Stålbremser :D

Motortuning, undervogne, opgradere bremser mv.
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stålbremser :D

Indlæg af KMDTHY »

maxziqqi skrev:eller skal man nøjes med denne 180 mm udgave, der står godt nok også den er til 1.4 tdi'eren

http://www.ebay.de/itm/VW-LUPO-180-mm-B ... 1e71b08798
OK.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stålbremser :D

Indlæg af KMDTHY »

maxziqqi skrev:hov for fanden, jeg har slet ikke læst den tråd færdig, havde glemt der var mere end en side..sorry..læser lige færdig
:D 8-) 8-)
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Stålbremser :D

Indlæg af maxziqqi »

Hvis jeg skal skifte de cylinderen, skal jeg så have al bremsevæske af, nyt på og lufte ud efterfølgende?:-)

Mange tak for info'en - jeg napper det på Ebay.de - det er fandme billigt:-) fandt også lige en komplet forlygte til 150kr.(brugt, original) og stabilisator stænger 2 stk. til 250kr:-)
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stålbremser :D

Indlæg af KMDTHY »

maxziqqi skrev:Hvis jeg skal skifte de cylinderen, skal jeg så have al bremsevæske af, nyt på og lufte ud efterfølgende?:-)
Nej. Du skal udlufte bagefter.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Stålbremser :D

Indlæg af sussi »

KMDTHY skrev:Nej. Du skal udlufte bagefter.
Og du skal "udlufte" så meget at hele systemet er fyldt op med ny bremsevædske.
I "gamle dage" begyndte man med v forhjul (hjulet nærmest hovedcylinderen) derefter højre, så V baghjul derefter højre, mon ikke man stadigvæk gør det på samme måde :lol:
Husk at fylde op undervejs.
M.v.h. Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
maxziqqi
Indlæg: 68
Tilmeldt: man 30. aug 2010 11:47
Geografisk sted: København

Re: Stålbremser :D

Indlæg af maxziqqi »

troede bare at olien pissede ud, når man afmontere de cylindere..men er det nødvendigt at skifte dem overhovedet? har jeg da aldrig gjort
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Bandit »

Du skal ikke skifte dem hvis de ikke fejler noget :geek: :lol:
De kan blive utætte, så bremsevæsken siver ud ved gummimanchetten.
En anden årsag kan være at det ene eller begge stempler ruster fast.

Du kan forsigtigt sætte en klemme på bremseslangen lige før bagbroen. Så vil det kun være det bagerste af systemet der skal fyldes op igen, og udluftningen vil være hurtigere overstået.

Jeg valgte for et par år siden at udskifte alt bremsevæsken, da det havde passeret 12 år. Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Nogle værksteder kan måle kogepunktet på din bremsevæske og derved fortælle dig om det bør udskiftes.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
KMDTHY
Indlæg: 4985
Tilmeldt: lør 12. jun 2010 20:43
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Aarhus/Thisted
Has thanked: 1 time

Re: Stålbremser :D

Indlæg af KMDTHY »

Bandit skrev: Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Det anbefales af VW at skiftes hvert andet år. Bremsevæske suger fugt og dermed falder kogepunktet. Kogende bremsevæske = ingen bremsning.

Efter min mening er hvert andet år overdrevet, hvis du kun kører i DK. Så kan du godt gå op på 4 års intervaller. Kører du sydpå i bjergene, så gør det hvert andet år.
2005 Lupo 3L Sort|OE Fartpilot|Kopholder|Fjbt clås|Armlæn|AeroTwin for+bag|Vindafviser|El-ruder|LED Kørelys|Blaupunkt DAB|Webasto TTC m. fjbt+GSM start|W8 lys pakke
3,6L/100km Normal - 2,8L/100km Rekord, Lemvig<=>København
605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry:
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Bandit »

KMDTHY skrev:
Bandit skrev: Ved ikke om det var nødvendigt, men besluttede at jeg hellere ville være på den sikre side.
Det anbefales af VW at skiftes hvert andet år. Bremsevæske suger fugt og dermed falder kogepunktet. Kogende bremsevæske = ingen bremsning.

Efter min mening er hvert andet år overdrevet, hvis du kun kører i DK. Så kan du godt gå op på 4 års intervaller. Kører du sydpå i bjergene, så gør det hvert andet år.
Ganske enig :)
Jeg var så ikke klar over hvornår det sidst var skiftet, så det var bare endnu en grund.
Jeg valgte at bruge DOT 5.1, da det som udgangspunkt har et højere kogepunkt. Jeg fik godt nok at vide at det måske nok var lidt overkill på en Lupo, da det hovedsageligt bliver brugt til race :lol:

FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.
Ulven kommer, ulven kommer
Brugeravatar
doktorfrank
Indlæg: 2310
Tilmeldt: søn 24. okt 2010 11:14
Geografisk sted: Ringsted

Re: Stålbremser :D

Indlæg af doktorfrank »

Egentlig synes jeg, at det med kogepunktet kun er halvdelen af problemerne med aldrende bremsevæske. Den anden halvdel er, at fugtindholdet må formodes at hjælpe korrosionen godt på vej, så stemplerne sætter sig (som Bandit anfører). Det er naturligvis ekstra udpræget, hvis de originale bremsecylindre er udskiftet med støbejern + alu-stempler.
Sådan set er det letteste jo så, at lade bremsevæsken pladre lige igennem systemet, mens stempler m.m. kontrolleres, når bremsebakkerne alligevel er taget af for udskiftning - og så fylde op med frisk, før beholderen løber tør 8-)
I familien: Lupo 3L -99/00, VW Lupo 3L -01, 2 x Audi A2 3L -02, VW Golf GTi 2,0 Edition One -89, Skoda Roomster 1.4 Tdi 85 Scout -07, VW Buggy.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Stålbremser :D

Indlæg af sussi »

Bandit skrev:FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.
Det behøver man ikke FDM til, Biltema har løsningen :D
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=kogepunkt
Jeg har købt den til 40kr. og den virker, den er testet/sammenholdt med et proff apperat.
m.v.h. Sussi
Brugeravatar
Bandit
Indlæg: 774
Tilmeldt: man 12. jul 2010 06:02
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Fjelstervang, Vestjylland

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Bandit »

doktorfrank skrev:...Det er naturligvis ekstra udpræget, hvis de originale bremsecylindre er udskiftet med støbejern + alu-stempler...
Den tilgang har jeg egentlig aldrig overvejet.
Mine tanker har været at bremsevæske er temmelig aggressivt, så uanset hvilket materiale det kommer i kontakt med, vil det accelererer korrektionen, hvis der er ilt til stede.
Hvis man køber nye bremsecylindre i stålstøbegods, bør stemplerne være matchende materiale fra fabrikken. Jeg ved faktisk ikke hvad stemplerne er lavet af.
Når alu korroderer, vil det normalt "vokse" forholdsvis mere end tilsvarende korroderende stålstøbegods.
Om det også holder for de legeringer der bruges i bremsecylindrene skal jeg være usagt.
Om man er til de billige støbegods bremsecylindre eller de originale lidt dyrere alu bremsecylindre tror jeg egentlig hip som hap.
Alu cylindren holder måske 10 år og støbejern 2 år? mindre, men til den pris vil jeg nok vælge støbejern (igen) næste gang og så kontrollere/skifte dem oftere, når jeg alligevel er inde ved bremserne.
Ulven kommer, ulven kommer
kallewilkens
Indlæg: 42
Tilmeldt: tors 10. dec 2015 00:03
Geografisk sted: Holbøl .syddanmark

Re: Stålbremser :D

Indlæg af kallewilkens »

Er alt fra en 1.4 tdi uden ABs. ? Als cylinder .bakker tromler.og mont sæt
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: Stålbremser :D

Indlæg af 383CI »

/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg modtager i dag eller i morgen et komplet sæt ligesådan bare til 761 kr :shock: et link KMDTHY lagde op en gang ;)
Så hvis du kan vente lidt kan jeg komme med en melding om det ;) billedet passede ikke, men jeg håber delene gør :lol:
tannis
Indlæg: 120
Tilmeldt: man 23. apr 2012 18:18
Geografisk sted: sjælland

Re: Stålbremser :D

Indlæg af tannis »

Et godt trick for at holde på bremsevæsken når man åbner et rør ,er at holde bremsepedalen nede med en stang, kaldet et koldt ben, så længe der er åbent.
Kim B Olesen
Indlæg: 4801
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 12:37
Geografisk region: Nordjylland
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Kim B Olesen »

Jeg har lige modtaget det sæt, det er med tromler, monteringssæt, bakker og hjulcylindre - det eneste der ikke er der er den selvjusteringsmekanisme ! Det er fandme billigt - og det ser fint ud i virkeligheden :) hvis alt går vel bliver det monteret i morgen aften, så kommer dommen ;)

Link http://www.ebay.de/itm/400286271268?ssP ... 2107wt_906

Tak til KMDTHY :D
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Thore J »

sussi skrev:
Bandit skrev:FDM kan i øvrigt også måle kogepunktet på bremsevæsken.
Det behøver man ikke FDM til, Biltema har løsningen :D
http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=kogepunkt
Jeg har købt den til 40kr. og den virker, den er testet/sammenholdt med et proff apperat.
m.v.h. Sussi
Den til 40 kr (34,95) er til kølervæske... :lol:

120kr så får du også en til bremsevæske :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: Stålbremser :D

Indlæg af sussi »

Thore J skrev: Den til 40 kr (34,95) er til kølervæske... :lol:
120kr så får du også en til bremsevæske :D
Ja ja den til bremsevædske til 40kr. er åbenbart udgået, men jeg gav stadigvæk kun ca. 40kr. for en til bremsevædske, men det er jo også 1½ år siden :D :D
Sussi
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
Brugeravatar
Thore J
Indlæg: 2178
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 21:39
Geografisk sted: Fyn

Re: Stålbremser :D

Indlæg af Thore J »

sussi skrev: men jeg gav stadigvæk kun ca. 40kr. for en til bremsevædske, men det er jo også 1½ år siden :D :D Sussi
Alting stiger :D
Softblue 3L fra 02/2005 med servo, aircon, fartpilot, tågelys, sædevarme, fjernbetjent centrallås, klapnøgler, programmerbart viskerrelæ, dobbelt kopholder, højdejusterbart førersæde, chippet lidt, EGR-off.. og en masse haglskader.. 284.000km 12/17.

Havana Black Metallic Audi A7, 3.0 V6 TDI, S-line, Quattro, S-tronic fra 09/2011.. 106.000 km 12/17
Besvar