Større ladeluft køler - erfaring søges

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Besvar
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

Hejsa

Har nogen af jer erfaring med at montere større LLK? I teorien skal en lavere temperatur på luften jo give en bedre effektivitet på motoren, og dermed bedre brændstoføkonomi, men i praksis er der jo tab ved længere tøven og større volumen, der tæller den anden vej. Vil gerne høre jeres erfaringer inden jeg leger forsøgskanin :-)

Takker for input

Mvh
Shipper
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af sussi »

Hvis det hjalp, tror du så ikke at de ingeniører, der konstruerede vores lille 3L havde gjort det. ;)
Den bil er optimeret i hoved og rø* fra fabrikken, så med mindre du går ud i extremerne vinder du ikke noget. :D :D
Men go fornøjelse 8-)
VH Sussi
3l.jpg
3l.jpg (76.43 KiB) Vist 8895 gange
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

Jeg er også selv ingeniør, omend ikke indenfor bilbranchen, så nej, jeg tror ærlig talt ikke at bilen er konstrueret kompromisløst. Jeg tror det er et kompromis mellem gode intentioner/det mulige/og fremstillings omkostninger. ;)

Men det er da meget muligt at der er ramt helt rigtigt på dimensioneringen. Men er det ikke tilfældet, er det jo lige så legitim en forbedring/modifikation som alle andre :)

Jeg har erfaring fra andre biler, at det kan hjælpe, men også det modsatte hvis der overdrives. Især de biler der er chippet ville måske kunne opleve et udbytte.

Håber nogen har gjort forsøget :P

Mvh
Shipper
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Andreas1972
Indlæg: 163
Tilmeldt: søn 6. dec 2015 17:44
Geografisk sted: nørager

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Andreas1972 »

Jeg har en fin en fra en t4 transporter til at ligge hvis du har mod og lyst til at gøre forsøget :) den må du gerne låne eller købe for en rimelig pris :)
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

Tak for tilbuddet :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Henningsen
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 1. mar 2016 21:37
Geografisk sted: Nordjylland.
Kontakt:

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Henningsen »

Darkside har f.eks. mange intercoolersæt til tdi'erne. Da en Golf 4 PD kan nå op på vilde 60-80°c i indsugningstemperaturer under motorvejskørsel om sommeren.
Med en voksen frontmonteret kan der opåes en køling der bevirker at der mpske kun er 15°c højere end udendørs temperatur under høj fart.

De små sølle nogle ude i siden er et kompromis. :D
Lupo 3l. Rød. 329.000km. Vinterbil.
Smart fortwo Cab. 0,8 cdi. Sommerøse.
Arbejder med diesel/heavyfuel/gas- V8 og opefter.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

Ja, det vil jeg jo også mene, og går du højere i ladetryk, så kan du meget nemt se temperaturer langt på den forkerte side af 100 grader.

Alt andet lige, så kan det gøres bedre. Men hvor meget det har at sige på brændstoføkonomien er jo så det springende punkt ;-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af 2a2 »

hvad med at tvangsfodre den ved at lave en fremadrettet tragt under luft-filteret i stedet - jo hurtigere desto mere tryk ....
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

I og med det er en turbodiesel, så vil jeg turde påstå, (for egen regning) at den har mere brug for kold luft, end den har for den sidste lille smule varm luft. Og det er jo kun gansk lidt det giver, ved de hastigheder en lupo bør holde sig på ;-) Men jeg er enig med dig i at det er "gratis" luft, og hvis det var fordi den skulle pumpes for at yde max, så kunne ideen i teorien nok være brugbar, men jeg vil til enhver tid mene arealet er bedre udnyttet til en mere effektiv ladeluftkøler indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig :-) Måske der kunne findes plads til begge dele................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af doktorfrank »

Dejligt med den slags imødekommende/vi skal alle være her-indlæg. Mht luftindtag vil den eneste udførelse, der ikke giver negativt nettoresultat på grund af forringet aerodynamik nok være sådan en flot udskæring i frontklappen/forskærmen som vi så dem i de glade dage på LeMans bilerne.
Hvis blot en enkelt ikke husker, hvordan de ser ud, må jeg vel finde et foto frem :lol:
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Større ladeluft køler - erfaring søges

Indlæg af Skipper »

Yes, frem med rexonaen, så er er plads ;-) :lol:
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Besvar