Remap filer

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap filer søges

Indlæg af Skipper »

Hej Mukker

Du/I kan sende mig en PM eller e-mail, så kan vi måske finde ud af noget ;-)

Men nu må i jo ikke regne med at man bare kan tage en der kører 25/literen, og så trylle den til at gå 35. Der er jo utrolig mange faktorer der spiller ind, men jeg har endnu ikke lavet det uden at se minimum 10% forbedring. Også på i forvejen chippede biler.
Senest rettet af Skipper tors 14. jul 2016 21:38, rettet i alt 2 gange.
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap filer søges

Indlæg af Skipper »

Colakanin:

Super du har et kina kabel der virker :-)

Og ja, du har ret i at ECU oftest kan reddes.

Kan blot konstatere at jeg var træt af at stå med en død ECU, dårlig understøttelse og ustabilitet. Har ikke haft et eneste issue siden jeg fik det rigtige grej. :-)
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Brugeravatar
2a2
Indlæg: 1043
Tilmeldt: fre 2. jul 2010 21:59
Geografisk sted: bredebro

Re: Remap filer søges

Indlæg af 2a2 »

Ok og hvad bruger du så?

Sendt fra min SM-T520 med Tapatalk
Biler:
Audi A2: 2001 Sølvgrå std 3L A2 med 625.000 km på klokken
Audi A3 e-tron: Hvid med 183.000 km på klokkken
MC:
Laverda 1000 3CL: 1979' er MC fra den gang man kunne lave MC'er - kun til mænd - stor - tung - hurtig - tørstig (12 km/l) - og nu med nye HC stempler
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap filer søges

Indlæg af Skipper »

MPPS og Winols til remap. Jeg overvejer om jeg skal have grejet til de ældre ECU'er også, men det er jo ikke ligefrem gratis..............................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Remap filer søges

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:MPPS og Winols til remap. Jeg overvejer om jeg skal have grejet til de ældre ECU'er også, men det er jo ikke ligefrem gratis..............................
Skift ECU istedet.
De kan fås billigt på eBay og så kan man flashe bilen via OBD-stikket fremadrettet.
Kræver bare at du kan kode IMMO.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap filer søges

Indlæg af Skipper »

Ja, det løser jo problemstillingen for 3l'erne, og IMMO er jo en smal sag. ;)

Desværre er der stadig en del biler derude som er før OBD's tid, og dem må jeg indtil videre holde fingrene fra..................
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
wizeazz
Indlæg: 94
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 05:56
Geografisk sted: Holbæk

Re: Remap filer søges

Indlæg af wizeazz »

Skipper skrev:Ja, det løser jo problemstillingen for 3l'erne, og IMMO er jo en smal sag. ;)

Desværre er der stadig en del biler derude som er før OBD's tid, og dem må jeg indtil videre holde fingrene fra..................
Alle biler efter 1996 har OBD-II.
Ellers kunne de ikke sælges i USA.
Brugeravatar
Skipper
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons 17. feb 2016 19:58
Geografisk sted: Vest for Holstebro

Re: Remap filer

Indlæg af Skipper »

Dem er der også nogen af os som stadig holder stædigt fast i :D
VCDS på 40" skærm er som nutella på franskbrøb - livsnødvendigt for enhver 3L ejer!

En rigtig C5'er kommer fra USA!
Logstor
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 18. mar 2018 16:12
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Remap filer

Indlæg af Logstor »

Hej Skipper
Jeg ved godt den her tråd er meget gammel, men jeg er meget interesseret i hvad du gjorde for at forbedre brændstof økonomien.
Jeg har prøvet at knække koden noget tid nu, men uden held desværre.

Jeg håber du vil give mig et præg i den rigtige retning :)
Brugeravatar
alexey6260
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. aug 2013 08:30
Geografisk sted: Virksund

Re: Remap filer

Indlæg af alexey6260 »

Hvad for en kode "knækker" du?
2002 A2 chameleon(grøn-brun).bakkamera,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
2002 A2 sølv met. Parkpilot URF7 fra Bosch,fartpilot,fjernbetjent c.lås.
MPPS,CAN-Commander,KKL Vag Com 409.1,ELM327,Lexia/PP200.
Logstor
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 18. mar 2018 16:12
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Remap filer

Indlæg af Logstor »

Hej Alexey

Undskyld, det var ikke ment bogstaveligt som om der faktisk er en kode. Det var et ordsprog, der betyder at man prøver at forstå noget teori, som ikke tidligere gav mening :)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Remap filer

Indlæg af 383CI »

Logstor skrev: man 19. mar 2018 17:22
Jeg har prøvet at knække koden noget tid nu, men uden held desværre.

Jeg håber du vil give mig et præg i den rigtige retning :)
Hvilke parametre ændre du på for at opnå bedre økonomi? og hvad er det overordnede mål?

Mere power eller bedre økonomi?

De fleste tuninger er jo et kompromis, at lukke EGR ventilen og "flytte" momentkurven er jo de "nemmeste" frugter at plukke.
Så er der vel "kun" SOI at pille ved derefter?


Jeg har bestemt ikke knækket en kode men ville gå videre med at optimere på SOI
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Logstor
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 18. mar 2018 16:12
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Remap filer

Indlæg af Logstor »

Ja, man kan jo ændre SOI, N75, Boost Target og EGR, som alle har indflydelse på forbrændingen forløber. Men alle disse parametre har også indflydelse på hinanden, hvilket gør det meget kompliceret at optimere uden rullefelt.

Målet er at kører længere på literen omkring cruise load.

Nu når det er en diesel, så hvis jeg får mere power fra samme mængde diesel giver det jo både bedre økonomi og power ;) Det er mere hvis jeg går op i større turbo og dyser at økonomien vil lide, men det har jeg umiddelbart ikke tænkt mig.

Ja, det går på kompromis med mængden af NOx partikler, som bliver produceret i forbrændingsprocessen, og evt. lidt holdbarhed afhængig af hvor langt man vælger at gå.

Ja, der er stadig ikke nogen kode, men bare noget teori jeg ikke helt føler håndgribeligt. Jeg vil også prøve at se om jeg kan finde ud af noget med SOI, men det er enormt svært at afgøre om en ændring giver en positiv eller negativ effekt ;)
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Remap filer

Indlæg af 383CI »

Logstor skrev: tirs 20. mar 2018 18:45 Ja, man kan jo ændre SOI, N75, Boost Target og EGR, som alle har indflydelse på forbrændingen forløber. Men alle disse parametre har også indflydelse på hinanden, hvilket gør det meget kompliceret at optimere uden rullefelt.
Jeg ved godt hvad "man" kan ændre men du har jo ikke noget ud af at ændre boost uden at tilpasse diesel så laver du bare mere turbo tryk til ingen nytte og det kommer den ikke til at køre hverken bedre eller længere af, tvært imod.

Jeg ved også godt tingene hænger sammen og at N75 styre turboen og dermed tryk og ERG ventilen skal kvæles for bilen ikke sutter sig egen udstødning, men sender den ud til de små fugle i stedet.

Personligt er jeg helt ligeglad med fuglene så længe miljøministrene flyver i privatjet..

Det er længe siden jeg fandt ud af jeg ikke kunne/ville/evnede at optimere i forhold til forbrug, men reelt ser jeg kun SOI som mulighed, men den skal jo så holdes op mod de andre parametre.

For mig at se er det ikke en reel mulighed at forsøge sig til nævneværdig forbedring. Det skal regnes ud og finjusteres IRL.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Logstor
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 18. mar 2018 16:12
Geografisk region: Nordsjælland
Geografisk sted: Kirke Såby

Re: Remap filer

Indlæg af Logstor »

Nej, man vil nemlig heller ikke hæve trykket, da det allerede er meget højt fra fabrikken for at kompensere for EGR. Det som nogle gør er at sænke ladetrykket omkring cruise load, og selvfølgelig tilpasse N75 til at matche. Det minimere backpressure og dermed laver moteren mindre "negativt" arbejde.

Bilen sender lige meget udstødning ud uafhængig om EGR er til er eller fra. Det er kun NOx partiklerne, som der kommer mere af, og det har ikke indflydelse på miljøet(global warming), men er langt fra det sundeste at indånde.
Ved faktisk ikke hvor slem en jet motor er i forhold til NOx udledning, men det betyder ikke så meget oppe i den højde, som den befinder sig i når den arbejder ;)

Du kunne begynde at eksperimentere lidt med lavere ladetryk, det kunne være spændende hvis den Lupo kunne kører endnu længere på literen :)SOI kan formentlig rimelig sikkert advanceres lidt, da IAT og samlet kompression vil være lavere.
Hvis du af en eller anden grund prøver igen vil jeg i hvert fald rigtig gerne hører dine resultater :)
Besvar