15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Spoilere, skørter, interiør, lygter mv.
Brugeravatar
ph.
Indlæg: 2602
Tilmeldt: tors 1. jul 2010 13:59
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: 4990 /Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af ph. »

Jurger skrev:ahh. ok. så du må i teorien køre rundt med ET 28. hvis nu man kunne finde nogle mariekiks og montere som hjul. såfremt de stadig skel holde sig inden for skærmen
Tjaee
men hvad skulle formålet være ...ud over at skævride/belaste dine hjullejer
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

ingen ide, også derfor jeg skriver i teorien. bare for at skære det ud i pap så der er forståelse.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Jesperjensen
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 22:43
Geografisk sted: syd-vest-sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jesperjensen »

Mit bedste svar er:
15" hjul er 6,5" x 15" ET 35 med max. 195x50 dæk passer PERFEKT. Fuld anbefales værdigt.

Er fælgene bredere end de 6,5" begynder problemerne med 15"erne hvis du ikke går ned i profil+bredte i dæk.
Nå men teorien er for at få dem til at passe på i 7"x15" skal du have ET 24 til Et35 for (2-3mm til fjederben)
men så skal der 165/185/ 45/50 profil dæk på for de ikke går på skærme pga rulledia.
Bagpå kan du gå op i en 7,5- måske 8" x15" hvis du er heldig og nedjustere bredte dæk til max 185er
Dvs: På 7-7,5 så kan der MAX: være 195/45 og ET 15-18stykker.

Opsummere:
For+bag:
Bedste 15" er 6,5" x 15" ET 35 (max 195/50) mindre kun godt.

For:
Bedste 7" er ET 24/35 min.165/45 max(185/50).
7,5" ET 20 min.165/45 max(185/50).
8" ET 18 max(165/45)

Bag:
7" ET 06/20 max(195/50)
7,5" ET 06/20 max(195/50).
8" ET 06/20 max(165/45)
9" ET 15/20 max(185/45)

Problemet kan opstå at de kan, vil gå på bagkof hvis dæk kommer for langt ud pga rullediameter. især når du bakker (ja du læste rigtigt), Du kan køre frem, men ikke tilbage uden påkørsel af inderskærm + din bagkof. (prøvet det selv) Nederste del af kof i rundingen går på dækmønsteret og ruller med op i skærmen (nitte at prøve).

Men prøv dig frem.. INDEN KØB.... ;)

Der er helt andre regler for 16" +17", og helt andre regler om den er sænket, usænket, orig dæmpere eller gewind.
Lupo 3l fælgmontering er en meget spændende verden som alt andet med lupo 3l ;)
Senest rettet af Jesperjensen man 21. nov 2011 22:47, rettet i alt 2 gange.
Jeg har bygget en anderledes lupo 3l som nok er en af Dk´s mest over-serviceret lupo3l. (4xtandremskift på 60k) pga. tidligere ejer var +70årig dement. En bil som du med garanti har en mening om ved selvsyn? stikord: Lav, bred, læder-BH, folie-tag, og snart landberg chip. Jeg har mottoet: økokørsel behøves ikke at være kedelig. 3.4-3.7L normalkørsel, Rekord: 35km/l o.4000km (fruen´s).+ Bmw Cab +Merc S-klasse.
Jesperjensen
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 22:43
Geografisk sted: syd-vest-sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jesperjensen »

MichaelSmed skrev:Du skal op på et ET omkring de 45-50, før de sidder helt fri af inderskærmerne desværre, og så er det hjullejer begynder at brokke sig :)
Kan end ikke lade sig gøre med 5,5" vinterhjul.
Har prøvet ET 55 med kun 165/65 R14 og der skulle 1cm forøger på (dvs 5,5" ET 44).
;)

Teori er god, praktisk er møj sværere på en lupo ;)
Jeg har bygget en anderledes lupo 3l som nok er en af Dk´s mest over-serviceret lupo3l. (4xtandremskift på 60k) pga. tidligere ejer var +70årig dement. En bil som du med garanti har en mening om ved selvsyn? stikord: Lav, bred, læder-BH, folie-tag, og snart landberg chip. Jeg har mottoet: økokørsel behøves ikke at være kedelig. 3.4-3.7L normalkørsel, Rekord: 35km/l o.4000km (fruen´s).+ Bmw Cab +Merc S-klasse.
Jesperjensen
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 22:43
Geografisk sted: syd-vest-sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jesperjensen »

Folk som er til tyskerstil, søg ikke herhjemme (vi er kedelige).
Hvis vi styler er det med 16+17" som ser endnu mærkeligt ud end tyskerlook. (min mening, så står på egen regning).

Søg på tyske, engelske lupo-sider og lær noget nyt ;)
Feks leg lidt på dette forum:
http://forums.clublupo.co.uk/index.php?showtopic=81245

Og selvfølgelig de tyske luposider.
Jeg har bygget en anderledes lupo 3l som nok er en af Dk´s mest over-serviceret lupo3l. (4xtandremskift på 60k) pga. tidligere ejer var +70årig dement. En bil som du med garanti har en mening om ved selvsyn? stikord: Lav, bred, læder-BH, folie-tag, og snart landberg chip. Jeg har mottoet: økokørsel behøves ikke at være kedelig. 3.4-3.7L normalkørsel, Rekord: 35km/l o.4000km (fruen´s).+ Bmw Cab +Merc S-klasse.
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

dvs. du vil længere ned i ET og dermed få fælgen længere ud forbi skærmen :shock: det er det omvendte der var formålet.
den du linker til er jo fin nok. men som jeg forstår det er der forskel på hvad en Lupo og en Lupo 3L bruger af ET,
vender lige tilbage i aften med nogle billeder af bilen dog med nogle 7x16 ET 42

Rullediamet bestemmer man jo ud fra hvad der ligger tættest op af standart dertil ligger en 195/45/15 profil tættest på med sine 0,11 % mindre.

fjederbenet var der ingen problemer med.
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

billederne er med OZ 5 star fælge 7x16" ET42 og 215/40/16 dæk (dæk skal skiftes til 195/40/16)
det er standart undervogn der sidder på

(foran) her ses det at dækket stikker lidt uden for skærmen
Billede

(foran) fælgen stikker også lidt ud
Billede

(Bagpå)
Billede

(Bagpå)
Billede

hvad siger i ellers til mine nye sommerfælge. de er stort set fejlfrie dog har den ene lidt tydligere skrammer efter en kantsten men ikke så slemt at jeg ikke selv kan lappe det lidt.
600 kr fik jeg dem for :D
de skal så have nogle nye dæk
Billede
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Jesperjensen
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 19. nov 2011 22:43
Geografisk sted: syd-vest-sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jesperjensen »

Hej.

Nu var det siden som linkes til, ja der er forskel på 3l + gti i ET.
Og der er forskel på ET på 14+15+16+17" da fjederbenet sidder som det gør, dvs ET på 14 er ikke samme som på en 16" fælg.
Derfor er lupo 3l lidt af en videnskab at sætte alufælge på.

Men ang flytte ET ud, så det ikke det jeg vil (men må) pga 7" ET over 25 vil gå på benet.
Men en 17" fælg kan feks være et 40 på, det er pga rullediameteren er længere oppe i skærmen og fjederbenet sidder længere inde der.
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Bandit »

Jesperjensen skrev:...Og der er forskel på ET på 14+15+16+17" da fjederbenet sidder som det gør, dvs ET på 14 er ikke samme som på en 16" fælg...
Aah, det kan vist ikke passe. ET på en 14" fælg og en 16" fælg skulle meget gerne være det samme. ET går ud fra hjulnavet og ikke fjederbenet.

Hvis det du mener er at pladsen ved fjederbenet, er forskellig er vi enige :)
Ulven kommer, ulven kommer
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

hmm Jesper. det lyder ikke som om vi snakker om det rigtige ET her. lige for en sikkerheds skyld har jeg smidt nedenstående ind

ET er en forkortelse for det tyske ord "Einpres Tiefe", som på dansk betyder Indpresningsdybde. Man kan sige at indpresningen er bestemmende for, hvor fælgens yderkant er placeret i forhold til skærmkanterne på bilen. Med andre ord:

Høj ET = fælgene sidder ''inde under bilen''
Lav ET = fælgene sidder ude ved skærmkanterne
Eks: ET 0 vil være midt center i fælgen. Jo højere ET vil være, jo tættere vil anlægsfladen på fælgen være på fælgens front/forside. (Se C på billed).

Fælgens ET (Indpresning) er afstanden fra fælgens kant, til fælgens anlægsflade på bilen. Også benævnt offset (UK). ET måles i mm, ET 2 er derfor 2 mm fra center.

Billede

Kilde: http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

derudover er jeg ikke helt enig med dig i at bare fordi man vælger en større fælg bliver din rullediameter ikke større. det kommer jo helt an på hvilken profil dæk du smider på. her vælger man selvfølgelig et der stemmer overens med standart rullediameter
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Thomashh
Indlæg: 55
Tilmeldt: ons 6. jul 2011 21:56
Geografisk sted: Fyn

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Thomashh »

Hopper lige med her,
Har et sæt fælge 15" 6,5 med et på 40 men uden dæk pt. Vil de kunne passe på min ulv ? Samt hvad er mest optimalt af dæk???
Indpræsning og hul str. Passer fint ;)
Martin Egholm
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 7. nov 2012 12:12
Geografisk sted: Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Martin Egholm »

Så hvis jeg har forstået det rigtig så kan jeg uden problemer montere følgende:

7x15" ET38 med 185/45-15" og evt. Stikke den 20 mm spacere bag? :-)
Jurger
Indlæg: 408
Tilmeldt: lør 4. jun 2011 01:07
Geografisk sted: kbh

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Jurger »

Det burde være muligt. Din fælg stikker nok lidt ud foran men dækket burde være inde for skærmen.

Jeg ved dog ikke hvordan den sidder hvis den er sænket.

Mine mål er ud fra standart undervogn.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Mvh. Jesper Baggesen
forhenværende Lupo ejer gennem 8 år, i samme 3L'er
Martin Egholm
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 7. nov 2012 12:12
Geografisk sted: Sjælland

Re: 15" fælge og ET 37 afprøvet :-S

Indlæg af Martin Egholm »

Ellers må camberen justeres lidt;-P
Besvar