Alternativ turbo?

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Besvar
lupoJacobsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 21. aug 2016 10:26
Geografisk sted: Bagsværd

Alternativ turbo?

Indlæg af lupoJacobsen »

Hej allesammen :) er der nogen herinde der ved om man kan sætte en større turbo på? Hvis ja, hvilken?
Håber der nogen med erfaring i dette:)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af sussi »

Ikke mig bekendt, man alt kan lade sig gøre med det rette håndelag.
Men hvorfor dog smadre motor , gearkasse og kobling m.m.
3l er en decideret pendlerbil, og ikke en racerbil.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af 383CI »

Hvorfor vil du det? Turboen giver jo ikke flere kræfter.

Eller det kommer jo ikke mig ved, men der kan laves op mod 110-120 hk på std. komponenter så dem kan du da starte med.

Det er langt rigeligt til at smadre kobling, gearkasse og det hele.

Alternativt kan du nøjes med de 87-92 hk de fleste køre med her og en bil der køre super godt og længere på brandstoffet.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
lupoJacobsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: søn 21. aug 2016 10:26
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af lupoJacobsen »

Jeg er klar over at det vil underminere bilens formål ;) men af teknisk interresse vil jeg prøve at grave lidt dybere. Jeg har nyeligt fået chippet den til 95hk hvilket virker som grænsen for de eksisterende dele :D
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af 383CI »

Der er flere der har lavet langt over 100hk på std. komponenter ved jeg der går historier om.

Jeg er også vidende om en del af hvad der skal gøres i det nye map der skal laves, men desværre ikke dygtig nok til at gøre det selv, med WinOlS, eller andre programmer hvormed det kan gøres.

Jeg er blevet forespurgt om et "powermap" dog til bane, og har derfor fået tingene forklaret men mangler som nævnt praktisk viden om programmet til det.

Men uden at skulle være gammel og træls, du risikere at brænde ting af, eller rykke dem i stykker omgående.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
HamSjelv
Indlæg: 1838
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af HamSjelv »

Større turbo er for svagpissere og venstre-orienterede.....


Gå V8 i stedet: http://www.wardtro.de/html/lupo_v8.html
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af Skipper »

Du kan nemt sætte en større mølle på. MEN, det kræver skift af dyser for at få noget ud af det. Faktisk ville jeg skifte dyserne langt før turboen hvis det var mig. De er den mest begrænsende faktor for motoren. Standard turboen kan snilt levere luft nok til det brændstof du kan nå at sprøjte ind indenfor bare nogenlunde rimelige gradtal. Du skal også have skiftet forrør som minimum, bare for at komme over de ca. 110hk uden for meget modstand og selvlysende metal.

Men altså er du villig til at gå hele vejen, så kan 1.2 tdi'en relativt smertefrit lave i omegnen af 150 hk og et stykke over 300 nm. Held og lykke med at finde en gearkasse der kan holde til det, og samtidig være i lupoen. :D

Og så lige en lille note. Lad nu være med at hænge dig i HK opgivelser. Det giver ikke et kuk indblik i hvad motoren præsterer, og hvor kørbar den er. Det er langt vigtigere hvornår og hvordan du får kræfterne leveret. (momentkurven)

Det er i øvrigt en gt1541 der sidder på den OE. Så kan du jo selv bladre lidt i kataloget.

Skulle jeg absolut pille ved turboen, så ville jeg vælge at få lavet en hybrid turbo, og derved forhåbentligt opnå et acceptabelt kompromis i forhold til at sætte en større enhed på.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af Andreas1972 »

tror du skal lytte til de mennesker der gider bruge krudt på dette indlæg
CJohansen
Indlæg: 335
Tilmeldt: man 31. okt 2016 15:49
Geografisk sted: Viborg området

Re: Alternativ turbo?

Indlæg af CJohansen »

8 måneder gammel tråd :mrgreen:
A2 3L 2003 sort importbil 181.000 på bagen. Pilot og optimering af Skipper. Lavet om til manuel gear. Større bremser, større tank, skiver i bag, større hjullejer og rigtige trækaksler mm. Nu uden returventil. Er efterhånden ved at være nærmest stabilt kørende.
Besvar