Remap af Lupo 3L hos Skipper

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Låst
Defekter
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 9. feb 2017 18:01
Geografisk sted: Århus

Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Defekter »

Så blev det min tur til at eje en 3L :)

Jeg har kendt til forummet i noget tid nu, og skyndte mig derfor straks herind, da jeg fik min 3L hjem. Jeg fik svar på flere af mine spørgsmål blot ved at læse med på sidelinjen.

Et af de emner der sprang i øjnene for mig, var chiptuning af den lille øko-bil. Her faldt jeg over flere rosende ord om Skippers remap-kundskaber og valgte derfor at høre, om han ville chippe min bil. Et par beskeder frem og tilbage senere havde han et overblik over min bil og den tilstand den var i. Vi blev enige om, at jeg skulle skifte termostat og lmm inden jeg kørte ud til ham, så bilen var så klar som muligt til en optimering.

I eftermiddags fik jeg så taget den kedelige tur vest på omkring Holstebro, hvor Skipper holder til (fra Århus) og hold nu op hvor var det hele turen og pengene værd.

Turen derop havde jeg 140km blandet motorvej/landevej, hvor jeg havde et dieselforbrug på ca 24km/l. Der blev kørt friskt og med pæn hastighed på motorvejen, så det var slet ikke så ringe.

Turen hjem var en helt anden og faktisk ret sjov (ja i en Lupo [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]). Mit formål med optimeringen var at få noget overskud i momentet, så landevejsoverhalinger kunne klares hurtigt og sikkert, og derudover at få nemmere ved at opnå et lavt brændstofforbrug. Det må man sige, Skipper har formået at klare. Bilen fik nemlig meget bedre trækkraft gennem alle gear og i et ret stort omdrejningstals-område. På turen hjem blev der ikke sparet på nye de nye kræfter, næh dem blev der leget flittigt med. Utroligt nok var forbruget på hjemturen faldet til ca. 27km/l og det er så inklusiv lidt øko-kørsel på trafikerede landeveje.

Jeg er imponeret og tilfreds. Skipper får derfor mine varmeste anbefalinger. Han virker kompetent og sikrer sig at bilen er sund før der optimeres på den.

Spørgsmål er velkomne. Er der noget jeg ikke kan svare på, kan Skipper sikkert godt byde ind :)
Senest rettet af Defekter fre 10. mar 2017 19:50, rettet i alt 1 gang.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Jeg skal på ingen måde tage glæden fra dig. Kører selv chippet Lupo og er super tilfreds. MEN. Husk nu på at vinden er i vest i dag. Det har faktisk ret stor betydning ;)
Jeg oplever ingen forbedret brændstoføkonomi i min men absolut større køreglæde.

Men jeg håber da at Skipper vitterligt har ramt noget med din bil :mrgreen:
Defekter
Indlæg: 24
Tilmeldt: tors 9. feb 2017 18:01
Geografisk sted: Århus

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Defekter »

Man skal selvfølgelig også huske, at det er baseret på kørecomputeren og ikke er et faktisk forbrug.

Og hvis jeg lige husker at skrive decimaler på mine km/l tal, er forbedringen "kun" 2,6km og ikke 3km.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Hvis det er iflg computer, er min erfaring, at min ændrede karakteristika. Før viste den altid 0,2 l/100 forkert ift faktuelt forbrug. Efter chip rammer den inden for +/- 0,5 km/l. Du er nødt til at bruge den præcise måling ved tanken for at få det rigtige billede af det.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Skipper »

Først en Tak til Defekter, for de pæne ord.

Dernæst, føler jeg det nødvendigt at kommentere på kommentarene :mrgreen: , da det jo som bekendt ikke er en god ide at sammenligne pærer med slikkepinde.

Nu ligger der jo en del mere bag, end blot en simpel "chipning" for Defekters vedkommende. Som det er konstateret af nogen stykker efter hånden, så er der i stor stil forskæl på en "chipning", og en reel optimering. En chipning kan oftest klares på 5 - 30 minutter, og er designet primært til at give dig et hurtigt løft i effekten, og oftest uden at ændre nævneværdigt på momentkurvers forløb, samt nogen af de mange andre håndtag der er at trække i, i ECU'en. Blot skrue op for knapperne A og B, That's it. Optimering er i en helt anden boldgade.

Jeg hilser en kommentar fra Defekter velkommen, når han har kørt et stykke tid, og har et overblik over de reelle plusser og minusser.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Helt enig Skipper. Jeg ved godt, at de optimeringer der indlæses for ganske få kroner, ikke er specifikke for bilen som din.

Det eneste jeg anfægter er den hurtige konklusion ud fra økometeret i bilen. Her ændrede mit som sagt karakteristika efter indlæsning af ny software.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Skipper »

At der er en påvirkning af ølmålerens fejlvisning på din bil, virker mærkeligt. Nu ved jeg jo ikke hvem der har lavet det, men jeg kikker det gerne igennem for dig.

Desværre er de billige som du kalder dem, chipninger, ikke en optimering. Bland endelig ikke de to ting sammen ;)

OG hvad værre er, så er de som oftest nærmest identiske, uanset om de koster en 500 kr. seddel via nettet, eller 3500+ hos the usual suspects. Det kan man jo så lige spekulere over i 2 minutter...........
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Det er bare en konstatering.

Har kørt med 2 forskellige chipninger. Første fra Silver og nuværende fra Vagtech. Silvers øgede unøjagtigheden og Vagtechs har gjort det nærmest helt præcist. I hvert fald til mit kørselsmønster.

Ud over det er jeg fint tilfreds (bortset fra at jeg skal have løst mit ladetryks problem :))
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Skipper »

Det skal du nok få styr på ;-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af HamSjelv »

Hvordan fik I klaret typegodkendelsen af den nye software?
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af 383CI »

HamSjelv skrev:Hvordan fik I klaret typegodkendelsen af den nye software?

Det er ikke så svært.

VW fik jo godkendt snyde software i stor stil og jeg har set/kan se dieselmængderne der indsprøjtes på Lupoerne, også i de områder der måles, Det er jo iorden. Det blev først noget lort da det blev opdaget. så det er bare at tage udgangspunkt i deres snyderi.


De gange jeg har fået synet mine partikel spygende og storosende Lupoer har jeg sagt til synsmanden de er pumpede til ca. 90hk.
Det har flere synsfolk faktisk syntes både var sjovt og helt ok, så igen.
Det er skide nemt at få godkendt, bare snak frisk med synsmanden så er det godkendt.

Typegodkendt? Tjaaa, nu har jeg fået synet 3 Lupoèr med det et utal af gange så 2002 i sort version er godkendt som type.

Oven i købet har flere også nævnt at udstødningen så ekstrem fin ud og var bedre end 99% af de andre dieseløser de målte.

Og det er ikke engang løgn!!!


Det er heller ikke løgn jeg er sygeligt træt af endnu en fordømmende holdning til tuning nu vi lige var sluppet af med det største tågehorn siden har haft i mange mange år.

Er der mere fordømmende forurenings snak, så flyver jeg ikke på ferie sydpå så spare verden lidt CO2 der!!!!!
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Skipper »

Jeg er meget ked af at se hvad mit arbejde kan afstedkomme.

Jeg havde en formodning om, at forummet her var til for, at vi i fællesskab kunne hjælpe hinanden med 3L bilerne. Selve inspirationen til at skabe den process som det er at få en 3L optimeret, kom herfra forummet. Og nogle af de afgørende elementer, er også skabt i samarbejde med forum medlemmerne. Netop for at forbedre bilerne, og give ejerne endnu mere glæde ved at køre i dem.

Jeg syntes det er på tide vi får stoppet skænderierne, og jeg kontakter nu Admin for at få tråden lukket. Venligst undlad at kommenter yderligere i den. Det er næppe formålstjenligt for nogen.................

Ydermere beder jeg de forummedlemmer, som jeg har hjulpet med optimering, om at afholde sig fra at kommentere yderligere om det i forummet, da jeg ikke ønsker at være kilden til splid.

Venligst

Skipper

EDIT: Denne post blev skrevet på basis af nu slettede indlæg. Bare til info, så de forkerte ikke føler sig jokket på...............
Senest rettet af Skipper søn 12. mar 2017 20:29, rettet i alt 2 gange.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af CJohansen »

Pjat Skipper!

Jeg syntes ikke du skal være undskyldende. Det er fantastisk arbejde du laver!
Senest rettet af sussi søn 12. mar 2017 18:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Nedsættende kommentar fjernet, hold venligst en pæn tone her :-)
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Jeg håber da, at trådstarter vil komme med sine erfaringer, når den nye optimering er testet igennem.

Der vil altid være delte holdninger til tuning/optimering. Det respekterer jeg. Jeg synes dog, at det er ærgerligt at en ellers fin tråd skal ødelægges af principielle for/imod holdninger i stedet for det oprindelige formål.

Hvis der er behov for en diskussion omkring tuning, så opret gerne en tråd i off topic, hvor de som ønsker kan deltage.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af sussi »

Skipper skrev:Jeg er meget ked af at se hvad mit arbejde kan afstedkomme.
Venligst Skipper
Det skal du absolut ikke være, her er plads til alle, og jeg personligt beundrer dit arbejde, selvom jeg aldrig har "drømt" om at optimere en 3L. :D
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Jakob J
Indlæg: 709
Tilmeldt: søn 25. jul 2010 19:40
Geografisk sted: Hesselager

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af Jakob J »

Præcis men lad os holde os til emnet og holde tonen sober trods de mere ideologiske uenigheder. Det er faktisk på netop dette punkt, at jeg synes forummet her normalt ellers adskiller sig fra mange andre.

Fortsæt dit gode arbejde Skipper :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Remap af Lupo 3L hos Skipper

Indlæg af sussi »

Jakob J skrev: lad os holde os til emnet og holde tonen sober trods de mere ideologiske uenigheder. :)
Præcis ;)
Tråden låst efter ønske fra Skipper
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Låst