenfor skjermen, men det er jo ikke optimalt for dekkslitasje akkurat.. Sånn ser det ut rett forfra:

Billede

Men har kjørt ca 10000km med akkurat dette oppsettet, og man kan faktisk ikke se noe tegn til ujevn slitasje på dekkene utrolig nok, dette er Dunlup SP9000 i 195/40-16.

Her ser man bedre hvordan hjulene fyller ut foran vs bak, og camber:
Billede

Neste sesong vurderer jeg å bytte til 6,5" felg med 165 dekk foran, og kanskje 8" felg med 195 dekk bak med litt lavere innpress bak enn nå.

Men for å oppsummere, på vanlige fordempere så går 7" felg med ET opptil 50 helt fint, skal man senke med coilovers så blir det fort litt vanskeligere å finne en dekk/felgcombo som passer.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Bandit »

ph. skrev:
Bandit skrev: eller ved at vælge en fælg der rent faktisk kan være der ;) kan ikke rigtigt se noget fornuftigt i at give den endnu ringere køreegenskaber end det har ab fabrik
Good point :lol:
Ulven kommer, ulven kommer
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

har lige regnet lidt på det. den omtalte fælg vil i forhold til den monterede standard magnesium fælg komme 3,825 cm ;) længere ud

det må siges at være en del. hvad jeg kan læse må man max udvide sin sporvidde med 20 mm (10 mm pr side)
så i dette tilfælde holder den med inden for skærmen så vand.

er der evt en venlig sjæl med monterede magnesiumfælge der kunne måle afstanden fra deres fælgkant og ud til skærmen.
må gerne være den nye type 4,5" med ET 38, og en info om bilen er sænket (hvordan og hvor meget)
har nemlig selv monteret vinterdæk og fået opmagsineret mine sommerfælge.

havde en ide om at købe nogle fine sommersutter til bilen her til vinter da jeg kunne forstille mig de var billigere i efteråret end i foråret.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af ph. »

Jurger skrev:har lige regnet lidt på det. den omtalte fælg vil i forhold til den monterede standard magnesium fælg komme 3,825 cm ;) længere ud

det må siges at være en del. hvad jeg kan læse må man max udvide sin sporvidde med 20 mm (10 mm pr side)
så i dette tilfælde holder den med inden for skærmen så vand.

er der evt en venlig sjæl med monterede magnesiumfælge der kunne måle afstanden fra deres fælgkant og ud til skærmen.
må gerne være den nye type 4,5" med ET 38, og en info om bilen er sænket (hvordan og hvor meget)
har nemlig selv monteret vinterdæk og fået opmagsineret mine sommerfælge.

havde en ide om at købe nogle fine sommersutter til bilen her til vinter da jeg kunne forstille mig de var billigere i efteråret end i foråret.
Sporvidde er så målt på midten af fælg!!
Så Samme ET-mål =Samme sporvidde uanset om det så er en 4" eller 12" bred fælg der monteres!
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

ahh. ok. så du må i teorien køre rundt med ET 28. hvis nu man kunne finde nogle mariekiks og montere som hjul. såfremt de stadig skel holde sig inden for skærmen
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Besvar