Side 1 af 1

Chiptuning/optimering audi a2 3l

: man 13. jul 2020 08:14
af sn76

Re: Chiptuning audi a2 3l

: man 13. jul 2020 19:58
af Atjuh 3L
Ja, alle mine 4 A2 og sønnens Lupo har chip-tuning - altså optimering - og fartpilot fra Steffen.


Mvh,

Atjuh 3L.

Re: Chiptuning audi a2 3l

: ons 15. jul 2020 18:20
af sn76
Ingen med erfaringer med Vagtech optimering?

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tors 16. jul 2020 07:06
af Kim B Olesen
Øh - prøv lige at tjekke indlægget imellem dine to 🤔🤷🏼‍♂️😬

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tors 16. jul 2020 07:49
af sn76
Atjuh 3L skrev: man 13. jul 2020 19:58 Ja, alle mine 4 A2 og sønnens Lupo har chip-tuning - altså optimering - og fartpilot fra Steffen.


Mvh,

Atjuh 3L.
Hvad er er din erfaring så da? økonomi / Trækkraft ?

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tors 16. jul 2020 07:51
af sn76
Kim B Olesen skrev: tors 16. jul 2020 07:06 Øh - prøv lige at tjekke indlægget imellem dine to 🤔🤷🏼‍♂️😬
Ja Ok havde ikke lige Luret at Steffen er = VAGTECH .... :D

Re: Chiptuning audi a2 3l

: fre 17. jul 2020 13:19
af sussi
sn76 skrev: tors 16. jul 2020 07:49 Hvad er er din erfaring så da? økonomi / Trækkraft ?
Prøv at søge lidt i forummet, der er skrevet side op og side ned om fordele/ikke fordele ved chiptuning.
En af fordelene er at man kan få både tuning og fartpilot på samme tid og lidt mere "ryk" i bilen, men ikke synderlig bedre brændstofforbrug trærtimod, hvis du sparker til den.

Re: Chiptuning audi a2 3l

: ons 19. aug 2020 12:05
af Phh
Min Lupo er optimeret ved Vagtech, og inkl. fartpilot for 6 år siden. Det fungerer rigtig godt. Jeg kører stort set kun i øko indstilling hvor den også trækker bedre efter optimering. Jeg kan finde på at slå den i triptronic (her går den jo ud af øko) hvis hastighed ikke lige passer med Lupo gearskifte, en ovehaling eller ved en lang stejl bakke. Ved normal kørsel kører den ihvertfald ikke kortere på literen, om den går en smule længere er svært at vurdere.

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tors 20. aug 2020 15:56
af CJohansen
Er det ikke noget af en tilsnigelse at begynde at kalde en almindelig chipning for en optimering? Mig bekendt er der da MEGET mere i en optimering, end bare en indlæsning af en standard fil. Og tro mig, til den pris fra vagtec, så får du nøjagtig den samme fil som ham der kom før dig.

Re: Chiptuning audi a2 3l

: fre 21. aug 2020 19:57
af doktorfrank
Lad nu være med at være klogere end alle de erfarne på dette (og adskillige andre) emne. :roll: Du får, hvad du betaler for - og det er efterhånden ikke mange basseører. Hvis du vil have dytten på rullefelt før og efter, er der da også én i nærheden af dig, der har det på prislisten. Og lidt længere sydpå kan du få pillet de sidste nm mellem 1750 og 1900 o/m frem - hvis du betaler nogle af de lange ekstra. Og husk så, at der måske ligger lidt glemte sager under dækslet i bagagerummet ... evt et par kg og noget i handskerummet; der skal ikke ret mange kg til, at motorgevinsten er spist op.
Bare for lige at nævne det. :roll:

Re: Chiptuning audi a2 3l

: man 24. aug 2020 20:31
af CJohansen
Beklager meget men nu er jeg nødt til at spørge hvad pokker det er jeg gør forkert???

For få år siden var der intet der hed en optimering. Blot chipning i forskellige afskygninger. Jeg har prøvet de fleste af slagsen. Så var der en her fra forummet som trods modvind fandt ud af at få 3L'erne til at køre endnu længere, bedre og hurtigere på de dyre dråber. Det hed en optimering af gode grunde, for det var temmelig omfattende. Har også fået det gjort, og der er da ganske bestemt en del forskæl på hvad man får. Men nuvel, hvis I bare syntes vi skal kalde det hele for det samme uanset hvad det er, så fint med mig.

Og hvis det er sådan at man spiller klog, bare fordi man ikke går samme vej og tænker det samme som størstedelen af flokken, så fred være med det også. Jeg har altid haft mine meninger og min egen måde at udtrykke mig på. Støder det nogen at der stilles spørgsmål som ikke altid er vand på folkets mølle, tja, så pyt med det også. Vi bliver sgu ikke bedre af at sidde og hylde dem der siger jorden stadig er flad!

Og nu har jeg så nok gjort det igen, så nu kommer der nok en PM med en formaning og en redigering af dette indlæg :roll:

Re: Chiptuning audi a2 3l

: man 24. aug 2020 20:41
af Atjuh 3L
Du gør intet forkert, bare fortsæt ;)

Re: Chiptuning audi a2 3l

: man 24. aug 2020 20:44
af CJohansen
Tak! :D

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tirs 25. aug 2020 15:25
af doktorfrank
Undskyld ... jeg kendte jo ikke historien og dit omfattende erfaringsgrundlag. Det gør jeg sådan set heller ikke nu, så hvis du har lyst, synes jeg at det kunne være fint med lidt facts mht hvad den udførte optimering faktisk består i. Bare så vi fortsat kan bryste os af at være “det kloge forum” :geek:

Re: Chiptuning audi a2 3l

: tors 3. sep 2020 16:11
af VAGtech.dk
Den vi tilbyder til en billig pris er en "generisk" chiptuning eller "generisk" optimering - kald det hvad i vil - det er blot et definitions spørgsmål... deraf prisen!

Det er klart der er mere at hente, hvis man går ind og justerer det til den enkelte bil - det kan jeg såmænd også sagtens tilbyde, men det er der andre der er bedre til og kan gøre billigere end jeg ville kunne tilbyde det - så lad dem om det :)

Så kan jeg prioritere at fikse de mere 3L tekniske ting - som jeg vel godt snart, dog med ydmyghed, kan påberåbe mig at være ekspert inden for..

men når det er sagt, så er der heller ingen overordnet forskel på de programmer der blev leveret fra fabrikken (med respekt for indførelse af egendiagnose i 2004 og skift fra ANY til AYZ motoren), selvom der ikke er 2 motorer der er ens fra fabrikken heller - så er standard programmet som udgangspunkt GODT NOK..

Næste skud på stammen bliver mulighed for skift mellem 3 programmer med VCDS, hvis man har lyst til det - altså et STD, optimeret og evt optimeret med deaktiveret start stop..
så sker der lidt med prisen igen.

Re: Chiptuning audi a2 3l

: fre 4. sep 2020 15:06
af olefredrik
Finnes det en optimering der kun går på bedre brenselsøkonomi og ren forbrenning?
Jeg kan ikke se at der er noe at hente på mer effekt bortsett fra økt slitasje på drivlinien, den tåler ikke mer effekt! (påstand)
Jeg kan heller ikke se at det er behov for mer effekt i fladlandet med mindre klimaendringene skaber betydelig mer modvind ;)