montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Alt vedrørende teknikken på 3L
Besvar
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

Hej alle her på siden :)

Kan everhånden forstå på det hele at man ikke bare liii skifter sådan et forhjulsleje på sådan en lupo triller her, så vil høre om der er en, i eller omkring aalborg der har det rette værktøj, som ku klare opgaven eller være behjælplig, til billige penge? Har Studiekort, hvis det kan hjælpe? :p har iøvrig købt lejet allerede.

Med venlig hilsen

Rune S.
383CI
Indlæg: 2120
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 16:15
Geografisk sted: Vest for Hobro

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af 383CI »

gearteknik.dk men jeg er ikke sikker på Per har så meget lyst til at stå inde for et leje du selv kommer med.
Eller set lidt på en anden måde. Du tager jo heller ikke mel med til bageren og tager rundstykker med hjem.
/383CI

2002 Lupo3 HJB V1.3 optimeret.
14/3 2022 Solgt som slutning på LupoTiden. Det blev til næsten 20 år med 3 proppet og et sted mellem 1/2 og 1 million km.


Hvis ikke du har taget dit værksted eller mekaniker i at snyde eller lave noget lort, er de bedre til det end du forestiller dig, eller usandsynligt heldige.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

nej det er os forståeligt nok, men ja havde desværre lidt misforstået hvordan sådan et leje sku monteres, så troede egentlig det var noget jeg kunne klare selv, men kan så forstå at det ikke er til uden det her sens special værktøj, så derfor har jeg lejet selv. Det er fra Auto G, så det skulle vidst være okay... altså ik noget fra T hansen.
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af sussi »

383CI skrev: Eller set lidt på en anden måde. Du tager jo heller ikke mel med til bageren og tager rundstykker med hjem.
Som 383CI siger, og værkstederne får mellem 20 og 50% rabat på udsalgsprisen på reservedele og tilbehør, det er jo en del af deres fortjeneste, hvilket jo også gør at de ikke behøver at tage 7-800 kroner i timen som VAG værkstederne gør.
Men ring til Per, det siges at han er en flik mand, så for gode ord og betaling, får du nok skiftet dit leje.
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
HamSjelv
Indlæg: 1840
Tilmeldt: søn 4. jul 2010 15:30
Geografisk sted: Syddanmark

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af HamSjelv »

Hejsa,


Jeg husker engang en bruger under navnet 'PEB', der tilbød montering af hjullejer. IIRC holder denne bruger til i den nordlige del af landet.

Du kan måske finde ham ovre på audi-klubbens hjemmeside (PEB kører/har kørt Audi A2 3L)



/Claus
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

hey takker for din respons :)

Har en kammerat som er værktøjsmager, så han har lovet at kigge på sagen. så hvis der kan blive leveret noget fornuftigt fra hans side af, burde det være til at gøre... så har man det også til når det går i den anden side :)

Ku bare være lidt nice hvis man havde nogle mål på tegningen af det originale værktøj, men ja det burde vel os være til at måle op. har læst den tyske side der bliver henvist til, på verdensnavle.dk, et par gange samt set videoer på youtube, hvor de skifter et leje på en lupo med det værktøj, så prøver i første omgang det. Hvis det ikke lykkes, så må jeg høre ham fra hou, eller prøve ham du henviser til :)
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af sussi »

Prøv at se disse link:
viewtopic.php?f=22&t=8
lav dit eget værktøj:
http://www.verdensnavle.dk/lupo/forhjulsleje.html
C3 fell+ m.vejstribealarm-læsning af hastighedsskilte-fartpilot-centrallås-halogen baglygter-højdejusterb sæde m. varme-fuldautomatisk lys og viskere-split bagsæde-el-justerbare sidespejle m varme-LED kørelys-7” touch screen Mirror Link-Carplay Radio Connect Bluetooth USB-ratbetjening--automatisk klimaanlæg-el-sideruder for/bag-tågeforlygter o.m.a.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

ja præcis, den jeg har læst et par gange, men er lidt i tvivl om hvad det lige er han bruget det her Loctite 243 på?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af sussi »

Strålerne på trækakslen.
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

er det normalt at bruge det på lupo? har ik brugt det på mine tidligere biler, når jeg har haft den slags ting skildt ad, men måske bare mig der misser noget her?
Brugeravatar
sussi
Indlæg: 6146
Tilmeldt: man 14. jun 2010 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
Geografisk sted: Holeby

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af sussi »

Der er ingen der tvinger dig til det ;-)
Men det er den rigtige måde at gøre det på.
3liter.dk
Indlæg: 188
Tilmeldt: tirs 29. jun 2010 22:23
Geografisk region: Vestsjælland
Geografisk sted: 4622 Havdrup

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af 3liter.dk »

jo jeg tvinger dig til det.... :twisted:
hvis du springer låsevæsken over kan du risikere at møtrikken knækker og trækakslen går løs.
man SKAL bruge låsevæske. det er en letvægtsmøtrik der ikke kan holde det pres i længden hvis ikke den bliver låst.
venlig Hilsen

JP.
3liter.dk
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

det er monteret med loctite nu, men ja synes da godt nok det virker lidt underligt at der ik skal en kraftigere møtrik på trækaklsen.

kan huske på min mazda 323F... der var en ordenlig børge af en møtrik på, som jeg husker jeg havde store problemer med at få afmonteret.
B.B.
Indlæg: 99
Tilmeldt: man 5. jul 2010 00:09
Geografisk sted: næstved

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af B.B. »

Du vil opdage andre ting på din 3L som er "underlige" i forhold til mange andre biler , men det er jo blandt andet derfor, at den står skrevet til 33 km pr. liter.

Vh BB
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

B.B. skrev:Du vil opdage andre ting på din 3L som er "underlige" i forhold til mange andre biler , men det er jo blandt andet derfor, at den står skrevet til 33 km pr. liter.

Vh BB

Ja og det jo netop de 33 vi glade for ;) men ja der skal vel lidt alternative metoder til, når den slags tal skal opnåes. Er også meget imponeret over at det rent faktisk stadig er muligt at ligge på det forbrug selvom min bil f.eks. er fra midt i 2003. man synes jo bare tit at de km/l tal mange biler kommer med fra producenten er hvis man køre med ekstra luft i dækkende, og vind i nakken, men så smutter lupoen jo bare endnu længere på literen ;)
jesperaalborg
Indlæg: 85
Tilmeldt: tirs 10. aug 2010 23:12
Geografisk sted: aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af jesperaalborg »

Hej van
Har du fået skiftet lejet?
Jeg har skiftet de lejer på mange lupoerrrrrr og giver dig gerne et kursus.
evt sms 29707493.

mvh jesper
vanquish99
Indlæg: 282
Tilmeldt: lør 24. jul 2010 23:11
Geografisk sted: Aalborg

Re: montering af forhjulsleje i eller omkring aalborg?

Indlæg af vanquish99 »

hej jesper,

mange tak for budet, men har fået det skidtet :) end dog med en kamp der var ved at ta gnisten fra mig.

men et spørgsmål til dig. hvilken lejer plejer du at smide på dem? er blevet lidt forviret over det, da nogen siger at der kun findes 1 producent, men jeg blev præsenteret for flere forskellige da jeg skulle købe det hos Auto G, selvfølgelig med forskellig pris.
Besvar